سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلوبال ريسرچ ؛

دولت اوباما همچنان برنامه کشتار با هواپيماهاي بدون سرنشين را پيش مي برد

بر اساس سرمقاله روز يکشنبه روزنامه نيويورک تايمز ، دولت باراک اوباما رئيس جمهور امريکا در حال پيشبرد برنامه اي منظم و نظام مند در زمينه استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين براي کشتار افرادي است که کاخ سفيد آنها را براي مرگ انتخاب کرده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ  در تحليلي به قلم پاريک مارتين با عنوان " دولت اوباما همچنان برنامه کشتار با هواپيماهاي بدون سرنشين را پيش مي برد "  مي نويسد:
روزنامه نيويورک تايمز در اين گزارش تخمين زد در حملات هواپيماهاي بدون سرنشين امريکا بيش از دو هزار و پانصد نفر کشته شده اند که اين آمار تقريبا با شمار کشته شدگان در حملات يازده سپتامبر دو هزار و يک امريکا برابري مي کند.
اين مقاله را اسکات شان نوشته است ، همان گزارشگري که ماه مه گذشته تبليغات دولتي را به راه انداخت و حملات موشکي هواپيماهاي بدون سرنشين را پيشرفت و دستاورد بزرگي در جنگ با تروريسم توصيف و گزارش مشروحي از نقش شخص اوباما در تاييد اين طرح ارائه کرد.
در اين مقاله ادعا شده است که اوباما و مشاوران وي هنوز هم در حال بحث و بررسي اين موضوع هستند که آيا اين کشتارهاي کنترل از راه دور بايد به عنوان آخرين راه براي مقابله با تهديدهاي قريب الوقوع عليه امريکا استفاده شود يا آنکه به عنوان ابزاري در دسترس ، براي کمک به دولت هاي متحد در حمله به دشمنانشان يا بازداشتن شبه نظاميان باشد.
اسکات شان در ادامه اين گزارش مي نويسد وزارت دفاع امريکا و سيا به تلاش هاي خود براي گسترش دامنه حملات هواپيماهاي بدون سرنشين ادامه مي هند و اين در حالي است که به گفته برخي منابع آگاه ، مقامات وزارت امور خارجه و وزارت دادگستري امريکا و نيز جان او. برنان مشاور رئيس جمهور در امور مبارزه با تروريسم خواستار کنترل بيشتر آن هستند.
باراک اوباما در اوايل دوره رياست جمهوري خود ، ابتدا در نظر داشت برنان را به عنوان رئيس سازمان سيا منصوب کند اما از اين تصميم خود به دليل برخي پرسش ها درباره نقش وي در اجازه دادن به شکنجه زندانيان سيا در دوران رياست جمهوري بوش صرف نظر کرد.
روزنامه نيويورک تايمز در ادامه گزارش خود نوشت بيشتر کشورهاي ديگر به استثناء رژيم اسرائيل ، حملات موشکي هواپيماهاي بدون سرنشين امريکا را بر اساس قوانين بين المللي غيرقانوني مي دانند.
در اين مقاله هيچ نتيجه گيري از اين موضوع که مي تواند باراک اوباما و ديگر مقامات بلند پايه دولت وي را با جرايم جنايات جنگي مواجه سازد ، نشده است.
در اين گزارش همچنين هيچ اشاره اي به اين موضوع نشده است که سازمان ملل متحد قرار است اوايل سال آينده تحقيقاتي را درباره حملات هواپيماهاي بدون سرنشين امريکا آغاز کند.
در مقاله روزنامه نيويورک تايمز اشاره شده است که ماهيت حملات موشکي هواپيماهاي بدون سرنشين امريکا با گذشت سالها از زماني که باراک اوباما وارد کاخ سفيد شد ، تغيير کرده است. اين عمليات ديگر به منظور هدف قرار دادن سرکرده هاي شبکه القاعده در پاکستان که اکنون بيشتر آنها کشته شده اند، صورت نمي گيرد. بلکه اهداف اين حملات اکنون شبه نظامياني هستند که مبارزه اصلي آنها با مقامات پاکستاني است و يا آنکه در کنار شبه نظاميان طالبان عليه نيروهاي امريکايي در افغانستان يا يمن مبارزه مي کنند.
به عبارت ديگر اهدف اين حملات هوايي ديگر افرادي که گمان مي رفت با حملات يازده سپتامبر در نيويورک و واشنگتن مرتبط باشند ، نيست بلکه در واقع کساني هستند که عليه يکي از رژيم هاي متحد با دولت امريکا در هر نقطه از کره خاکي سلاح بر دست مي گيرند.
