سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معترضان به مرسي دفتر اخوان المسلمين را به آتش کشيدند/مرسي با چالشي جدي از سوي مقامات قضائي مصر روبرو است

مخالفان محمد مرسی رئیس جمهور مصر دفتر حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین این کشور را در استان دمنهور به آتش کشیدند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سوریه ؛مخالفان محمد مرسی رئیس جمهور مصر دفتر حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین این کشور را در استان دمنهور به آتش کشیدند.
قضات مصری روز شنبه محمد مرسی رئیس جمهور مصر را متهم کردند با تلاش برای افزایش اختیارات خود « حمله ای بی سابقه » را علیه نظام قضائی مصر انجام داده و دستگاه قضائی را نادیده گرفته است .
برخی از قضات مصری نیز در اعتراض به تلاش های مرسی در این زمینه اعتصاب کردند .
پلیس ضد شورش مصر نیز در تلاش برای پراکندن تظاهرکنندگان مخالف مرسی که در میدان تحریر قاهره تجمع کرده بودند، به طرف آنها گاز اشک آور شلیک کرد .
این اعتراض ها در مصر در حالی صورت می گیرد که دولت های غربی در مورد بحران سیاسی در مصر به شدت نگرانند .
شورای عالی قضائی مصر پس از نشستی فوق العاده اعلام کرد اعلامیه قانون اساسی مرسی « حمله ای بی سابقه » به استقلال دستگاه قضائی و احکام آن است .
این شورا که بر امور اداری و انتصاب های قضائی کنترل دارد از رئیس جمهور خواست هر چیزی در این اعلامیه را که به دستگاه قضائی اشاره دارد حذف کند .
انجمن قضات اسکندریه نیز تعلیق کار در همه دادگاه ها و مراجع پیگیری را در استان های اسکندریه و بحیره اعلام کرد .
محمد عزت العقوه رئیس انجمن قضات اسکندریه گفت آنها هیچ چیزی جز لغو اعلامیه مرسی را نخواهند پذیرفت .
حدود بیست قاضی مستقل در قاهره نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کردند اگر چه برخی از تصمیمات رئیس جمهور پاسخ به درخواست های مردمی است اما این تصمیمات به بهای آزادی و دموکراسی تمام خواهد شد.
مرسی دستور داده است تحقیقات درباره مرگ حدود هشتصد و پنجاه تظاهرکننده در خلال قیام سال دو هزار و یازده مصر و صدها نفر دیگر از آن زمان تاکنون ، ازسر گرفته شود .
طلعت ابراهیم عبدالله دادستان کل جدید مصر گفت « دادگاه های انقلابی » جدید تشکیل خواهد شد و در صورتی که مدارک جدیدی وجود داشته باشد ، حسنی مبارک رئیس جمهور سابق مصر ، پسرانش و مقامات امنیتی بلندپایه وی در این دادگاه مجددا محاکمه خواهند شد .
مبارک و وزیر کشور وی به جرم کشتن تظاهرکنندگان در خلال قیام مردمی سال گذشته مصر علیه وی به حبس ابد محکوم شدند اما شش نفر از مقامات امنیتی مبارک تبرئه شدند و این مسئله اعتراض در سراسر کشور را درپی داشت .
مرسی روز جمعه در سخنانی در جمع طرفدارانش مقابل کاخ ریاست جمهوری مصر تاکید کرد به رغم اقدامات اخیر وی ، مصر همچنان در مسیر آزادی و دموکراسی قرار دارد.
وی افزود : «‌ ثبات سیاسی ، ثبات اجتماعی و ثبات اقتصادی چیزی است که من خواستار آن هستم و چیزی است که برای تحقق آن تلاش می کنم . »
اخوان المسلمین مصر برپایی تظاهراتی گسترده در قاهره را در روز سه شنبه به نشانه حمایت از محمد مرسی خواستار شد .
اخوان المسلمین با انتشار بیانیه ای در پایگاه اینترنتی خود همچنین تظاهرات در میدان های اصلی سراسر مصر را بعد از نماز مغرب به نشانه حمایت از تصمیمات اخیر مرسی خواستار شد .
این در حالی است که احزاب سیاسی خشمگین از تصمیم مرسی نیز از طرفدارانشان درخواست کردند روز سه شنبه تظاهراتی را در قاهره پایتخت این کشور در اعتراض به این تصمیم برگزار کنند .
یکی از این احزاب سیاسی مصر در بیانیه ای اعلام کرد احزاب چپگرا ، لیبرال ، سوسیالیست و دیگر احزاب از طرفدارانشان خواسته اند روز سه شنبه در اعتراض به بیانیه قانون اساسی مستبدانه مرسی در میدان تحریر قاهره تظاهرات برپا کنند .
در این بیانیه آمده است : « ما با لحظه ای تاریخی روبرو هستیم . ما اکنون باید انقلابمان را تکمیل کنیم یا قربانی گروهی شویم که منافع خود را بر منافع ملی ترجیح می دهد . »
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.