سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرايي وقوع جنگ جديد در نوار غزه

پايگاه خبري "ولترنت" در مقاله اي به قلم "تيري ميسن" به تحليل جنگ غزه و اهداف آغاز اين جنگ در بحبوحه رويداد هاي سياسي جهان پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش آمده است: بار دیگر اسرائیل به نوار غزه حمله كرد و رسانه های بین المللی نيز به پخش تصاوير اين اقدام ضد بشری پرداختند. اما جدا از پوشش لحظه به لحظه آن و ترس از عواقب انساني در اين جنگ نابرابر، نبايد از تحليل و فهم اهداف اصلي اين اقدام يك جانبه غافل بشويم.  
در تاریخ 14 نوامبر سال جاري ، اسرائیل عملیات "ستون ابر" را علیه  غزه به راه انداخت.
در روز اول حمله، آنها احمد الجعبري را ترور كردند.  
عمليات "ستون ابر" در روزهاي اوليه و با پشتيباني نيروهاي هوايي و بمباران مناطق مسكوني، به سرعت گسترش یافت. مقامات نظامي اسرائیل اقدام به فراخواني 30،000 سرباز ذخیره كردند.
سوال مطرح در اين مورد اين است :چرا اكنون اسرائيل مبادرت به انجام آن كرده است؟
تل آویو سعي دارد تا ابتکار عمل را در میان خلاء قدرت نسبی حاکم در واشنگتن(پس از انتخابات) در دست بگيرد. در حال حاضر آمريكا در بحبوحه انتخاب نامزدهاي تصدي پست وزارت امور خارجه و دفاع ایالت متحده آمریکا مي باشد. خبر ها بيشتر حكايت از نامزد احتمالي سوزان رایس، و سناتور جان کری دارد.  
با این حال،در حال حاضر از سوي مخالفان و در مطبوعات حركتي برای رد صلاحیت سوزان رایس شكل گرفته است. در هر صورت، موقعیت فعلي وزرای امور خارجه و دفاع آمريكا نيز به نحوي تضعیف شده است.  
بر همين اصل بود كه تل آویو، با آغاز عملیات "سرب گداخته" در طول دوره گذار بین رياست جمهوري بوش و اوباما درصدد به دست گرفتن اوضاع بر آمد.  
بنا به نظر برخي مفسران و با نزديكي انتخابات آتي اسرائیل،بنیامین نتانیاهو و آویگدور لیبرمن در حال تلاش برای اصلاح پيشينه خود و استفاده ابزاري از آن مي باشند.
البته تحقق این امر غیر محتمل است،چرا كه آنها،این حمله را بدون برآورد نتايج آن به راه انداختند و شکست خوردند همانطور که شکست عمليات "سرب گداخته" سال 2008-2009، برای دولت ایهود اولمرت - در آن زمان گران تمام شد.  

** نتايج اين جنگ  

اولين مسئله مطرح در افكار و رسانه ها،اين است كه جنگ غزه توانست توانايي گنبد آهنین اسرائيل را محك زند. رژیم صهیونیستی چند صد میلیون دلار صرف این سیستم کرده است.
در طول عمليات "سنگ سجیل"، حماس و جهاد اسلامی در پاسخ به بمباران هاي اسرائيل، راکت ها و موشک های خود را به سمت اسرائيل شليك كردند. اما "گنبد آهنین" تنها توانست یک سوم این موشک ها را رهگیری کند و این به معنای شکستی بزرگ برای این رژیم محسوب می شود.
این آمار توانايي اين سيستم را زير سوال مي برد - این سیستم به نظر می رسد تنها قادر به متوقف کردن راکت های اوليه و ساده مي باشد و به نظر نمی رسد در مورد جنگ افزار پيشرفته توانايي برخورد داشته باشد.  

برچسب ها: چرایی ، جنگ ، اسرائیل ، فلسطین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.