روزنامه نيويورک تايمز در ادامه مقاله خود تاييد مي کند که در اين حملات افرادي هدف قرار مي گيرند که هويت آنها مشخص نيست اما به نقطه نظر برخي کارشناسان سياست خارجي امريکا که بر اين باورند کشتار گسترده افراد بي گناه ، اقدام نامناسبي است که عکس العمل سياسي را عليه امريکا و سياست خارجي آن در سراسر منطقه خاور ميانه ، شمال آسيا و شرق افريقا به وجود آورده است ، پرداخته نمي شود.
سازمان هايي نظير عفو بين الملل و اتحاديه آزاديهاي مدني امريکا بارها از اجراي  برنامه ترور هواپيماهاي بدون سرنشين امريکا انتقاد کردند و آن را بر اساس قوانين بين الملل ، غيرقانوني خوانده اند اما اين مطالب از سوي رسانه هاي خبري امريکا همواره سانسور شده است.
روزنامه واشنگتن پست روز يکشنبه در مقاله اي اين موضوع را مطرح مي کند که انتخاب رئيس جديد سيا از سوي اوباما براي جانشيني ديويد پترائوس که نهم نوامبر گذشته از سمت خود استعفا کرد ، مي تواند بر برنامه عمليات هواپيماهاي بدون سرنشين امريکا تاثير گذارد.
همه سه نفري که براي اين سمت در نظر گرفته شده اند از مقامات سابق يا کنوني سيا و از حاميان سرسخت اجراي اين برنامه هستند که عبارتند از مايکل مورل جانشين موقت رئيس سيا که سابقا معاون ديويد پترائوس بود و تمام دوره شغلي خود را در سيا سپري کرده است.
مايکل ويکرز پنجاه و نه ساله که اکنون از مقامات اطلاعاتي بلند پايه پنتاگون است و از حاميان سرسخت نقش نظامي سيا است و سومين نامزد نيز جان برنان مشاور باراک اوباما در امور مبارزه با تروريسم است.
آنچه که واضح است ، اين حقيقت است که هيچيک از حملات موشکي هواپيماهاي بدون سرنشين ، افرادي را که در امريکا زندگي مي کنند هدف قرار نداده است اما دليلي ندارد که گمان کنيم اين روند تا مدت زمان نامعلومي ادامه خواهد يافت. بلکه  
برعکس ، استفاده داخلي از هواپيماهاي بدون سرنشين در امريکا قبلا بر اساس قانوني که اوباما چهاردهم فوريه گذشته امضا کرد، آغاز شده است که اجازه استفاده از هواپيماهاي بدون شرنشين در سراسر امريکا را تا سپتامبر دو هزار و پانزده ميلادي امکان پذير مي سازد. دهها اداره پليس و حتي شرکت هاي خصوصي اکنون درخواست خود را براي دريافت مجوز استفاده از اين هواپيماهاي بدون سرنشين ارائه کرده اند.
استفاده ارتش امريکا از هواپيماهاي بدون سرنشين در امتداد مرز امريکا و مکزيک آغاز شده است که اکنون براي حملات موشکي عليه افرادي که تروريست ، قاچاقچي و شبکه هاي مافيايي در نظر گرفته مي شوند ، استفاده مي شود و مدت زماني نه چندان زياد موشک هاي هواپيماهاي بدون سرنشين در عمليات داخلي امريکا و براي مقابله با مخالفان سياسيِ سياست هاي حاکمان امريکا به کار گرفته خواهد شد.
در سطح بين المللي نيز توسعه برنامه عمليات هواپيماهاي بدون سرنشين امريکا ، عواقب اجتناب ناپذيري دارد. ديگر کشورها اکنون فن آوري اين هواپيماهاي بدون سرنشين را در اختيار دارند يا آن را کسب خواهند کرد . از اين رو مسابقه تسليحاتي در پيش است.  
برخي منابع خبري اخيرا از برنامه سازمان ملل براي استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين به منظور نظارت بر فعاليت گروههاي مسلح در شرق کنگو خبر داده است و با همين منطق است که واشنگتن ، حق خود را براي شليک موشک هاي کنترل از راه دور عليه مردان قبايل در پاکستان ، يمن يا سومالي توجيه مي کند و دولت هاي ديگر بر حق خود براي استفاده از اين روش ها عليه مخالفان سياسي خود صرف نظر از آنکه شبه نظاميان مسلح يا جنبش هاي اجتماعي هستند ، تاکيد مي کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.