سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

بوی نذری‌ توی یک ظرف سفید

دوباره شهر مشکی‌پوش شد و علم‌های عزاداري بعد از یک‌سال غبار روبی می‌شوند. حالا از هر جای شهر که گذر کنی صدای نوحه‌های حسینی و عاشورایی را می‌شنوی. دوباره حال و هوای شهرها محرمی شده. حالا موقع صرف غذا از کنار هر مسجد و تکیه و حسینه‌ای که بگذری بوی غذاهای نذری آنقدر مستت می‌کند که حاضر می‌شوی دقیقه‌ها ماندن توی صف‌های طویل را تحمل کنی تا غذایی بگیری. غذاهایی با رنگ و بوهای متفاوت که پشت هر کدام نیتی است. هر کدام برای آرزویی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ همه جور غذایی هم هست، یکی سالاد الویه می‌دهد، یکی عدس‌پلو، یکی قورمه سبزی، زرشک پلو، قیمه، آش رشته، حلیم، و توی شب‌های سرد هم باقلا. هر چیز دیگری که فکرش را بتوان کرد می‌توان توی غذاهای نذری پیدا کرد.

 

با همه خوشمزه بودن این غذاها و ارزشی بودن آنها باز هم برای تهیه و استفاده از آنها باید به نکاتی توجه داشت. هر چند غذاها نذری است اما رعایت موازین بهداشتی به همه چیز مربوط می‌شود. غذا اگر درست تهیه نشود می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. افراد تهیه‌کننده غذا باید توجه کنند که غذاها برای رضایت خدا تهیه می‌شود و رضای او هم در سالم و طیب و طاهر بودن غذاست و باید در تهیه آن تلاش زیادی کرد که کار مثبت نتیجه مثبتی نیز داشته باشد.

 

در این باره مهران معلم، مدیر گروه بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) _منطقه خوزستان_ می‌گوید: "هر ساله با شروع ماه محرم برنامه‌ای برای گروه بهداشت محیط آغاز می‌شود و طرحي ویژه بر کارهای عادی افزوده می‌شود. با هیات امنای مساجد، تکایا و حسینیه‌ها صحبت شده که در امر تهیه نذورات به بهداشت آنها و کسانی که برای تهیه آنها کار می‌کنند نظارت کنند.

 

علاوه بر آن کارشناسان بهداشت محیط نیز به صورت روزانه از این اماکن بازدید می‌کنند که نذری‌ها در پروسه بهداشتی تهیه شوند. حتی به مسولین تکایا گفته شده که افرادی که مسوول تهیه نذری‌ هستند را به بهداشت معرفی کرده تا کارت سلامت دریافت کنند و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل شود.

 

در پاییز به دلیل مناسب بودن دما در استان خوزستان برای رشد باکتری ویبریوکلرا (عامل بیماری وبا) پیک دوم وبا نیز وجود دارد. ممکن است به دلیل رعایت نشدن موازین بهداشتی برای نذری‌ها، بیماری‌های روده‌ای از جمله وبا افزایش یابد. به همین دلیل باید در این زمينه فعالیت زیادی کرد و علاوه بر مسئولان مساجد، مردم نیز موارد بهداشتی را رعایت کنند.

 

بسیاری از نذورات در خانه‌ها تهیه شده و همان‌جا نیز عرضه می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان بر آنها نظارتی داشت. اینجا وظیفه مردم نمایان می‌شود که با فعالیت‌های درست و رعایت موازین بهداشتی موجب انتقال بیماری به دیگران نشوند."

 

علاوه بر مواد غذایی توجه به بهداشت محیط مساجد نیز حائز اهمیت است و لازم است به آن توجه شود. یکی از مراکزی که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد سرویس‌های بهداشتی است که اگر آلودگی داشته باشند به راحتی به افراد زیادی منتقل می‌شود.

 

معلم در این باره می‌گوید:"کارشناسان بهداشت محیط با حضور در مساجد از آشپزخانه؛ چای‌خانه و سرویس‌های بهداشتی بازدید می‌کنند. در ایام محرم به دلیل مراجعه دو برابری مردم به مساجد تعداد بیشتری نیز از سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌کنند. در نتیجه احتمال انتقال بیماری‌های روده‌ای نیز افزایش می‌یابد كه در همه سرویس‌های بهداشتی باید صابون مایع یا جامد وجود داشته باشد.

 

در سال های گذشته موردی از ابتلا به بیماری‌ها در محرم نداشته‌ایم و امسال نیز تلاش می‌شود که با کمک مردم مشکلی ایجاد نشود. رسانه‌ها نیز باید در این راه همکاری کنند.

 

البته معاونت بهداشت نیز با تهیه  بروشورها و اطلاعیه‌های بهداشتی، حساسیت این موضوع را به مردم منتقل می‌کند."

