سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قطعه ای از بهشت در ایران ساخته شد

در نشست خبری امروز رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات ساخت ضریح مطهر امام حسین (ع) و مراحل ساخت آن در سال های مختلف را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، محسن پلارک در جمع خبرنگاران گفت: ساخت ضریح مطهر حضرت سید الشهدا که از خرداد 1387 در قم آغاز شده بود به اتمام رسید این کار در کارگاه های مجزا در شهرهای قم، تهران، اصفهان و شیراز اجرا شد و هزینه ساخت این ضریح از محل کمک های مردمی و غیر دولتی بود و تنها هزینه مصالح چوبی و نجاری ضریح توسط آستان حضرت معصومه (س) اهدا شده است.

مساحت پلان ضریح 22.86 متر مربع و ارتفاع آن 4.49 متر، تعداد پنجره های آن 20 عدد است. وزن کلی ضریح 12 تن است که از نقره خالص حدود 4.5 تن، طلای 18 عیار حدود 120 کیلوگرم و مس به وزن 2000 کیلوگرم ساخته شده است از دیگر آلیاژها از جمله برنج 700 کیلوگرم و اسپیر به وزن 650 کیلوگرم و مقداری فلزات دیگر جهت اتصالات استفاده شده است.

خطاطی سوره های قرآن، احادیث، اسماء جلاله و اسماء مبارکه معصومین بر روی ضریح توسط سید محمد حسین حسینی موحد بوده است و از اشعار سید رضی نیز استفاده شده است.

قلمزنی بر روی ضریح به قلم استاد مصطفی خداداد زاده زده شده و سقف داخلی ضریح استاد حسین ظفری زاده ترسیم کردند.

میزان وجوه نقدی واهدایی از سوی مردم تا پایان دی ماه مبلغ 4 میلیارد و 210 میلیون و 848 هزار تومان و مابقی به فروش رفته و در دیگر هزینه های انجام کار صرف شده است.

هدایای مردم به وجوه نقد و طلا خلاصه نشده در این کار برخی هدایا به صورت کالا و در قالب فرش ابریشم، پشم، کرک، پشتی، ظروف عتیقه و مسی نیز بوده است.

کیفیت آب طلاکاری قطعات ضریح مطهر در اردیبهشت ماه امسال به تأیید علمی مرکز پژوهش های متالوژی رازی رسید و میزان ضخامت طلای آب این کتیبه ها را 20 میکرون و خلوص طلای به کار رفته در این آب کاری را 100 درصد اعلام کردند./ز

برچسب ها: ضریح ، مصالح ، ساخت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.