سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رحيمي عنوان کرد؛

موقعيت ممتاز ايران در اتصال ترانزيت جهاني/ ضرورت تبديل بنادر کشور به بنادر هاب منطقه اي

معاون اول رئيس جمهور با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران موقعيت ممتازي در اتصال ترانزيت جهاني دارد گفت: بنادر کشور بايد به بنادر هاب منطقه اي و تامين کننده اصلي سوخت کشتي هاي اقيانوس پيما تبديل شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمدرضا رحيمي امروز در دهمين همايش بين المللي سواحل، بنادر و سازه هاي دريايي اظهار داشت: تاريخچه 22 ساله برگزاري اين همايش بيانگر ايجاد ارتباط پايدار بين المللي و تبادل علم و دانش و تجربه ميان اصحاب انديشه در کشورهاي شرکت کننده است.

وي با بيان اينکه درياها و سواحل حلقه اتصال کشورها با يکديگر محسوب مي شوند افزود: ايران با دارابودن 5 هزار و 800 کيلومتر خط ساحلي از سهم قابل توجهي در حوزه سواحل و بنادر برخوردار است و بايد با تدبير مناسب و بهره گيري از علم و انديشه و آخرين دستاوردهاي روز دنيا از اين نعمت الهي به نحواحسن بهره گرفت.

رحيمي با اشاره به اينکه يکي از قابليت هاي مهم دريا توسعه گردشگري است تصريح کرد: در سال گذشته ميزان جابجايي مسافر از بنادر کشور معادل 10 ميليون نفر بوده که اين بخش هنوز جاي توسعه دارد و به خاطر جنگ تحميلي و مشکلاتي که پس از آن در کشور تحميل شده نتوانستيم به معناي واقعي در سواحل کشور سرمايه گذاري مناسبي انجام دهيم.

معاون اول رئيس جمهور تاکيد کرد: نگرش توسعه در کشور بايد از سمت خشکي به دريا حرکت کنند و توسعه کشور بايد دريا محور باشد.

وي با اشاره به اقدامات مناسب سازمان بنادر در جهت توسعه و تجهيز بنادر کشور گفت: طي سال گذشته 60 بندر کوچک در کشور احداث شده که 40 مورد آن در سالجاري به بهره برداري مي رسد و بايد در اين زمينه تلاش کنيم تا موقعيت هاي مناسب سواحل دريايي کشور را به گوش سرمايه گذاران جهاني برسانيم.

معاون اول رئيس جمهور تصريح کرد: لازم است همايشي در خصوص معرفي مزيت هاي سرمايه گذاري داخلي و خارجي در حوزه سواحل و بنادر کشور برگزار شود تا جهانيان از موقعيت هاي ويژه سواحل و بنادر کشور در حوزه ترانزيت و گردشگري آگاهي پيدا کنند.

وي ادامه داد: اکنون سالانه 20 ميليون تن ترانزيت از بنادر کشور انجام مي گيرد که اين ميزان بايد طي برنامه پنجم به 50 ميليون تن برسد.

رحيمي تاکيد کرد: موقعيت ايران در حوزه ترانزيت ممتاز است چرا که قابليت اتصال همه قاره هاي جهان را به هم دارد و اين موقعيت ممتاز بايد به جهانيان ارايه شود.

* ضرورت سوخت رساني بنادر کشور به کشتي هاي اقيانوس پيماي منطقه


معاون اول رئيس جمهور با بيان اينکه يکي ديگر از اقدامات مهم در حوزه سواحل و بنادر سوخت رساني به کشتي ها است افزود: بخش قابل توجهي از فعاليت هاي 60 هزار کشتي اقيانوس پيما با بنادر کشور ما در ارتباط است و اين امر نشان دهنده اهميت تبديل بنادر کشور به بنادر کانوني يا همان بنادر هاب منطقه اي است.

وي ادامه داد: کشور ما بايد تامين کننده اصلي سوخت کشتي هاي اقيانوس پيماي منطقه باشد اما در حال حاضر متأسفانه کشورهاي هم پايه سوخت کشتي را از ما به قيمتي ارزان تر مي خرند و به کشتي هاي اقيانوس پيما به قيمت بالاتر مي فروشند.

رحيمي تاکيد کرد: بنادر ما بايد با ارايه سرويس هاي مناسب به بنادر هاب منطقه اي تبديل شود.

* ضرورت تقويت صنايع دريايي و نيروي دريايي


رحيمي با اشاره به اهميت فعاليت هاي مربوط به صنايع دريايي تصريح کرد: در طول 5 هزار و 800 کيلومتر ساحل مي توان ميزان قابل توجهي از صنايع ساحلي و فراساحلي با اشتغالزايي مناسب فراهم کرد.

وي افزود: تاکنون اقدامات کلاني در زمينه توسعه سواحل و بنادر و صنايع دريايي انجام شده اما هنوز کارهاي ناتمام پيش روي ما و چرخ توسعه بايد سريع تر به حرکت درآيد.

رحيمي افزود: هر کشوري که داراي سواحل طولاني است نيازي حياتي به نيروي دريايي دارد و در طول تاريخ همواره کشور ما با تهديدات نيروي دريايي کشورهاي مختلف روبرو بوده و اين امر اهميت تقويت نيروي دريايي را در کشور دوچندان مي کند.

رحيمي خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي اين را دارد که در سواحل خود زمينه هاي جذابي براي سرمايه گذاري بخش خصوصي و خارجي فراهم کند./عب
برچسب ها: ترانزیت ، بنادر ، رحیمی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.