سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمله به غزه و پروژه کور تشكيل "اسرائیل بزرگ"

پايگاه خبري گلوبال ريسرچ در مقاله اي به قلم "نيل بووي" به بررسي حمله رژیم صهیونیستی به غزه و ارتباط آن با پروژه کور "تشكيل اسرائيل بزرگ" و نقش كشورهاي ديگر مخصوصا كشورهاي عربي در تعاملات خاورميانه مي پردازد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش امده  است، بمباران نوار غزه از سوي رژیم صهیونیستی تحت عنوان "عملیات ستون ابر" انجام مي گيرد. اكنون تحت رهبری بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک، شاهد گسترش بي رويه شهرک سازی های غیر قانونی صهیونیستها در سرزمین هاي فلسطین مي باشيم.  کابینه نتانیاهو ماه ژوئن 2012، ساخت و ساز 850 واحد مسكوني را در کرانه باختري تائيد و مجوز آن را صادر كرد. در حال حاضر تعداد مهاجران یهودی ساكن در کرانه باختری تقریبا در 12 سال گذشته، دو برابر شده است و اكنون بیش از 350،000 ساکن غیر قانونی-براساس قوانین بین المللی-در اين منطقه زندگي مي كنند.
از سويي، پيشتر آویگدور لیبرمن وزير خارجه اسرائیل بر تلاش تل آویو برای ممانعت از بازگشت فلسطینی ها به سرزمين هاي مادري خود-حتي يك پناهنده فلسطيني- اشاره داشته و بر اجراي آن به عنوان بخشي از سياست رژیم صهیونیستی تاكيد داشت.  
هئيتي از حقوقدانان اسرائیلی از سوي دولت نتانیاهو برای تعیین وضعیت حقوقی كرانه باختري مامور شده بودند،كه براساس ادعای اين هيئت: "هیچ دليلي دال بر غير قانوني بودن فعاليت هاي اسرائيل در سرزمین های فلسطینی وجود ندارد و ادامه ساخت و سازها براساس قانون اسرائیل، با وجود مخالفت هاي بین المللی، قانوني مي باشد.  
حزب لیکود نتانیاهو، براساس فلسفه "ولادمير جابوتينسكي"، که خواستار ایجاد یک "اسرائیل بزرگ" بود، تشكيل شد، اين نظريه در آن زمان از سوي بنزاين نتانياهو پدر نخست وزير فعلي و مورخ اسرائيلي مورد حمايت و تائيد قرار گرفته بود.
تحت تاثیر و نفوذ پدران وي، بنیامین نتانیاهو تحت تعليم اصول بنیادهای ایدئولوژیک صهیونیسم تجدید نظرطلب قرار گرفت، که گسترش شهرک های یهودی نشین از کرانه باختری (فلسطین) تا سرزمین هاي غنی نفتي،از سواحل رود نیل مصر تا سواحل فرات را باور داشتند.   پس از جنگ خلیج فارس و زمانيكه كه اولين راكت به سرزمين هاي اشغالي اصابت كرد،از آن موقع محاصره مداوم نوار غزه به عنوان جزئي از سياست هاي اشغالگری اسرائیل مورد تامل قرار گرفت.
نتانیاهو يكي از طرفداران متعصب ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق اسرائيل مي باشد،فردي كه در غزه و در عمليات معروف به "عملیات سرب گداخته"، شهادت بیش از 1400 فلسطینی را رقم زد، در حالی که اسرائیل تنها 13کشته در آن زمان داشت.  
در تاریخ 14 نوامبر ، 2012، ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه تحت کنترل حماس حمله كردند. ارتش اسرائيل "احمد جباری" فرمانده نظامی حماس شاخه قسام،  را، که به گفته برخي منابع نسخه پیش نویس یک توافق نامه آتش بس دائمی با اسرائیل را در اختيار داشت، به شهادت رساند.  
براساس این توافقنامه، مکانیزم حفظ آتش بس بين اسرائيل و جناح هاي سياسي حماس در نوار غزه،بر مبناي مبادلات نظامی بین دو طرف امکانپذیر می شد. 
اكنون بار دیگر شاهد شليك راكت هاي شاخه نظامی حماس از غزه به خاک اسرائیل آنهم در پاسخ به حملات بی وقفه اسرائيل به غزه مي باشيم.  
