به گزارش خبرنگار حوزه راديو و تلویزیون
باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته اکبر زنجانپور، بازیگر، مدرس تئاتر و تلویزیون و استاد دانشگاه به همراه محمد صادقی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون مهمان برنامه تلویزیونی "دو نیم ساعت" با اجرای حمید رضا مدقق بودند.
در ابتدای این برنامه اکبر زنجانپور در خصوص بازی در نقش های تاریخی و سایر آثار گفت: دنیای هر نقشی که یک بازیگر ایفا می کند با دنیای نقش دیگر متفاوت است. وقتی به ایفای نقش تاریخی می پردازیم باید درک موقعیت از آن نقش داشته باشیم.
وی ادامه داد: وقتی به ایفای نقش تاریخی می پردازم باید خود را متمرکز کنم و بر اساس درک موقعیت نقش خود،حرکت کنم. تمامی این ها در کنار هم باعث می شود که من یک رفتار مخصوص آن شخص را داشته باشم.
در ادامه محمد صادقی بازیگر و استاد دانشگاه گفت: یکی از جذاب ترین بخش های نقش رازهای یک بازیگر است. هوشمندی، ذکاوت بازیگر و حسن ابتکاری که او به خرج می دهد، مسخر به زدن جرقه هایی می شود که واقعاً جذابیت واقعی را در پی دارد.
زنجانپور در پاسخ به این که آیا امکان دارد وقتی بازیگر در نقش های مذهبی و تاریخی به ایفای نقش می پردازد با آن نقش ماندگار شود تصریح کرد: شاید این جریان برای بعضی از بازیگران اتفاق بیفتد و برای برخی نیز رخ ندهد.
صادقی در ادامه به نقد منتقدین بر کار بازیگری اشاره کرد و گفت: وقتی یک منتقد می خواهد نقد درستی از کار یک بازیگر ارائه دهد، باید به کیفیت کار، تنوع نقش ها و همچنین عمق باور پذیری یک اثر توجه کنند.
در نهایت راه های زیادی برای ارزیابی کار یک بازیگر وجود دارد که من بر این باورم که مخاطب امروز ما به قدری باهوش است که کار خوب را از کار بد تشخیص می دهد.
در ادامه این گفتگو اکبر زنجانپور بازیگر پیشکسوت تئاتر به نقد جلال آل احمد اشاره کرد و گفت: خاطرم می آید بار اول که نقش اصلی یک کار را در سن 21 سالگی اجرا کردم " جلال آل احمد" که من آن زمان ایشان را نمی شناختم نقدی برای بازی من نوشت که من هنوز سرمست آن نقد هستم.
وی به فرق یک بازیگر و منتقد اشاره کرد و اظهار داشت: یک هنرمند با رنج ، سختی و مشقت بسیار تلاش می کند تا یک اثری را به درستی خلق کند اما منتقدین حاضر و آماده به تماشای آن اثر می پردازند و در مورد آن نقد می کنند.
صادقی به تنوع بازیگری اشاره کرد و افزود: اصولاً بازیگران به دو نوع غریزی و یا محاسبه ای عمل می کنند. بازیگر غریزی نقش را دریافت و در مدت کوتاهی آن نقش را بازی می کند که اجرای نقش او نیز قطعاً قابل قبول است.
وی ادامه داد: نوع دیگر که بازیگر محاسبه ای است به این صورت است که بازیگر در ابتدا تحقیق و پژوهش برای آن نقش انجام می دهد، وقتی من یک نقش تاریخی که شناختی از آن دوره و زمان را ندارم، می خواهم ایفا کنم برای تمام خلل و خرج یک شخصیت تاریخی تحقیق می کنم که من خود را از بازیگران نوع دوم یعنی محاسبه ای هستم.
در ادامه زنجانپور به ماندگاری یک اثر اشاره کرد و گفت: اگر یک اثر بخواهد توفیق خوبی داشته باشد، چاره ای ندارد جز این که همه عوامل درست عمل کنند. این یک اصل است وقتی کارگردان، منشی صحنه، طراح لباس و سایر عوامل دست به دست هم، درست و دقیق عمل کنند تا این جا 70 درصد کار درست انجام شده و در نهایت 30 درصد باقی مانده نیز وقتی تمامی این فاکتور ها به درستی در کنار هم قرار می گیرد حل می شود.
این بازیگر در پاسخ به این پرسش که آیا نسل جدید بازیگران امروزی افت کرده اند بیان کرد: من جواب خاصی نمی توانم برای این سوال داشته باشم اما می توان معدل گرفت. نسل ما به هر حال با وسواس بیشتری عمل می کرد اما متاسفانه امروز بازیگران در انتخاب نقش هایشان عجله می کنند و تمرکز لازم را ندارند، نسل ما رنج و زحمت بسیاری برای این عرصه کشید.
صادقی در ادامه گفت: امروزه تعداد ساخت فیلم و سریال ها بسیار افزایش پیدا کرده و عرصه برای حضور بازیگران و همچنین ورود افراد علاقهمند بیشتر شده است این قصه باید بسیار جدی گرفته شود آیا تمامی موسسات بازیگری به صورت کیفی کار می کنند.
این بازیگر افزود: در زمان گذشته با تولیدات اندک با حضور بازیگران نخبه کار می کردم اما امروز عرصه باز است و به دلیل تعدد شبکه های تلویزیونی و همچنین ساخت فیلم و سریال ها نسل جدید به راحتی می تواند وارد این حیطه شود. اما امیدوارم در کنار این وارد شدن کارشان را نیز جدی تلقی کنند.
اکبر زنجانپور همچنین به گروه تیم سازنده "مختارنامه "اشاره کرد و گفت: تمامی گروه در ساخت "مختارنامه" به صورت حرفه ای کار می کردند، کارگردان، تصویر بردار، منشی صحنه و دیگر اعضا سازنده تیم "مختار " گاهی برای این که آرامش کاری به هم نخورد با زبان اشاره با یکدیگر گفتگو می کردند که این نظم احترامی که در آن جا حاکم بود تا ابد در ذهن من خواهد ماند.
صادقی در ادامه تاکید کرد: وقتی در زیر چتر چنین تولیداتی با حضور بازیگران خوب و حرفه ای قرار می گیری، لذتی توصیف ناپذیر دارد که بسیار خاطره انگیز است.
زنجانپور در پایان در پاسخ به این پرسش که اگر شخص به او بگوید من می خواهم بازیگر شوم او چه خواهد گفت، بیان کرد: تجربه ثابت کرده جوانی که می آید به من می گوید من می خواهم بازیگر شوم، بازیگر نمی شود کسی که می خواهد بیاید و بازیگر شود قطعاً بازیگر می شود، این کار دیوانگی لازم دارد یعنی باید دیوانه این کار باشی تا بتوانی بازیگر شوی.
صادقی نیز در تکمیل این گفته زنجانپور خاطر نشان کرد: توصیه می کنم جوانان علاقهمند به خاطر جذابیت کاذب این رشته و صرف عکس و امضا دادن وارد این حوزه نشوند. بازیگری کار بسیار دشواری است که گاهی روح و روان آدمی را تحت آزمایش قرار می دهد، کسی که عاشق این کار است بايد به خاطر نفس هنر وارد این حوزه شود تاموفق شود./ص