سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رويترز ؛

درخواست بان کي مون براي برقراري آتش بس در ششمين روز حملات عليه غزه

درگیری بین مبارزان فلسطینی و اسرائیل روز دوشنبه درحالی وارد ششمین روز خود شد که پیش بینی می شود تلاش های دیپلماتیک برای توقف شلیک راکت از نوار غزه و همچنین توقف حملات هوایی اسرائیل علیه غزه افزایش یابد .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  ،‌خبرگزاری رویترز در گزارشی از غزه و بیت المقدس به قلم نضال المغربی نوشت :پیش بینی می شود پس از شدت گرفتن حملات هوایی اسرائیل علیه غزه در روز یکشنبه و کشته شدن دست‌کم یازده غیرنظامی فلسطینی ازجمله چهار کودک ، فشار بین المللی برای آتش بس بین اسرائیل و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ( حماس ) بیشتر شود .
منابع بیمارستانی اعلام کردند در حمله هوایی سحرگاه روز دوشنبه اسرائیل به خانه ای در منطقه زیتون در شهر غزه سه نفر ازجمله دو کودک کشته و سی نفر دیگر نیز زخمی شدند .
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد قرار است روز دوشنبه وارد قاهره شود . هدف از سفر وی کمک به تلاش ها برای برقراری آتش بس بین اسرائیل و حماس است . مصر که هدایت تلاش های میانجیگرانه را بین اسرائیل و حماس به عهده دارد روز یکشنبه مذاکراتی در این زمینه برگزار کرد .
رسانه های اسرائیل اعلام کردند هیئتی از اسرائیل برای مذاکره درباره پایان دادن به این درگیری ، به قاهره سفر کرده است . این در حالی است که سخنگوی دولت اسرائیل از اظهارنظر در این باره خودداری کرد .
محمد مرسی رئیس جمهور مصر به عنوان بخشی از تلاش های میانجیگرانه ، با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس و همچنین رمضان عبدالله شلح دبیر کل جهاد اسلامی دیدار کرد . اما هنوز بیانیه ای در مورد این مذاکرات و اینکه آیا این گفتگوها نتیجه بخش بوده است یا خیر منتشر نشده است .
عزت الرشق از دستیاران نزدیک مشعل در پیامی در صفحه فیس بوک نوشت حماس تنها در صورتی با آتش بس موافقت خواهد کرد که اسرائیل حملات خود را متوقف کند و به سیاست ترورهای هدفمند پایان دهد و محاصره غزه را لغو کند .
سیلوان شالوم یکی از معاونان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در پاسخ به سوال رادیو اسرائیل درمورد پیشرفت در مذاکرات قاهره گفت تماس هایی وجود دارد اما این گفتگو ها هنوز به نتیجه نرسیده است .
موشه یعالون یکی دیگر از معاونان نتانیاهو نیز گفت : « اگر جنوب آرام باشد و هیچ راکت و موشکی به طرف شهروندان اسرائیلی شلیک نشود و هیچ حمله تروریستی از نوار غزه انجام نشود ، ما نیز حملات خودمان را متوقف خواهیم کرد . »
نتانیاهو اعلام کرده اسرائیل آماده گسترش حملات خود است .
وی در نشست کابینه افزود : « ما درحال وارد کردن خساراتی سنگین بر حماس هستیم و نیروهای اسرائیلی آماده اند تا عملیات خودشان را گسترش دهند . »
نتانیاهو به جزئیات بیشتر در این زمینه اشاره نکرد .
مقامات فلسطینی اعلام کردند پنجاه و شش فلسطینی که اکثر آنها از غیرنظامیان هستند ازجمله شانزده کودک از آغاز حملات اسرائیل علیه غزه کشته و صدها نفر دیگر نیز زخمی شده اند .
ارتش اسرائیل اعلام کرد بیش از پانصد و چهل و چهار راکت از غزه به اسرائیل شلیک شده که کشته شدن سه غیرنظامی و زخمی شدن دهها نفر دیگر را درپی داشته است.
در اقدامی که یادآور حمله زمستان سال دو هزار و هشت - دو هزار و نه اسرائیل به نوار غزه است تانک ها ، توپخانه و پیاده نظام اسرائیل در مرز اسرائیل و غزه مستقر شدند . کاروان های نظامی در جاده هایی درحال حرکت هستند که به تازگی به روی غیرنظامیان بسته شده است .
اسرائیل روز چهارشنبه با کشتن یکی از فرماندهان نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ( حماس ) حملات خود را علیه نوار غزه آغاز کرد .
اسرائیل اعلام کرده هدف از این حملات از بین بردن زرادخانه های حماس در غزه و تحت فشار قرار دادن این جنبش به منظور متوقف کردن شلیک راکت به طرف اسرائیل است .
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.