سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نانو ذرات کلسیم پراکسید به کمک آبهای آلوده به آرسینک می آیند

طی طراحی مبنی بر حذف 90 درصدی آرسینک از آبهای آلوده با تلاش و همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه های بوعلی سینای همدان، یزد، و علوم پزشکی همدان موفق به احیای آبهای آلوده به این عنصر سمی شدند.

مهندس احسان علیایی،کارشناس ارشد مهندسی آب و یکی از پژوهشگران پروژه حذف 90 درصدی آرسنیک از آبهای آلوده در خصوص این پروژه در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت:  با استفاده از نانو ذرات کلسیم پر اکسید موفق شدیم تا آرسنیک را از آ بهای آلوده حذف کنیم و با توجه به اینکه این نانو ذرات دارای قدرت اكسندگي بالا و بی خطر می باشد طی عملیاتی می تواند حدود 90 درصد از آرسینک را از آبهای آلوده حذف کند و این آبها را قابل مصرف کند.

وی در رابطه با ویژگی این طرح افزود: آبهای آلوده به آرسینک به دلیل سمی بودن در گیاهان قابل مصرف نیست و با این روش می توانیم آبهایی که فاقد کیفیت لازم برای آبیاری و مصرف هستند را مجددا قابل مصرف می کنیم و با این کار بخش عمده ای از منابع آبی آلوده در مراکز آب و فاضلاب، کشاورزی، شهرک های صنعتی و ... به چرخه مصرف بازمی گردد.

پژوهشگر حوزه مهندسی آب عنوان کرد: از برجسته ترین ویژگی این طرح این است که می توان با استفاده از آن ماده سمی آرسنیک را بدون نیاز به مواد شیمیایی خاص به راحتی از آبهای سطحی و زیر زمینی حذف نمود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این روش به دلیل عدم تولید فرآورده های جانبی مضر که نیازمند عملیات تصفیه مجدد و یا دفع باشد از لحاظ زیست محیطی بسیار قابل قبول ارزیابی شده است./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.