سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقوله ای به نام انگیختگی در فوتبال؛

افسار این اسب سرکش را باید گرفت

شاید واژه انگیختگی در ورزش کمتر به گوش رسیده باشد اما ماجرا از آن قرار است که این عکس العمل ها و پیش بینی های حساس ورزشکاران در رشته های مختلف از جمله مهمترین انگیختگی هاست.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، اگر بخواهیم انگیختگی در ورزش را در چند جمله خلاصه کنیم می توانیم آن را گونه ای حالت پیش بینی بدانیم که بدن ورزشکار را آماده یک اقدام خاص می کند.

مسئله انگیختگی در ورزش های غیر قابل پیش بینی با سطح فعالیت بالا بسیار زیاد دیده می شود به طور مثال وقتی قرار است توپی از روی نقطه کرنر به سمت دروازه پرتاب شود بازیکنان با اعمال حس انگیختگی با نگاه توپ می کوشند تا پیش بینی کنند توپ در کدام از ناحیه رو به روی دروازه فرود خواهد آمد بدون شک در زمینه انگیختگی بسیاری از بازیکنان هوشمندانه تر از دیگران عمل می کنند.

در واقع حالت انگیختگی کمک به فعال سازی جسم و ذهن می کند. سرعت عمل در انگیختگی از جمله فاکتورهای تأثیرگذار و مفید است.

شاید این سوال پیش بیاید که انگیختگی در بدن با وقوع چه تغییرات فیزیولوژیکی همراه است. دستگاه فعال ساز شبکه ای با تغییرات اطلاعات دریافتی فعال می شود و باعث پاسخ به موقعیت های تازه می شود.

بخش سمپاتیک بدن که سبب افزایش مصرف انرژی می شود با فعال شدن خود، بدن را برای موقعیت تازه و اضطراری آماده می کند.

برای همین است که بیشتر مهره هایی که با مسئله انگیختگی مواجه هستند با افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس و تنش عضلات همراه اند.

موضوعی که شاید برخی آن را هیجان بسیار بالا بنامند.

** انگیختگی مثبت یا منفی

انگیختگی همانند هر نوع فعالیت و حس دیگری باید به خوبی کنترل شود و اگر از کنترل فرد خارج شود نه تنها مثبت و کارآمد نیست بلکه جنبه منفی نیز پیدا می کند.

در بسیاری از گزارش ها در خصوص مسئله انگیختگی، هر دو جنبه مثبت و منفی آن در نظر گرفته شده است.

مثلا ادموسس برنده مدال طلای دوی 400 متر با مانع در خصوص رقابت های المپیک 1976 و 1984 نظراتی دارد وی معتقد است وقتی فشار وجود داشته باشد کار آسان تر انجام می شود و با هیجان بوجود آمده، عملی کردن هر اقدامی میسر می شود در نقطه مقابل این نظر یکی از دانشجویان دانشگاه کمبریج نمونه ای از انگیختگی غیر قابل کنترل و منفی را می آورد. با این حساب انگیختگی مسئله ای خنثی است که می تواند تاثیر مثبت و یا منفی بر فرد داشته باشد.

** مهارت، فاکتور اساسی در کنترل انگیختگی

به نظر می رسد طبیعی باشد اگر عامل مهارت را فاکتوری اساسی در کنترل اسب سرکش انگیختگی دانست.

هر ورزشکاری می تواند با داشتن مهارت کافی و اصولی انگیختگی خود را با اثرات مثبت فراوانی همراه کند به این ترتیب ورزشکاران اگر آموزش های لازم را برای کنترل انگیختگی خود ببینند نتایج مثبتی به بار خواهند آورد و در عوض اگر مهارت و آموزش لازم را ندیده باشند این انگیختگی اثرات مخرب و منفی خواهد داشت.

در میان ورزشکاران برخی از آنها انگیختگی بسیار بالایی نسبت به سایرین دارند همین انگیختگی در یک فرد خودش در مواقع مختلف زمانی می تواند کم یا زیاد می شود ممکن است ورزشکاری در یک دیدار انگیختگی خود را به گونه ای کنترل کند که از وی یک قهرمان بسازد و در دیداری دیگر با عدم کنترل صحیح این انگیختگی، اثرات منفی را به نمایش بگذارد.

** کنترل درجه انگیختگی

انگیختگی درجات بالا و پایین دارد همین می شود که باید آموزش های لازم را برای کم یا زیاد کردن آن در ورزشکاران است.

روش بالا بردن سطح انگیختگی یا روان افزایی، آن دسته از روش هایی است که در هنگام پایین بودن انگیختگی بکار می رود.

همچنین در هنگام بالا بودن انگیختگی با روش هایی از جمله آرمیدگی، میزان انگیختگی کنترل می شود.

** انگیخته ترین بازیکنان

انگیخته ترین بازیکنان فوتبال نیز در واقع آنهایی هستند که سرعتی تر عمل می کنند عکس العمل های قوی تری دارند و بازیکنان با هوش نامیده می شوند.

مثلا بدون شک مسی که مهره ای باهوش است که از موقعیت های خود به بهترین نحو استفاده می کند و این انگیختگی را به بهترین نحو به نمایش می گذارد.

این داستان فوتبالیست هایی هستند که کنترل خوبی روی پیش بینی ها و عکس العمل های خاص خود دارند و انگیختگی را به نوع مثبتش به نمایش می گذارند./آق

برچسب ها: کرنر ، فوتبال ، اطلاعات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.