سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/ به دست محققان دانشگاه زنجان صورت گرفت؛

ساخته شدن نخستین دودكش خورشیدی كشور

محققان دانشگاه زنجان موفق به تولید نخستین دودكش خورشیدی شدند كه می توان از آن برای تولید انرژی برق با صرفه هزینه كمتر بهره گرفت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان سازنده دودكش خورشیدی گفت: این دودكش خورشیدی برای اولین بار دركشور و توسط محققان دانشگاه زنجان ساخته شده است .

نوراللهی افزود: برق تولیدی از این دودكش خورشیدی جزو انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شود. در این سیستم انرژی خورشیدی به انرژی حرارتی در یك فضای محبوس تبدیل می شود و سپس از این انرژی، تولید برق می شود .

وی تصریح کرد: این سیستم دارای تجمیع كننده نور شفاف و یك دودكش با ارتفاع 13 متر است؛ این دودكش زمانی برای تولید برق مقرون به صرفه است كه ارتفاع دودكش زیاد باشد و در صورت حمایت های دولتی می توانیم این دودكش را توسعه دهیم تا به صورت پایلوت در واحدهای صنعتی مورد استفاده قرار گیرد .

عضو هیات علمی دانشكده علوم وفنون دانشگاه تهران ادامه داد: كشور استرالیا در این زمینه در جهان پیشروست و دودكشی با ارتفاع 1000 متر ساخته است و در تلاش هستیم تا دودكش ساخته شده در داخل كشور را در چند مرحله به این ارتفاع برسانیم.

نوراللهی با اشاره به اینکه صرفه جویی در هزینه های مصرفی از جمله مزایای این طرح استخاطر نشان کرد: این دودكش با سه میلیون تومان ساخته شده و جایزه جشنواره بین المللی خوارزمی را از آن خود كرده است .برای توسعه دودكش به یك دودكش هزارمتری بیش از 400 میلیارد تومان هزینه نیاز است و در مقابل سالانه 200 مگاوات برق تولید می شود كه در مدت زمان 30 سال تولید برق از این دودكش بسیار مقرون به صرفه خواهد بود ./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.