سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقایسه سیارات کوتوله

در اینفوگراف زیر مقایسه ای بین سیارات کوتوله انجام شده است.

به گزراش خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران؛ در سال 2006 اخترشناسان تصمیم گرفتند تا در مورد تعاریف خود در منظومه شمسی تجدید نظر کنند. بهانه این تجدید نظر "پلوتو” بود. سیاره ای که در سال 1930 کشف شده بود. بنابراین آنها در مجمع بین المللی نجوم (IAU) در دسته بندی اجرام منظومه شمسی، "سیاره کوتوله” را وارد کردند. امروز در منظومه شمسی 5 سیاره کوتوله وجود دارد. برخی معتقدند بر اساس تعریف جدید، حدود 50 سیاره کوتوله در منظومه ما وجود دارد. اطلاعات بیشتر در اینفوگراف زیر :



اریس بعنوان بزرگترین سیاره کوتوله شناخته می شود و 68 واحد نجومی از خورشید فاصله دارد (واحد نجومی به متوسط فاصله زمین تا خورشید اطلاق می شود که معادل 150 میلیون کیلومتر است). نام قمر اریس دیسنومیاست.

پلوتو که در سال 1930 کشف شد تنها کمی از اریس کوچکتر است. نام 5 قمر پلوتو عبارت است از چارون، نیکس، هیدرا و دو قمر که بتازگی کشف شده و هنوز نامی برای آنها انتخاب نشده است.

هومه آ سیاره ایست کوتوله که بسیار سریع بدور خود می چرخد و کوتاهترین روز را در بین سایر سیارات کوتوله دارد. نام دو قمر آن ناماکا و هاآیکا می باشد.

ماکی ماکی در سال 2005 کشف شد و قمری ندارد.

سرس هم که در سال 1801 با تلسکوپ کشف شد در ابتدا سیاره و سپس بعنوان سیارک در نظر گرفته شد تا سال 2006 که در سیارات کوتوله دسته بندی شد. سرس نزدیکترین سیاره کوتوله به زمین است و هیچ قمری ندارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.