سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

ثبت ملی عمارت تومانيانس شهرستان خداآفرين درفهرست آثار ملي

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي از ثبت عمارت تومانيانس يا همان عمارت وينق شهرستان خداآفرين در فهرست آثار ملي كشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، تراب محمدي با اعلام اين خبر افزود: عمارت قديمي تومانيانس كوشكي است كه در حدود صد سال پيش و در دورة قاجاري توسط آقاي سركيس تومانيانس در روستاي وينق ساخته شده است.

وي با اشاره به ويژگي هاي خاص اين اثر يادآور شد: ساختمان تاريخي تومانيانس در دو طبقة معظّم و با بخش هايي مانند ايوان سراسري ( بالكن) دور تا دوري، شش برج، مانند قلعه هاي قديمي فرانسه و به سبك عمارت هاي قرن نوزدهم اروپا و روسيه بر بالاي يك تپة سنگي ساخته شده است.

محمدي با بيان اينكه ساختمان از سنگهاي بزرگ و تراشيده شده بنا شده و داراي آب آشاميدني است، تشريح كرد: آب آشاميدني بوسيله لوله هاي سفالي به داخل اتاق ها و ساير قسمت ها برده مي شده و در ميان ديوارها لوله هاي سفالي وجود داشته كه آب گرم در آنها جريان يافته و اتاقها را گرم مي كرده است.

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان در فهرست آثار ملی با اشاره به اينكه قرار گرفتن بنا بر روي تپه اي سنگي آن را همانند قلعه جلوه مي دهد، افزود: اين ساختمان كه بخاطر كنترل منطقه ساخته شده است، در زبان محلي با نام كانتور شناخته مي شود.

وي با اشاره به آسيب هاي وارد شده به بنا در طول زمان، از آغاز مرمت عمارت وينق پيش از ثبت ملي آن خبر داد و گفت: تا كنون اقدامات مرمتي و بازسازي مانند آواربرداری داخل، برداشت دیوارها و الحاقات اضافی، مرمت بدنه های سنگی و پایه های در حال ریزش، بازسازی انتهای دیوارهای فروریخته و تخریب شده و نيز تهیه و نصب تیرهای چهار تراش پوشش کف و سقف مناره ها در اين عمارت انجام گرفته است.

محمدي اظهار اميدواري كرد: با ثبت اين اثر در فهرست آثار ملي كشور، عمليات مرمت و بازسازي آن سرعت بيشتري خواهد گرفت.

لازم به ذكر است، عمارت قاجاري تومانيانس (وينق) در روستاي وينق و در غرب روستا و چسبيده به آن و بر بالاي يك تپه اي سنگي كه حدود 50 متر از مركز روستا ارتفاع دارد، قرار گرفته است.

بنابر اين گزارش، ، عمارت قاجاري تومانيانس (وينق) يكي از 15 اثري است كه در پنجمين همايش ملي شوراي سياست گذاري ثبت ميراث فرهنگي در استان البرز در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد. /ع

برچسب ها: ثبت ، ملی ، عمارت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.