سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سبک زندگی غربی؛ عامل مرگ هزاران عرب

كشورهايی نظير کویت، بحرين، قطر و امارات عربي متحده از كشورهاي رده اول جهان از نظر چاقي هستند و همين مسئله سبب شده است تا بيماريهاي قلبي و ديابت در اين كشورها به شدت شيوع پيدا كند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، ثروت زیاد اقشار خاص در کشورهای عربی باعث شده تا آنها برای هزینه کردن پولهای خود به دنبال تقلید از فرهنگ مصرف گرای غرب باشند و گسترش این فرهنگ، باعث بروز مشکلات مختلف برای آنها و رسیدن سود سرشار به شرکت های چند ملیتی شده است.

بر اساس جدیدترین آمارها، غذاهاي آماده در كويت پس از حضور گسترده آمريكا در اين كشور در جنگل اول خليج فارس، عامل معضل چاقي در این کشور است.

نيم قرن پيش بزرگترين صادرات كويت نفت نبود بلكه مرواريد بود. در آن زمان زندگي براي بسياري از كويتيها دشوار بود اما با رشد صنايع نفت و صادرات نفت، سيل دلارهاي نفتي به اين كشور كوچك جاري شد و به سرعت آسمانخراشها در اين كشور سر به فلك گذاشتند.

اين كشور به سرعت در مسير رشد و شكوفايي حركت مي كرد تا اينكه تابستان 1990 صدام به اين كشور حمله و آن را اشغال كرد. اما با ورود نيروهاي بين المللي تحت فرمان آمريكا به كويت نيروهاي عراق مجبور به عقب نشيني شدند. از آن زمان تا كنون آمريكا و كويت ارتباطي خيلي قوي با هم داشته اند به طوريكه فرهنگ آمريكايي نيز به شكلي خزنده وارد فرهنگ كويت شد.

يكي از نمودهاي فرهنگ آمريكايي در داخل كويت گسترش رستورانهاي عرضه كننده غذاهاي فوري است كه بسياري از آنها شعبه هاي رستورانهاي زنجيره اي آمريكايي از جمله مك دونالد و كي اف سي است. گسترش اين رستورانها و عادت مردم كويت به اين غذاها معضلات فراواني را براي سلامت مردم اين كشور به همراه آورده است كه مهمترين آنها چاقي و ديابت است.

آمارهاي سازمان جهاني بهداشت نشان مي دهد كويت يكي از كشورهاي جهان است كه بيشترين آمار چاقي را دارد. بر اساس گزارش اين سازمان، حدود 70 درصد از مردان در كويت اضافه وزن دارند و اين وضع حتي براي زنان كويتي بدتر است. اساسا مردم كويت علاقه ندارند كالري مصرفي خود يا اندازه دور كمر خود را بدانند.

اين معضل سبب شده است تا برخي از فعالان اجتماعي به فكر برنامه هايي براي مقابله با چاقي در اين كشور باشند كه از جمله آنها راه اندازي مسابقات ورزشي و تشويق مردم به پرهيز از خوردن بيش از حد غذاهاي فوري و آماده در رستورانهاست. برخي از فعالان در اين خصوص معتقدند مدرنيزه شدن سريع كويت از مهمترين علل معضل چاقي در اين كشور است.

البته معضل چاقي فقط به كويت محدود نمي شود و در كشورهاي همسايه نظير بحرين، قطر و امارات عربي متحده از كشورهاي رده اول جهان از نظر چاقي هستند. همين مسئله سبب شده است تا بيماريهاي قلبي و ديابت در اين كشورها به شدت شيوع پيدا كند. در سال 2009 ، كويت اولين كشور عرب خليج فارس بود كه برنامه عرضه غذاي سالم را در مدارس اجرا كرد اما اين كار فايده اي نداشت.

مقامات بهداشتي كويت بر اين باورند تغيير فرهنگ خيلي دشوارتر از چيزي است كه در ابتدا فكر مي كردند. معضل چاقي سبب شده است تا در برخي از اين كشورها بويژه امارات عربي متحده، مردم از جراحي براي درمان چاقي خود استفاده كنند تا بتوانند سريعتر وزن خود را كم كنند كه البته اين كار خطرات خود را دارد.

در هر حال اين مسئله كاسبي اين گروه از پزشكان را نيز رونق داده است. يكي از پزشكان مشهور اماراتي مي گويد در دو سال گذشته كاسبي او شش برابر شده است. او گفته هر ماه به طور متوسط 15 تا 20 مريض را درمان مي كند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، اماراتي ها عادت دارند هميشه بزرگترينها را در جهان داشته باشند از جمله بزرگترين فروشگاهها و بزرگترين برجها اما اين روزها آنها به داشتن بزرگترين شكمها نيز مشهور هستند!

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.