سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اپيزود تفاوت هاي اساطيري در تيم هاي ايراني و خارجي؛

مثلث مفقوده برنامه ريزي، يکپارچه سازي و بشاشيت

شايد اگر در نگاهي اجمالي تيم هاي ايراني و خارجي را با هم مقايسه کنيم، مثلثي را بيابيم که راز تفاوت تيم هاي داخلي و خارجي باشد.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران؛ بسياري از تيم هاي خارجي در مقايسه با تيم هاي داخلي ما، تفاوت هايي اساسي دارند. تفاوت هايي که در بسياري از موارد باعث موفقيت آنها و عدم موفقيت ما مي شوند.

ما سالهاست که در ليگ داخلي مان شاهد معرفي پديده اي نبوده ايم. اغلب تيم ها در جاي خود درجا مي زنند و شرايط خوبي ندارند.
تيم هاي بزرگ عليرغم اينکه ستاره هاي گران قيمتي را جذب خود مي کنند، ولي نمي توانند نتايج دلخواه را کسب کنند.

در رده هاي پايه شاهد هيچ کار اصولي نيستيم و همين قضيه عدم نتيجه گيري در تيم هاي بزرگسالان را باعث مي شود.

تيم هاي ليگ برترمان تفاوت چنداني با ليگ هاي دسته پايين تر ندارد.



بسياري از مهره ها بدون درخشش در ليگ به تيم ملي راه مي يابند. بسياري از ملي پوشان خوب کار نمي کنند. ميانگين سني تيم ملي بالا و بالاتر رفته است و انتقادها سر به فلک کشيده است.

همه اينها تنها بخشي از نماي فوتبال ماست. قصد داريم در اين گزارش در نماي چند اپيزود، تفاوت تيم هاي داخلي و خارجي را در چند بخش پيگيري کنيم.

*** اپيزود اول: کادر هماهنگ خالق تيم هماهنگ

در بيشتر تيم هاي داخلي کشور، همه بار فني تيم بر دوش شخص سرمربي است. بقيه کادر فني تنها در حد نام در کنار سرمربيان حضر دارند.

فردي به اسم دستيار در تيم معني خاصي ندارد. اگر تيم ببرد گلها را بر گردن سرمربي مي اندازند و اگر ببازد، همين سرمربي است که سيبل انتقادات قرار مي گيرد.

در تيم هاي بزرگ خارجي بخش عظيمي از کار از جمله برنامه ريزي و اجراي جلسات تمرين توسط کمک مربيان و مربيان اول تيم ها انجام مي شود.

مربيان دروازه بان ها، مربي هاي بدنساز و مربيان تکنيکي ديگر تنها زير نظر سرمربي به هدايت تيم مي پردازند.

همه اين گروه از افراد، در کنار هم و با مشاوره هم جلساتي را تشکيل مي دهند. اين گروه هاي هماهنگ مي توانند موجب تغيير و تحول اساسي در تيم شوند.

وقتي همه بارها بر روي دوش سرمربي مي افتد، بازدهي تيم به مراتب کم مي شود.

اينکه اعضاي يک تيم هماهنگ و يکپارچه باشند، فاکتورهاي قهرماني را در تيم ها پررنگ مي کنند.



هماهنگي و يکپارچگي کادر فني و در کنار آن بازيکنان باعث مي شود تا بازيکنان تيم نيز احساس آرامش کنند.

*** اپيزود 2: برنامه ريزي

برنامه ريزي همان چيزي است که اگر يک مربي با دانش نباشد، از عهده آن بر نمي آيد. فاکتورهاي اساسي برنامه ريزي بايد با توجه به شرايط تيم، نيازها و داشته هاي آن انجام شود.

برنامه ريزي اغلب براي نحوه، نوع و زمان تمرينات فيزيکي انجام مي شود.

اينکه زمان برگزاري تمرينات در چه ساعتي باشد و برنامه ريزي کوتاه مدت به چه نحوه اي صورت پذيرد، از جمله مسائلي است که در صورت اشتباه ضربه هاي فراواني ره تيم ها مي زند.

برنامه ريزي ها با توجه به ديدارهاي گذشته و پيش رو انجام مي شود. آناليز بازي از جمله مسائلي است که در تيم هاي ايراني کمتر مورد ارزيابي قرار مي گيرد.

اگر بازيکنان يک تيم قبل از ديدار با تيم حريف آناليز دقيق و جامعي از وضعيت خط دفاع _ حمله _ سيستم بازي و نوع نگرش حريف داشته باشند، مي توانند با قدرت در مقابل آنها ظاهر شوند.

بسياري از بازيکنان در تيم هاي ليگ داخلي ما به خوبي از شرايط تيم رقيب تفهيم نشده اند و در زمين مسابقه به نوعي غافلگير مي شوند، از اين رو آناليزور هر تيم از مهمترين شخصيت هاي تيم است.



تمرينات وزنه و تمرينات هوازي و کارهاي سرعتي از جمله ديگر مواردي مي باشد که بايد در برنامه ريزي ها مدنظر قرار بگيرد.

برنامه ريزي اصولا در هر زمينه اي باعث رشد و پيشرفت فردي و گروهي خواهد بود، به ويژه در ورزش گروهي فوتبال که بي مهابا عمل کردن در آن به نوعي خودکشي ورزشي محسوب مي شود.

*** اپيزود سوم: بشاشيت و انگيزه

فاکتور مهم ديگري که در تيم هاي خارجي و داخلي از مهمترين تفاوت ها مي باشد، انگيزه و بشاشيت مي باشد. در اينجا لازم است در خصوص مسئله اي به نام حاشيه صحبت شود.

در فوتبال داخلي کشورمان حواشي کمر فوتبال را شکسته است. بدون شک همين حواشي غباري از بي انگيزگي را در تيم ها بوجود مي آورد.

وقتي هر لحظه دامنه اي از حاشيه در تيم ها بوجود بيايد، بازيکنان رفته رفته تمام انگيزه خود را از دست مي دهند و به جاي گذاشتن تمرکز خود بر روي ديدارها، به کشمکش ميان تارهاي عنکبوتي حواشي مي پردازند.

اين خاصيت ورزش است که خود به خود در انديشه شادي فرح بخش باشد. خاصيتي که در گذشته بيشتر در فوتبال کشورمان ديده مي شود، ولي امروزه کمتر به آن مي پردازيم و بازيکنان پرخشونت تر شده اند.

*** اپيزودهاي خاص

در موارد ديگر بايد به يک نکته مهم ديگر اشاره کرد. در کشور ما ستاره ها در بسياري از موراد کادر تيم ها را مجاب به ستاره سالاري مي کنند.



در فوتبال به روز سراسر دنيا، هر کس خواه ستاره باشد يا نه، خواه بازيکن باشد، خواه سرمربي در حد و اندازه خود ظاهر مي شود.

تيم ها اصولا در شرايط احترام متقابل بسر مي برند. بازيکنان و مربيان به همان اندازه اي به هم نزديک هستند که مربيان به يکديگر.

مثلا حواشي رخ داده اخير در تيم پرسپوليس نمونه اي از آن حواشي بود که شايد تنها در فوتبال داخلي ما رخ دهد.

اعتراضات بازيکن، عدم مديريت سرمربي و باشگاه، دامنه بي احترامي ها و سرانجام بازگشت معنادار علي کريمي به آغوش تيم در کنار ژوزه، از آن دسته موارد ويژه بود.

اين همان خاصيت مهم و تفاوت فوتبال ما و خارج است./آق
برچسب ها: فوتبال ، هماهنگی ، ایران ، تفاوت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.