سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

طراحی و تولید ماسه مجرای پاتیل برای صنعت فولاد برای نخستین بار در کشور در دانشگاه تبریز

پژوهشگران دانشگاه تبریز برای نخستین بار در کشور در مرکز رشد واحدهای علم و فناوری این دانشگاه موفق به طراحی و تولید ماسه مجرای پاتیل برای صنعت فولاد شدند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با بیان اینکه این طرح در یکی از شرکت های مستقر در این دانشگاه صورت گرفته است، تصریح کرد: این پروژه تحقیقاتی در سومین نمایشگاه علم تا عمل که توسط معاونت فناوری ریاست جمهوری در شهریور ماه امسال برگزار شد به عنوان طرح برتر کشوری نیز انتخاب شد.

رستمی مهمترین هدف اجرای این طرح را بومی سازی دانش فنی این کار در کنار کار آفرینی بیان کرد و یاد آور شد: طی مدتی کوتاه با حمایت های مرکز رشد دانشگاه تبریز این طرح به تولید نیمه صنعتی رسید در حال حاضر ضمن کسب تاییدیه های فنی از صنایع فولاد کشور موفق به تجاری سازی و تولید انبوه شده است.

وی در ادامه با بین اینکه در صنعت تولید فولاد با کیفیت بالا، پاتیل به دلایل مختلفی نظیر یکنواخت کردن دما و ترکیب شیمیایی مذاب، گاززدایی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: برای جلوگیری از انجماد مذاب درون نازل انتهایی پاتیل، نازل با یک ماسه دیرگداز (به عنوان ماسه مجرای پاتیل) قبل از ورود مذاب شارژ می شود و سپس مذاب درون پاتیل اضافه می شود، در هنگام ریخته گری، خروج ماسه از درون نازل سبب ایجاد یک دهانه باز خواهد شد که به واسطه آن مذاب فولاد خارج می گردد. امروزه ترکیبات مختلفی به عنوان ماسه مجرای پاتیل مورد استفاده قرار می گیرند.

به گفته وی در حال حاضر این محصول وارداتی بوده و در این شرکت تلاش شده ترکیب مناسب ماسه مورد استفاده شناسایی و دانش فنی تولید آن فراهم شده و امکان جایگزینی ماسه های مجرای پاتیل فراهم گردد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه مراکز رشد در حقیقت زیرساختهای اقتصاد دانش بنیان یک کشورند، گفت: در دنیای امروز، این محصولاتِ خام نیستندکه رقابت می کنند بلکه کسب و کارها هستند که با استفاده از ابزارهای متعددی نظیر محصولات خود، در عرصه ارزش آفرینی به رقابت می پردازند.

به گفته رستمی در شرایط کنونی کشور و اقتصاد مقاومتی بنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از راههای عبور از این مقطع حساس و سرنوشت ساز کنونی، جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی است و یکی از بهترین مظاهر و مؤثرترین مؤلفه های اقتصاد مقاومتی، شرکت های دانش بنیان هستند که می توانند با تولیدات ملی اقتصاد مقاومتی را پایدارتر کنند.

وی افزود: این پروژه تحقیقاتی در مدت 5/1 سال با هزینه یک میلیارد ریال توسط شرکت فرادما بنیان تجاری سازی شده است. یاد آور می شود که شرکت فرادما بنیان دربهمن ماه سال 1389با هدف طراحی و تولید فرآورده های نسوز در مرکز رشد این دانشگاه مستقر شده است./ع

برچسب ها: طراحی ، تولید ، فولاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.