سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش ويژه/

هرگونه اختلال در تنگه هرمز روزانه 10 میلیون بشکه نفت را از بازار حذف می کند

یک روزنامه فرانسوی در تحلیلي نوشت که ایران میتواند با ایجاد یک اختلال کوچک در تنگه هرمز روزانه 10 میلیون بشکه نفت را از بازار جهانی نفت حذف کند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، یک روزنامه فرانسوی در تحلیلی نوشت که ایران میتواند با ایجاد یک اختلال کوچک در تنگه هرمز روزانه 10 میلیون بشکه نفت را از بازار جهانی نفت حذف کند.
 
فردریک لاسر، روز 25 آبان 1391 (15 نومامبر 2012) در روزنامه لوموند نوشت: «نوسانات در بازار نفت موجب می شود تهدید ایران جدی گرفته شود. با وجود شرایط بحرانی اقتصاد، بهای نفت همچنان بالا است. یکی از دلایل این مقاومت به قوانین گرانشی اقتصادی به خطرات ژئوپولتیک مربوط به تهدیدات موجود بر ضد ایران است».
 
وی با اشاره به اینکه «احتمال یک حمله واقعی نیست که بازار نفت را دگرگون کرده است»، ادامه میدهد: «احتمال مسدود شدن تنگه هرمز توسط ایران به آشفتگی در بازار نفت دامن می زند. در واقع چنین عملی به معنی مسدود شدن راهبردی ترین خط تجارت جهانی نفت خواهد بود. در واقع تنگه هرمز تنها راه خروج از خلیج فارس به سوی اقیانوس هند و پس از آن سایر نقاط جهان است».
 
لاسر ضمن تاکید بر اینکه «روزانه 17 میلیون بشکه نفت از این تنگه می گذرد»، می نویسد: « این مقدار برابر با یک سوم صادرات جهانی نفت است. به علاوه یک سوم گاز مایع جهان نیز از این تنگه ترانزیت می شود. در صورت بسته شدن احتمالی این مسیر ترانزیت یافتن جایگزین برای کشورهای صادر کننده مانند امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی و کویت با زیان های بسیار همراه خواهد بود».
 
ايران هسته‌اي مي‌نويسد: لاسر سپس آمار میزان نفت و گازی را عرضه می کند که کشورهای حاشیه خلیج فارس می توانند از مسیرهایی غیر از تنکه هرمز صادر کنند.
 
وی می نویسد: «با استفاده از خطوط انتقال نفت که از خلیج فارس به سوی دریای سرخ کشیده خواهد شد، عربستان سعودی می تواند در بهترین شرایط روزانه 3 میلیون بشکه نفت تولید کند. در صورتی هم که خطوط انتقال نفت عربستان به به عراق مورد بهره برداری قرار گیرد، یک میلیون و 600 هزار بشکه به این میزان افزوده خواهد شد. امارات متحده عربی هم قادر خواهد بود با احداث خطوط مستقیم انتقال نفت به سوی دریای عمان روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت تولید کند. اما کویت و قطر هیچ راهی به جز تنگه هرمز در اختیار ندارند. در همین چارچوب روزانه 10 میلیون بشکه نفت و دو میلیون بشکه گاز مایع به بازار راه نخواهد یافت».

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.