به گزارش مجله
شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ شهر رمضان در آخرین نوشته خود آورده است:
معناى ثارالله
س 261- معناى (ثارالله ) چیست ؟
ج - یعنى اى خون خدا.
زمان ظهور حبیب بن مظاهر در كربلا
س 262- آیا حبیب بن مظاهر سلام الله علیه از شهادت حضرت مسلم سلام الله علیها خبر داشت ؛ و اگر اطلاع داشت چرا به او كمك نكرد؟
ج - ظاهرا خبر داشت ، زیرا حضرت مسلم سلام الله علیها در پنجم ذى حجه به شهادت رسید كه تا عاشورا حدود یك ماه مى شود. و حبیب بن مظاهر بعد از شهادت حضرت مسلم به كربلا رفته است . شاید وقت شهادت حضرت مسلم در كوفه نبوده ، یا طور دیگر بوده كه ما اطلاع نداریم . به هر حال ائمه علیهم السلام بر ایشان خرده نگرفته اند.
زمان وقوع جریان كربلا
س 263- گفته مى شود: روز عاشورا در جریان كربلا به صورت غیر طبیعى طولانى شد، آیا این مطلب درست است ؟
ج - چنین گفته اند، ولى واقعه كربلا در پاییز و بیستم میزان (مهرماه ) اتفاق افتاده كه روز تقریبا 12 ساعت بود، و از سفیدى صبح تا دو ساعت به غروب جنگ و نبرد ادامه داشت .
زمان شهادت حضرت ابوالفضل علیه السّلام
س 264- آیا حضرت ابوالفضل العباس علیه السّلام جداگانه جنگ نمودند؟
ج - ایشان در جنگ مغلوبه پیش از ظهر جنگ كردند و به همراه 49 نفر از اصحاب حضرت سیدالشهداء علیه السّلام شهید شدند.
قوم مستمیت
س 265- چگونه اصحاب سیدالشهداء علیه السّلام با آن عده اندك ، در برابر لشگر كوفه با آن همه جمعیت مقاومت نمودند؟
ج - اصحاب حضرت سیدالشهداء علیه السّلام قوم مستمیت (طالب مرگ و شهادت ) بودند و براى مرگ مى جنگیدند، و كسى كه این گونه باشد خیلى پر خطرتر و مقاوم تر است و هیچ وقت پا به فرار نخواهد گذاشت ؛ اما لشگر مخالف ، مستمیت نبودند.
تاءثر عموم موجودات در سوگ سیدالشهداء
س 266- در یكى از زیارات سیدالشهداء علیه السّلام (زیارت اول و نیمه رجب ) آمده است : اشهد لقد اقشعرت لدمائكم اظله العرش مع اظله الخلائق ، و بكتكم السماء و الارض و سكان الجنان و البر و البحر. گواهى مى دهم كه به یقین سایه ها (و تمثلات نورى ) عرش و تمام مخلوقات براى ریختن خون شما متاءثر گردیدند، و تمام آسمان و زمین و ساكنان بهشت ها و خشكى و دریا براى شما گریستند.
ج - عالم متاءثر مى شود، بدانیم یا ندانیم ، زیرا تاءثر واقعیتى است كه در بدن عنصرى امام علیه السّلام پیدا شده است : و به جهت ارتباط همه عالم با امام علیه السلام ، موجودات عالم علوى و سفلى همگى متاءثر مى شوند.
در ذیل آیه فلما اسفونا، انتقمنا منهم . (زخرف : 55): (پس وقتى ما را به خشم آوردند، از آنان انتقام گرفتیم ). روایت معتبره اى از حضرت امام صادق علیه السّلام وارد شده كه ان الله تبارك و تعالى لایاءسف كاءسفنا، و لكنه خلق اولیاء لنفسه ، یاءسفون و یرضون و هم مخلوقون مدبرون ، فجعل رضاهم لنفسه رضى ، و سخطه لنفسه سخطا...
خداوند تبارك و تعالى مانند ما خشمگین نمى گردد، بلكه اولیایى را براى خود آفریده است كه آنان خشمگین مى گردند و خشنود مى شوند، و آنان مخلوقند و تدبیر امورشان به دست خداست ، و خداوند خشنودى آن ها را خشنود خود، و خشم آنان را خشم خود به حساب آورده است ...
س 267- آیا از این جمله استفاده مى شود كه حتى جهنمیان مانند (ابن ملجم ) نیز گریه كردند؟
ج - خیلى ها را به گریه واداشت و درك كردند كه نمى باید این كار را مى كردند. منظور تاءثر همه مخلوقات است و اینكه از انس و جن و آسمان و زمین گرفته تا عرض و كرسى و هر چه هست ، از ریختن خون حضرت سید الشهداء علیه السّلام متاءثر شدند؛ زیرا ولى خود بود و ولایت كلیه عالم را داشت .
این یك نحوه تاءثر عمومى است ، جنت گریه كرد با اینكه دار سرور است و حزن و اندوه و خوف ندارد. اگر گریه متعارف باشد، بهشت با كدام چشم گریه كرد؟! بنابراین منظور تاءثر عمومى از جمله جنت است .
خونین شدن آفتاب در سوگ سیدالشهداء علیه السّلام
س 268- آیا صحیح است كه آفتاب در شهادت حضرت سید الشهداء علیه السّلام خونین شد؟
ج - در حدیثى از حضرت صادق علیه السّلام آمده است : چهل روز، بعد از واقعه كربلا، آفتاب به رنگ سرخ ، طلوع و غروب مى كرد: تطلع حمراء و تغیب حمراء
منبع: کتاب 665 پرسش و پاسخ (در محضر علاّمه طباطبائى قدس سره )
جمع آوری از : محمد حسین رخشاد