سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

کوچکترین اهدا کننده عضو کشور به یک کودک زندگی دوباره بخشید

کوچکترین اهداء کننده عضو کشور در مشهد موجب نجات و ادامه زندگی یک کودک دیگر شد .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد، مسئول واحد فراهم آوری اهداء عضو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری گفت :‌هلیا قربانی شش ماهه که به علت تشنج و ایست قلبی دچار مرگ مغزی شده بود پس از تائید مراحل مرگ مغزی و رضایت خانواده وی از بیمارستان دکتر شیخ به مرکز دیالیز و پیوند اعضاء منتصریه منتقل و تحت عمل اهداء عضو قرار گرفت.

دکتر ابراهیم خالقی خاطر نشان کرد :‌در این عمل کلیه های هلیا قربانی به کودکی 9 ساله که دچار نارسایی کلیه شده و دیالیز می شد به طور رایگان اهداء و پیوند زده شد .

وی تصریح کرد :‌بر اساس اعلام پزشکان معالج گروه پیوند حال عمومی گیرنده عضو نیز رضایت بخش است و در حال حاضر در بخش پیوند بیمارستان منتصریه بستری است .

مسئول واحد فراهم آوری اهداء عضو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه واحد پیوند عضو دانشگاه از سال 80 راه اندازی شده است گفت: در این مدت 350 عمل اهداء عضو در مراکز درمانی مشهد از جمله قائم (عج) امام رضا(ع) و منتصریه انجام که این امر موجب نجات یک هزار و 260 بیمار نیازمند به عضو شده است .

خالقی پیوند 663 کلیه ، 194 مورد کبد ، 8 مورد قلب ، 296 مورد پیوند قرنیه ، 5 مورد پانکراس ، 93 مورد پوست و یک مورد پیوند روده را از جمله عملهای پیوند از بیماران مرگ مغزی برشمرد .

وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه اهداء عضو مهمترین نقش را در افزایش میزان در اهداء عضو از بیماران مرگ مغزی ایفا می کند خاطر نشان کرد :‌در حال حاضر از هر 100 بیمار مرگ مغزی در کشور تنها 40 نفر از نزدیکانشان نسبت به اهداء عضو رضایت می دهند که این میزان باید افزایش پیدا کند .

مدیر بیمارستان منتصریه هم در این نشست با اشاره به راه اندازی مرکز دیالیز و پیوند اعضاء منتصریه از بهمن ماه پارسال اظهار داشت :‌با راه اندازی این بیمارستان فعالیت مرکز پیوند اعضاء دانشگاه افزایش و انجام عملهای پیوند کلیه نیز به صورت متمرکز در این بیمارستان انجام می شود .

حسین غنچه با اشاره به اینکه بیش از این پیوند کلیه 70 درصد از دهنده زنده و تنها 30 درصد از مرگ بیماران مرگ مغزی بود گفت :‌با اقدامات مهمی که در زمینه های فرهنگ سازی و آموزشی در جامعه صورت گرفته است این میزان در حال حاضر به 70 درصد از بیمار مرگ مغزی و 30 درصد از دهنده زنده است ./ع

برچسب ها: اهدا ، عضو ، کودک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.