بنیامین نتانیاهو نيز با بهانه قرار دادن آن و با تهديد به انجام اقدامات تلافی جویانه اظهار داشته است، "به هر اقدام لازم" برای متوقف کردن حملات راکتی از غزه به اسرائیل متوسل خواهد شد.  
مقامات ارتش اسرائيل فراخوان 30،000 نيروي ذخیره برای حضور احتمالی در حمله زمینی به غزه را نيز كليد زده اند.  
دولت اوباما حماس را به خشونت هاي منطقه اي محکوم مي كند، در حالی که دولت اخوان المسلمین مصر به رهبری "محمد مرسي" سفیر خود از تل آویو را در اعتراض به اين حملات فرا خوانده است. هشام قندیل نخست وزیر مصر، پس از دومین روز از حملات اسرائیل و به نشانه حمایت از فلسطینيان وارد نوار غزه شد.
در عملیات "ستون ابر"،اسرائیل مقرهاي نظامی حماس و مردم بیگناه را مورد هدف قرار داده است، در حالی که تلاش دارد خود را به عنوان یکي از قربانیان در رسانه های بین المللی به تصویر بکشد.
در اواخر اکتبر 2012، دولت حماس ميزبان شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر  بود. آل ثانی هدایایی به رهبران حماس اهدا کرد که گفته میشود در آنها ردیابهایی کار گذاشته شده بوده که از آنها برای رهگیری و ترور رهبران مقاومت(الجعبری) بهره گرفته است.
با وجود حمايت از فلسطین، قطر به حمایت از سیاست هایي كه به اسرائیل برای تحکیم قدرت خود در منطقه بهانه مي دهد،همچنان ادامه مي دهد.  
كشور قطر و هم عربستان سعودی با ایالت متحده و اسرائیل در گسترش ایدئولوژی سلفی همكاري دارند و با استفاده از ثروت عظیم نفتي خود،در تامین مالی و مسلح كردن این گروه مبادرت داشته اند.  
 
** وحشت رژیم صهیونیستی از تشکیل فلسطین مستقل
با تشکیل فلسطین مستقل، این کشور از فلسطینیان مهاجر با آغوش باز استقبال خواهد كرد.  
به این ترتیب، دولت فلسطینی به یکی از مناطق پرجمعیت در جهان و به تهدید جمعیتی امنيتي براي اسرائیل تبديل خواهد شد. به عبارت دیگر، در آینده ای نزدیک ممکن است شاهد استقرار صدها هزار فلسطینی در کرانه باختری باشيم و این درست برعکس رویای دست نیافتنی اسرائیل یعنی همان "اسرائیل بزرگ" است.
در سال 1952، وزیر دفاع اسرائيل موشه دایان در مورد هدف نهایی تل آویو،ايجاد "امپراتوری اسرائیل" سخن گفت - امروزه، نتانیاهو هم چنين رویای واهی را دارد.
عملیات ستون ابر، تنها چند ماه مانده به انتخابات اسرائیل و به عنوان يك استراتژي برای اشغال بيشتر سرزمين فلسطین انجام گرفت. چندين دهه اشغال و آپارتاید چنين سناریوی را شکل داده است، اسرائیل با تصرف زمین های فلسطين و محاصره اجباري آنها،مردم فلسطين را در شرايط بدي قرار داده است.  
هرگز اسرائيل به دنبال راه حل سياسي نبوده است و دولت نتانیاهو آماده است تا به هر نحوي كه شده تمامی مخالفان صهیونیسم را سركوب نمايد.
پرتاب راكت تنها پاسخ فلسطينيان است درحاليكه پاسخ اسرائیل به اين دفاع،سریع و بی رحمانه خواهد بود.  
محاصره غزه خود انگیزه ای است برای تامل بيشتر در مورد پیش بینی هنری کیسینجر: "در 10 سال آينده،ديگر اسرائيلي وجود نخواهد داشت".  
اسرائیل، تنها رژیم مسلح به سلاح هسته ای در خاور میانه، دارای تمام ویژگی های یک دولت منفور در سطح جهانی و بین المللی است و سياست و مسیر فعلی اين رژيم خود گواه بر احتمال نابودي اين دولت است. اگر اسرائیل غزه را ويران كند، واکنش به اين حرکت مي تواند تهدیدی برای موجودیت این رژیم ایجاد کند.  
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.