سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

توسعه کشت گلرنگ در مزارع آبی حاشیه دریاچه ارومیه

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ازتوسعه کشت گلرنگ در مزارع آبی حاشیه دریاچه ارومیه خبرداد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، سلیمانی با اشاره به خصوصیات این گیاه گفت: گلرنگ دراراضی ديم، عملکردي حدود 800 کيلوگرم و در مزارع آبی تا 3 هزار کیلوگرم با در نظر گرفتن شرايط آب و هوايي استان را داراست.

وي بيان اينکه كشت گلرنگ در مناطق سرد فقط به صورت كشت بهاره مي باشد و آذربايجان شرقي با دارا بودن حدود350 هزار هكتار كشت گندم ديم، يكي از كانون هاي اصلی توليد گندم در كشور مي باشد افزود: روش كاشت مرسوم در اكثر مزارع بصورت گندم - آيش بوده و با كشت گلرنگ در تناوب با گندم علاوه بر اينكه از آيش زمين ممانعت شده ، كسب درآمد بيشتر براي كشاورزان نیز امکانپذیر خواهد شد.

سليماني با اشاره به اينکه بهره برداران گندمكار معمولاً بعد از برداشت گندم هيچگونه عمليات زراعي بر روي مزارع انجام نمي دهند افزود: در صورت كشت گلرنگ، ضمن اجراي عمليات زراعي با توجه به خصوصيات زراعي گلرنگ موجبات افزايش توليد گندم در واحد سطح بعد از زراعت گلرنگ نیز حاصل می آید و فاز جديد وگام موثر و نويد بخشي در زراعت استان و نهايتاً در توليد محصولات دانه هاي روغني كشور شروع خواهد شد.

مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي در ادامه با اشاره به اینکه در ایران علاوه بر گونه زراعی گلرنگ، گونه های وحشی آن نیز در بسیاری از مناطق به وفور یافت می شود اضافه کرد: ایران از لحاظ ذخایر ژنتیکی گلرنگ یکی از غنی ترین مناطق جهان به شمار می رود.

مدیر زراعت سازمان بابیان اینکه گلرنگ گياهي است که مي توان آن را با هرگياهي به تناوب کشت کرد اضافه نمود: این گیاه در مناطق گرمسير بعنوان يک محصول پائيزه کشت مي شود ولي در مناطق سرد آنرا به صورت بهاره کشت مي کنند.

وی دلیل افزايش کشت گلرنگ در استان را خشکسالي سالهاي اخير و شوري زمين هاي کشاورزي در حاشیه دریاچه ارومیه ذکر کردو گفت: گلرنگ از جمله محصولاتي است که آب کمي مصرف مي کند و متحمل به شوری خاک می باشد وشهرستان های اسکو و تبریز از عمده مراکز تولید این محصول در آذربایجان شرقی محسوب می شوند./س

برچسب ها: توسعه ، کشت ، کلزا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.