سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/

برای پیشگیری ازوقوع جرم ازتمامی ظرفیت های موجود اجتماعی استفاده شود

رییس اداره اجتماعی معاونت پیشگیری قوه قضائیه گفت:اولین ، مهمترین و با ارج ترین راهكار عملی برای پیشگیری از وقوع جرم استفاده مناسب از تمامی ظرفیت های موجود اجتماعی ، مدنی و فرهنگی در كشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج ،'جعفر بای در كارگاه علمی ، كاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم در یاسوج افزود: ایران اسلامی سرشاراز ظرفیت ها وموقعیت های بالقوه فرهنگی ، اجتماعی و دینی است كه با بهره گیری مناسب از این ظرفیت ها می توان به یك جامعه آرمانی و با كمترین آمار جرائم دست یافت.
وی مشاركت و دخالت جدی مردم و شهروندان را در تامین امنیت و پیشگیری از جرائم ضروری دانست و اظهار داشت: تا زمانی كه مسئله پیشگیری از جرائم ماهیت مردمی پیدا نكند نباید انتظار موفقیت در این امر و كاهش وقوع جرم را داشت.
بای اظهار داشت: بر همین اساس هم اكنون مقوله'مردم سازی پیشگیری از وقوع جرم' در دستور دستگاه قضایی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم قرار گرفته است.
وی با بیان اینكه حدود دو سال از تشكیل معاونت پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضائیه می گذرد ، افزود: بند پنج ماده 156 قانون اساسی به صراحت بر محوریت موضوع پیشگیری از وقوع جرم تاكید داشته و ماهیت و رویكرد اصلی دستگاه قضایی را نیز بر همین اساس تعریف و تبیین كرده است.
رییس اداره اجتماعی معاونت پیشگیری قوه قضائیه از رشد پنج درصدی وقوع جرم در جهان اشاره كرد و افزود: امروزه وضعیت و سیمای وقوع جرم در كشور ایران نیز مطلوب نیست و شاهد رشد فزاینده در انواع جرائم هستیم.
بای افزود: یكی از اهداف و رویكردهای مهم دستگاه قضایی در راه اندازی و تشكیل كارگاه های علمی و كاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم در وهله نخست این است كه با توجه به سبغه فرهنگی و اجتماعی دردرون جامعه و خانواده ها اراده واندیشه ارتكاب جرم را در افراد خشكاند.
وی ابراز داشت: امروزه پیچیدگی و رشد روزافزون جرایم به یكی از مهمترین مساله روز دنیا و تهدید جدی در سطح بین الملل تبدیل شده است.
بای نسبت به شناسایی دقیق و پژوهش های علمی در زمینه شناسایی جرم تاكید كرد و افزود: هرچه پژوهش ها در این راستا بهتر و كارشناسانه تر صورت گیرد شیوه های پیشگیری نیز به گونه ای مطلوب و مناسب ارایه خواهد شد.
رییس اداره اجتماعی معاونت پیشگیری قوه قضائیه گفت: بررسی ها نشان می دهد كه یكی از علل اصلی در رشد فزاینده جرم، حذف ارزش‌های متعالی و الهی از زندگی انسان‌ها بوده است.
وی اندیشه‌های ضد دینی و ضد فرهنگی از سوی غرب را تهدید جدی در بروز آسیب های اجتماعی و افزایش وقوع جرم در كشور دانست و اظهار داشت: زمانی كه نهاد و كانون خانواده دستخوش برخی افكار شوم و خالی از معنویت قرار گیرد انحراف افراد جامعه از ارزش ها و مبانی اخلاقی در قالب رفتارهای مجرمانه نیز بروز و ظهور پیدا می كند.
استاندار كهگیلویه وبویراحمد نیز در این كارگاه علمی و كاربردی گفت: یكی از مقوله های اساسی و جدی در زمینه كاهش وقوع جرائم نظم بخشی ، انسجام و انضباط كاری از سوی تمامی دستگاه ها ، سازمانها و افراد جامعه است.
 سید 'حسین صابری' به حادثه قیام عاشورا و فلسفه وجودی این واقعه تاریخی اشاره كرد و افزود: هدف اصلی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به پا داشتن حق و عدالت و احیای امر به معروف و نهی از منكر بوده كه این امر امروزه ارتباط مستقیمی با مسئله كاهش پیشگیری از وقوع جرم در نظام اسلامی دارد.
رییس شورای تامین كهگیلویه وبویراحمد گفت: یكی از راهكار های اساسی در كاهش جرائم مشاركت جدی مردم و شهروندان و فرهنگ سازی مطلوب در این راستا است.
دكتر صابری به برخی كانون ها و مراكز مهم اجتماعی ، فرهنگی و دینی در سطح كشور اشاره كرد و افزود: امروزه مساجد ، كانون های فرهنگی و هنری ، بسیج ، حلقه های صالحین و مراكز اجتماعی فراوان در كشور بهترین ظرفیت های موجود در این زمینه محسوب می شوند.
وی از آمادگی كامل نهاد های مختلف اجرایی ، فرمانداران و بخشداران استان برای همكاری ، تعامل و هماهنگی بیشتر با دستگاه قضایی استان خبر داد و افزود: باید بتوان با استفاده از یك سند راهبردی اولویت های مهم در این راستا را شناسایی و راهكارهای عملی و اجرایی برای كاهش جرائم ارایه داد.
مدیركل دادگستری كهگیلویه وبویراحمد نیز در این كارگاه علمی و كاربردی مدیرت پیشگیری از وقوع جرم در یاسوج گفت: امروزه مسئله پیشگیری از وقوع جرائم یك امر اساسی و مقدم بر سایررسیدگی های قضایی محسوب می شود.
 'علی جمادی' افزود: اگر چه در گذشته برخی ها بر تقویت رسیدگی های قضایی و كیفری برای كاهش جرائم تاكید داشتند و این راهكار را عاملی برای كاهش روند رو به رشد جرائم قلمداد می كردند ولی بررسی ها و آمارها نشان می دهد كه برخودهای كیفری در این راستا چندان كارساز نبوده است.
وی بیان كرد: امروزه بسیاری از جرم شناسان و حقوقدانان با مطالعات عمیق به این مسئله پی برده اند كه با وجود تقویت و تشدید برخوردهای قضایی و كیفری همچنان شاهد فراوانی و رشد فزاینده انواع جرائم در سطح جامعه هستیم.
دكتر جمادی افزود: این در حالی است كه پیشگیری از وقوع جرائم به عنوان یك اصل اساسی و اولویت دار امروزه در كنار و حتی مقدم برسایر مجازات ها و برخوردهای قضایی در دستور ویژه دستگاه قضایی قرار گرفته است.
وی از كاهش 10درصدی وقوع جرائم در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این استان خبر داد و افزود: میزان ورودی پرونده های قضایی به دادسراهای عمومی و انقلاب نیز از16 هزار و 895 فقره درسال 90 به 15 هزار و 225 فقره در سال 91 كاهش یافته است.
رییس شورای قضایی كهگیلویه وبویراحمد گفت: كاهش قابل محسوس جرائم در این مدت ناشی از مشاركت و همكاری جدی نهادها و دستگاه های مختلف اجرایی و شهروندان با رویكرد پیشگیری از وقوع جرم درسطح استان بوده است./ب
برچسب ها: ظرفیت ، وقوع ، اجتماعی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.