سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امير سياري:

آزمايش جنگ الكترونيك مهمترين ويژگي رزمايش ولايت بود

فرمانده نیروی دریایی ارتش رزمایش موفقیت آمیز ولایت 90 را در آب های آزاد نشانه توانمندی نیروهای عمل کننده و اتکای آنها به دانش، تعهد و تجهیزات بومی دانست و گفت:از مهمترین ویژگی های این رزمایش وسعت منطقه، تاکتیک های جدید، ‌ارزیابی ارتباطات و آزمایش جنگ الکترونیک بود.

به گزارش حوزه دفاعي امنيتي باشگاه خبرنگاران، امیر دریادار حبیب الله سیاری در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه شب شبکه دوم سیما رزمایش ولایت 90 را در زمره رزمایش های دوره ای و سالانه اعلام کرد و گفت: از مهمترین ویژگی های این رزمایش وسعت منطقه، تاکتیک های جدید، ‌ارزیابی ارتباطات و آزمایش جنگ الکترونیک بود.
وی افزود: ارزیابی آموزش های متناسب با تهدیدها، استقرار گسترده در سواحل ، استفاده وسیع از موشک های ساحل به دریا نیز از دیگر ویژگی های خاص این رزمایش بود.
امیر سیاری با اشاره به راهبردی خواندن نیروی دریایی ازجانب مقام معظم رهبری گفت: انتظار این است در آبهای آزاد حضور داشته باشیم و اگر قرار باشد در آبهای ساحلی یا محدوده بسته رزمایش انجام دهیم، انتظاری که امروز از نیروی دریایی راهبردی می رود،‌ به دست نخواهد آمد.
وی افزود: از فاصله 50 کیلومتری ساحل، عرصه آبهای آزاد و عرصه بین المللی به شمار می رود.
فرمانده نیروی دریایی تنگه هرمز را در اختیار کشورمان دانست و گفت:‌ کنترل این تنگه همیشه در اختیار ماست و هر کس که می خواهد وارد آن شود از آنجا که ما در دریای عمان حضور داریم، زیر نظر قرار دارد از این رو کنترل و نظارت بر تنگه هرمز در اختیار ماست.
وی با برشمردن اهداف مختلف رزمایش از جمله نشان دادن عزم، اراده و اقتدار نیروهای مسلح، جدی بودن حفظ منافع در مرزهای آبی، نشان دادن قدرت بازدارندگی و قدرت دفاعی و فرستادن پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه افزود: ما در این رزمایش از توانمندی های مختلف از جمله زیردریایی های کلاس سبک و سنگین، ناوشکن، ناوهای موشک انداز، پشتیبانی و توپدار و قایق های تندرو به همراه هواپیماهای بال ثابت، بالگرد، هواناوها و تیپ های مختلف مانند تفنگداران دریایی و سایت های موشکی استفاده کردیم.
امیرسیاری با تاکید بر اهمیت نیروی انسانی متعهد، متخصص، منضبط و ولایت مدار گفت: تجهیزات ما امروز کاملا بومی است به گونه ای که همه وسایل ارتباطی، آمادی، سطحی و زیر سطحی بومی است و سامانه نصب شده روی ناوها نیز در کشور ساخته و به روز شده است.
وی افزود: آنهایی که فکر می کردند بعد از 33 سال تحریم، توانمندی نداریم که در عرصه آب های آزاد رزمایش انجام دهیم، ‌توانمندی ما را دیدند.
فرمانده نیروی دریایی قابلیت تغییر رویکرد به حالت رزمی در این نیرو را سریع ارزیابی کرد و گفت: تمام تاکتیک های ما در رزمایش واقعی است و اگر لازم باشد در هر جا که بخواهیم در کمترین زمان ممکن، تغییر وضعیت می دهیم، نتیجه بسیار مطلوبی هم در این زمینه در رزمایش به دست آمد.
وی با تاکید بر اهمیت منطقه تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند از نظر عبور یک سوم نفت دنیا و نیز اهمیت تجاری دریا به گونه ای که سهم 90 درصدی صادرات از دریا انجام می شود گفت: ما باید بتوانیم امنیت منطقه را در جهت منافع خودمان برقرار کنیم چرا که اگر نتوانیم،‌ مواردی مثل حضور دزدان دریایی در آبها با زدن ضرر 12 میلیارد دلاری به اقتصاد جهان می توانند تجارت ما را تهدید کنند.
امیر سیاری تصریح کرد: اگر امروز ارتش جمهوری اسلامی این توانمندی را نداشت که امنیت کشتی های تجاری و نفت کش ها را تامین کند، اقتصاد ما صدمه می دید،‌از این جاست که نیروی دریایی فقط نظامی نیست و ما تا امروز نزدیک 1300 فروند کشتی را اسکورت کرده‌ایم و همچنین به شناورهای دیگر کشورهایی که مورد هجوم قرار گرفته و در محدوده ما بودند از جمله یک نفتکش عربستانی کمک کردیم.
وی افزود: ما اعلام کرده ایم که نیروی دریایی ارتش و سپاه توانمندی تامین امنیت منطقه را به تنهایی دارند و از آن جهت منافع کشورهای منطقه مطرح است،‌ ما علاقمند هستیم که در این امر آنها با ما مشارکت کنند ولی حضور کشورهای دیگر از دیگر مناطق دنیا از دید ما نامشروع است و این حضور بیگانگان همانند حضور در عراق موجب ناامنی منطقه روز افزون منطقه است .
امیرسیاری در پایان ضمن اعلام این که در رزمایش ولایت 90 هیچ مورد جراحت هم به علت کارآمدی نیروها به وجود نیامده است درباره تقسیم کار ارتش و سپاه گفت: نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس و نیروی دریایی ارتش در دریای عمان و اقیانوس هند و دریاهای آزاد انجام وظیفه می کنند که اینها مکمل هم هستند و هر زمان که لازم باشد ما از توانمندی های هم استفاده می کنیم.

/ع2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.