به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک اگر روغني كه بايد صرف كاهش اصطكاك، خنككاري و بهبود كار قطعات شود، به دلايلي وارد اتاق احتراق يا همان محفظه بالاي پيستون شود و همراه با مخلوط سوخت و هوا حين جرقه زدن شمع بسوزد،به اصطلاح ميگويند خودرو به روغنسوزي افتاده است.
از كجا بايد دانست كه چنين نقصي رخ داده و دلايل آن چيست؟
دانستن آگاهيهاي پيآمده شايد به كارتان آيد: شكستن يك يا چند رينگ پيستون، خوردگي يا ساييدگي جداره سيلندر يا پيستون، خرابي واشر سرسيلندر، لاستيك گيت، كاسه نمد، ياتاقانها، شاتونها، اصطكاك شديد گيت سوپاپ و عواملي مانند آن از دلايل ايجاد روغنسوزي در خودرو است.خارج شدن مستمر دودي متمايل به رنگ آبي از لوله اگزوز، كم شدن دائم روغن، وجود علائم نشت روغن در يك يا چند رديف دهانه شمع (در اصطلاح مكانيكها: شمعها خيس شده)، چربي سر شمع، چرب و روغني شدن دستمال يا انگشت كشيده شده به درون لوله اگزوز، بوي سوختن روغن در محفظه موتور و... از جمله نشانههاي عمومي است كه براساس آنها ميتوان به بروز روغنسوزي در خودرو پي برد.
مكانيكها و تعميرگاههاي معتبر با وسايل دقيقتري چون كمپرسسنج و مانند آن به روغنسوزي خودرو پي ميبرند و با اين وسايل قادرند تشخيص دهند كه همه يا يكي از محفظههاي پيستون وبه طور مشخص كدام محفظه دچار آسيب شده يا علت روغنسوزي ناشي از چيست؟
به محض مشاهده روغنسوزي، براي جلوگيري از آلودگي هوا، خرابي بيشتر قطعات، و افزايش هزينه تعميرات، خودرو را هر چه زودتر براي تعمير به مكانيك مجرب بسپاريد.بسته به محل يا
ميزان خرابي، ممكن است تعمير خودرو به باز و بست سرسيلندر يا موتور، تعويض رينگها، ياتاقانها، واشرها و ديگر قسمتهاي خراب بينجامد.
اگر خودرو به روغن سوزي افتاده و مكانيك يا تعميرگاه معتبري نميشناسيد، آن را به چند تعميركار نشان داده، ميزان تخميني خرابي و حدود هزينه تعمير را جويا شويد./س