سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

توسعه بخش کشاوری در قالب تفکر جهادی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به توانمندیهای بالقوه استان در تولید محصولات کشاورزی گفت: وجود بيش از 2/1 ميليون هكتار اراضي مستعد كشاورزي، 6/4 ميليارد مترمكعب آب قابل استحصال، اقليم متنوع و قرارگرفتن در حوزه هاي آبريز درياچه اروميه، ارس و سفيدرود و وجود نيروي انساني متخصص توانمنديهاي بخش كشاورزي استان محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، محمدیان گفت: از مجموع 1 میلیون و 200 هزار هکتار اراضي كشاورزي استان، حدودیک سوم آن آبی و دو سوم آن را نیز اراضی دیم تشکیل می دهد، سرانه تولید محصولات کشاورزی از هر متر مکعب آب در زمان حاضر به سه برابریعنی یک کیلوو500 گرم افزایش یافته است که نشان‌دهنده افزایش بهره‌وری آب دربخش کشاورزی استان است.

وی با بیان اینکه استفاده بهینه از آبهای موجود درحوزه آبریز دریاچه ارومیه سیاست این سازمان برای مقابله با خشکسالی و بحران دریاچه ارومیه است، ادامه داد: جهت آبیاری تحت فشاردر پایاب 135سد استان برای 224 هزار هکتار برنامه‌ریزی صورت پذیرفته و در این راستا به هر هکتار از اراضی که به آبیاری تحت فشارمبدل شود 35 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض وبقیه هزینه نیز در صورت نیاز به تسهیلات بانکی با کارمزدکم پرداخت می‌شود .

محمدیان با اشاره به این که، 7/5 درصد بهره برداران و 7/9 درصد جمعيت شاغل بخش كشاورزي كشور، 5/5 درصد اراضي كشاورزي، 22/4 درصد توليد محصولات زراعي، 2/6 درصد توليدات باغي و 9 درصد توليدات دامي كشور را  اين بخش در اختيار دارد ادامه داد: آذربایجان شرقی از نظر تعداد بهره بردار در رتبه ششم، اراضي كشاورزي در رتبه چهارم و سطح زيركشت اراضي زراعي، باغي رتبه پنجم، توليدات زراعي رتبه هفتم و توليدات باغي رتبه ششم را در کشور،دارا ميباشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی، در ادامه از توسعه صنایع کشاورزی در این استان خبر داد و افزود : با تلاش های انجام یافته در توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی، به بیش از یک میلیون و600 هزارتن رسیده است و تاپایان برنامه پنجم این میزان به دو میلیون و 800 هزارتن افزیش خواهد یافت.

وی با اشاره به گسترش بیش از پیش بخش کشاورزی در قالب طرح توسعه کشاورزی، از تغییر کاربری اراضی کشاورزی بعنوان یکی ازچالشهای پیش روی کشاورزی یاد کرده و افزود: تغییرکاربری های غیر مجاز یکی از چالشهای جدی فراروی بخش کشاورزی بوده که با اجرای قانون حفظ کاربری اراضی و حمایتهای دستگاه قضایی استان اقدامات موثری دراین خصوص انجام شده است.

محمدیان همچنین از اقدامات پیشگیرانه سازمان در جهت جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی وباغی و توقف عملیات احداث در اراضی بدون اخذ مجوز از کمیسیون مربوطه و همچنین اجرای احکام قضایی ، قلع و قمع بنا و اخذ جریمه برای تغییر کاربری های ایجاد شده خبر داد و افزود : اطلاع رسانی عمومی جهت آشنایی شهروندان از قوانین حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی یکی از موثرترین اقدامات سازمان می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی، در رابطه با نحوه ایجاد زمینه لازم برای اشتغال فارغ التحصیلان بخش کشاورزی گفت: ساماندهی اشتغال کشاورزان و فارغ‌التحصیلان، حمایت از کشاورزان و نظارت بر تعرفه‌های خدمات نظام مهندسی کشاورزی استان است.

 درحال حاضر90 شرکت خدماتی و 56 کلینیک گیاه‌پزشکی با حضور یک ‌هزار و200نفر در استان فعال بوده ودر کنارآن، 3 هزار و900 هکتار از اراضی ملی نیز برای شهرک های صنعتی اختصاص یافته و فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی در دریافت این اراضی با هدف اشتغال، از اولویت برخوردارند.

محمدیان، کاهش هزینه‌های تولید، کشاورزی پایدار و تولید محصول سالم را از راهبردهای اساسی و استراتژی فعالیتهای کشاورزی در استان عنوان نمود و افزود: توسعه صنایع تبدیلی، افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و آب، افزایش کشت متراکم، بالابردن ضریب مکانیزاسیون، کم کردن شکاف تولید، ارتقای مدیریت واحدهای تولیدی، انجام فعالیتهای آب وخاک و افزایش تعداد و کارآیی شرکتهای خدمات مشاوره‌ای وصنوف کشاورزی، تقویت تشکلهای کشاورزی، تغییر الگوی کشت از دیگر راهبردهای اساسی سازمان بوده است./س

برچسب ها: توسعه ، کشاورزی ، جهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.