سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خبرگزاری فرانسه ؛

تحولات مهم مصر از زمان روي کار آمدن مرسي

محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، روز پنجشنبه با برکناری دادستان کل این کشور اختیارات ریاست جمهوری را به میزان زیادی گسترش داد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، خبرگزاری فرانسه مهمترین رخدادهای مصر از زمان روی کار آمدن محمد مرسی را به شرح زیر برشمرده است:
*‌ سال 2012 میلادی
 
- بیست و سوم و بیست و چهارم مه: مصری ها در اولین دور اولین انتخابات آزاد ریاست جمهوری در کشورشان شرکت کردند. این انتخابات پانزده ماه بعد از برکناری حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر، برگزار شد.
- چهاردهم ژوئن: دادگاه قانون اساسی مصر اعلام کرد پارلمان این کشور، که اسلامگرایان اکثریت کرسی های آن را در انتخابات پارلمانی بعد از سرنگونی مبارک بدست گرفته اند، از درجه اعتبار ساقط است.
- شانزدهم تا هفدهم ژوئن: مصری ها در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور محمد مرسی را انتخاب کردند. محمد مرسی و احمد شفیق،‌ آخرین نخست وزیر دوران مبارک، به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر راه یافته بودند.
- هفدهم ژوئن: شورای نظامی حاکم بر مصر با صدور بخشنامه ای اختیارات گسترده ای برای خود در نظر می گیرد. از جمله این اختیارات می توان به اختیارات در حوزه قانونگذاری اشاره کرد.
- سی ام ژوئن:‌ مرسی به عنوان رئیس جمهور مصر که در اولین انتخابات آزاد این کشور برگزیده شده است سوگند یاد می کند.
- هشتم ژوئیه: مرسی با صدور فرمانی انحلال پارلمان مصر توسط دیوان عالی این کشور را غیرقانونی اعلام می کند. در دهم ژوئیه،‌ دیوان عالی مصر فرمان مرسی در خصوص قانونی بودن پارلمان را ملغی می کند.
- پانزدهم و شانزدهم ژوئیه:‌ هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا، با محمد مرسی و فرماندهان نظامی ارشد ارتش مصر دیدار می کند.
- بیست و چهارم ژوئیه: مرسی حشام قندیل، وزیر سابق آبیاری،‌ را به عنوان نخست وزیر جدید مصر منصوب می کند. در دوم اوت، وی کابینه جدیدی را معرفی می کند که در آن ژنرال حسین طنطاوی همچنان وزیر دفاع است و اسلامگرایان حاکم و هم پیمانان آنها نیز برخی مناصب را در آن در اختیار می گیرند.
- پنجم اوت:‌ مردان مسلح ناشناس شانزده نفر از پرسنل گارد مرزی مصر را در نزدیکی مرز مصر و اسرائیل کشتند. ارتش به یک عملیات تهاجمی علیه گروه های تندرو در صحرای سینا مبادرت می ورزد. به دنبال بروز این حادثه،‌ مرسی رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر را برکنار می کند.
- دوازدهم اوت: مرسی ژنرال طنطاوی را بازنشسته کرده و قانونی را که به نظامیان اختیارات گسترده می داد ملغی اعلام می نماید.
- سیزدهم اوت: این اقدام انقلابی مرسی، آن چنان که مطبوعات مصر اعلام کردند، وی را بار دیگر به عنوان یک عنصر انقلابی مطرح کرد. یک مسئول اسرائیلی می گوید اسرائیل تحولات مصر را با نگرانی شدید دنبال می کند.
- بیست و هفتم اوت: مرسی برای آن که از حمایت دیگر احزاب و گروه های قومی و مذهبی در مصر برخوردار شود،‌ یک اسلامگرای تندرو، یک زن و یک فرد مسیحی را به عنوان دستیاران خود انتخاب می کند.
- شانزدهم نوامبر: مرسی تهاجم اسرائیل به غزه را محکوم کرده و آن را تجاوز آشکار علیه بشریت توصیف می کند. وی می گوید قاهره مردم غزه را تنها نخواهد گذاشت.
- بیست و یکم نوامبر: باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا،‌ در تماسی تلفنی با محمد مرسی از وی به خاطر نقشی که در میانجی گری بین اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی در غزه ایفا کرده است قدردانی می کند.
- بیست و دوم نوامبر: محمد مرسی اختیارات رئیس جمهور را گسترش داده و عبدالمجید محمود، دادستان کل مصر، را برکنار می کند. این اقدام مرسی باعث شد محمد البرادعی، چهره برجسته مخالف دولت مصر،‌ رئیس جمهوری این کشور را به غصب قدرت و تبدیل شدن به یک فرعون جدید متهم کند.
برچسب ها: بین الملل ، مرسی ، مصر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.