سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد /

برداشت سالانه 4 هزار و 700 تن بذر پسته وحشی در استان چهارمحال و بختیاری

سالانه 4 هزار و 700 تن بذر پسته وحشی ( بنه و کلخونگ ) از جنگل های استان چهارمحال و بختیاری برداشت می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری و محقق طرح استحصال روغن از پسته وحشی گفت: از جنگل های پسته وحشی استان چهارمحال و بختیاری، سالانه 4 هزار و 700 تن بذر پسته وحشی برداشت می شود.

حسن جهانبازی با بیان اینکه؛ هر درخت پسته وحشی ( بنه و کلخونگ ) سالانه یک تا شش کیلوگرم میوه می دهد، افزود: از این مقدار، سالانه هزار و 300 تن روغن به ارزش تقریبی 104 میلیارد دلار می توان استحصال کرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که 40 درصد این محصول با ساخت دستگاههای کوچک و ارزان و توزیع آن بین جنگل نشینان به روغن با ارزش پسته وحشی تبدیل شود، نه تنها روستائیان، درختان جنگلی را تبدیل به هیزم و زغال نخواهند کرد، بلکه کاشت درختان بنه را توسعه خواهند داد و درآمد قابل توجهی هم به دست خواهند آورد.
رویشگاه‌های پسته وحشی استان چهارمحال و بختیاری به وسعت 90 هزار هکتار و با ارزش 400 میلیارد ریال، منبع معیشت پنج هزار خانوار است.
پسته وحشی، حاوی چربی و کلسترول کم، پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است که مصرف آن در کاهش کلسترول و حمله های قلبی، درمان دردهای استخوانی، دیابت، ترمیم زخمها و تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است./ب
برچسب ها: پسته ، وحشی ، بنه ، چهارمحال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.