سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمايت آنکارا از تلاش هاي ميانجيگرانه مصر براي آتش بس در غزه

مشاور ارشد رئيس جمهور ترکيه تاکيد کرد کشورش از تلاش هاي ميانجيگرانه مصر براي برقراري آتش بس بين رژيم صهيونيستي و غزه حمايت مي کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسکاي نيوز عربي، "ارشد هرمزلو" ضمن اعلام اين مطلب افزود: برخي طرف هاي اسرائيلي مي کوشند در روند عمليات صلح کارشکني کنند.  
وي که در گفتگو با اسکاي نيوز عربي سخن مي گفت درباره اظهارات محمد مرسي رئيس جمهور مصر در خصوص تلاش براي آتش بس و اين که آيا ترکيه هم تلاش هاي ميانجيگرانه اي براي حمايت از تلاش هاي مصر انجام مي دهد گفت: ترکيه در اين خصوص از تلاش هاي مصر حمايت مي کند و همانطور که مي دانيد کانال هاي تماس بين مصر، غزه و اسرائيل وجود دارد بنابراين چنين ميانجيگري هايي بايد وجود داشته باشد. با اين حال شاهد هستيم که برخي ديدگاه ها و نظرات در مخالفت با اين ميانجيگري ها وجود دارد و صاحبان اين ديدگاه ها از ادامه حملات حمايت مي کنند. اگر آنگونه که گفته مي شود عمليات زميني در غزه آغاز شود فاجعه اي به بار خواهد آمد و روند صلح در منطقه به کلي از بين خواهد رفت.  
وي ادامه داد: آنچه در غزه روي مي دهد به هيچ وجه دفاع از خود نيست بلکه حملات توجيه ناپذير عليه غيرنظاميان و املاک و اموال مردم است که به هيچ وجه قابل قبول و قابل توجيه نيست.  
هرمزلو در پاسخ به اين سوال که آيا ممکن است روابط اسرائيل و ترکيه بار ديگر و به بهانه ميانجيگري براي برقراري آتش بس در غزه از سر گرفته شود گفت: اسرائيل به سبب قطع روابط ترکيه با اين رژيم بسيار متضرر شد و يک دوست واقعي را که مي توانست در ميانجيگري ها و برقراري صلح به آن تکيه کند از دست داد. ميانجيگري هاي ترکيه در سال 2008 تا جايي پيش رفت که حتي به سطح مذاکرات مستقيم بين سوريه و اسرائيل رسيد و اگر فاجعه اي که ايهود اولمرت نخست وزير وقت اسرائيل در آن زمان به وجود آورد نبود اين مذاکرات مي توانست ادامه پيدا کند. بدون شک با توجه به قطع روابط ترکيه با اسرائيل، آنکارا هيچگونه تلاش ميانجيگرانه اي نخواهد داشت اما با توجه به اين که اسرائيل خواسته هاي ترکيه را پس از حادثه ناوگان آزادي نپذيرفت بعيد است که روابط مشخصي وجود داشته باشد که ترکيه بتواند از آن براي ميانجيگري استفاده کند در نتيجه اميد ما به تلاش هاي مصر و ديگر طرف هاست تا همه تلاش خود را براي متوقف کردن اين جنايات به کار بگيرند.
برچسب ها: آنکارا ، مصر ، غزه ، حمایت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.