 

در گذشته‌های نه چندان دور هر فردی که می‌خواست نذری بگیرد یک ظرف با خودش می‌برد و توی همان هم نذری را می‌گرفت اما امروزه تغییراتی در سبک زندگی مردم ایجاد شده و گرایش به استفاده از موادی است که دردسر کمتری داشته باشد. این گرایش‌ها روی نذری‌ها هم تاثیر گذاشته. حالا همه نذری‌ها سریع با دماهای بالا از دیگ به ظروف یکبار مصرف ریخته و تحویل مردم می‌شود. معمولا هم به این‌که این ظرف چه ویژگی دارد و چه نوع غذایی باید در آن ریخته شود توجهی نمی‌شود.

 

کنار خیابان‌ها نیز ایستگاه‌های صلواتی برپا مي‌شود که شیر و چای و نوشیدنی‌های مختلف توزیع می‌کنند. این مواد هم در ظروف یک بار مصرف عرضه می‌شوند که باز هم نه توزیع‌کننده آنها و نه مردم توجهی به آرم و نشان آنها نمی‌کنند. هر ظرفی برای کاری ساخته شده و نمی‌توان از برخی ظروف برای نگه‌داری غذاهای گرم استفاده کرد.

 

در این زمینه موسی ظهیری نژاد، کارشناس ظروف مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، به خبرنگار اجتماعي ايسنا _منطقه خوزستان_ می‌گوید: "ظروف یک‌بار مصرفی که در سطح عرضه مشاهده می‌شود عمدتا از نوع پلیمری هستند و بسته به این که نوع پلیمر استفاده شده در ظرف‌ها چه نوعی باشد کاربردهای متفاوتی دارد. برخی برای آب و مواد غذایی سرد و برخی نیز برای نگه‌داری مواد غذایی گرم به کار می‌رود.

 

مهم‌ترین نکته در استفاده از ظروف یک‌بار مصرف توجه به بسته‌بندی و علايمی است که زیر کالا درج شده است. طبق ماده 11 قوانین مربوط به مواد خوردنی و آرایشی و بهداشتی شرکت‌ها موظف هستند که آرم ساخت ایران و شماره پروانه ساختی که از معاونت غذا و دارو اعلام شده است را روی بسته بندی ظروف یک‌بار مصرف درج کنند.

 

یک سری علايم نیز باید کف ظرف درج شود. علامت قاشق و چنگال که نشان‌دهنده مخصوص مواد غذایی است و نام شرکت نیز باید در گوشه‌ای نوشته شود. مثلثی نیز باید باشد که علامت اختصاری نوع ظرف زیر آن درج شده باشد.

 

علامت اختصاری PS نماد پلی‌استایرن است. برای این ظروف از سوی وزارت بهداشت محدودیت‌هایی اعلام شده است. این ظروف قابلیت تحمل دمای بالای 65 درجه را ندارند و نباید غذای گرم در آنها ریخته شود. غذاهایی که درصد چربی‌شان بالاست نیز نباید در این ظروف ریخته شود چرا که در مواد پلیمری این ظروف مواد افزودنی دیگری نیز هست که ممکن است در اثر حرارت زیاد، موادی شيميايي از این ظروف به مواد غذایی نفوذ کرده و بعدها موجب سرطان شود.

 

ظروف سفید رنگی که در بازار وجود دارند و به دلیل ساخت مناسب برای نگه‌داری غذا استفاده می‌شود عمدتا از نوع پلی استایرن هستند که باید در هنگام غذا ریختن در آنها به این نکته توجه داشت که دمای غذا تا زیر 65 درجه کاهش یافته باشد و سریع درون ظروف ریخته نشود.

 

همچنين، زیر نوع دیگری از ظروف علامت اختصاریPP  درج شده است. این ظروف از جنس پلی‌پروپیلن هستند و از نظر وزارت بهداشت هیچ محدودیتی ندارند و دماهای بالا حتی تا 100 درجه را تحمل می‌کنند. سرو چای یا آب جوش در این ظروف بلامانع است. اکثر این ظروف شفاف هستند و جنسشان به گونه‌ای است که در دست و با فشار خرد نمی‌شوند.

 

ظروف دیگری نیز با علامت اختصاری PVC هستند. این ظروف از سوی وزارت بهداشت کاملا منع شده‌اند و اصلا نمی‌توان در آنها مواد غذایی نگه‌داری کرد. در ساختار این ظرف‌ها موادی است که احتمال سرطان‌زایی بالایی دارند در نتیجه برای سلامت بدن مضر بوده و نباید از آنها استفاده کرد.

 

ظروف دیگری نیز با علامت PET شناخته می‌شوند.این ظروف مخصوص آب و نوشابه و مواد غذایی سرد هستند و کاربرد دیگری ندارند."

 

ظروف یک‌بار مصرف با این‌که زندگی بشر امروز را راحت‌تر کرده‌اند اما مشکلاتی نیز دارند و باید دقت کافی در استفاده از آنها به عمل آید. به راحتی با دقت کردن به علامت کف ظرف می‌توان از نحوه استفاده از آن مطلع شد و از بسیاری از سرطان‌های مرتبط جلوگیری کرد.

 

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که دفع این ظروف کار سختی است و گاه موجب آلودگی محیط زیست می‌شوند، در حدی که روزهای عزاداري با انبوهی از ظروف یک‌بار مصرف کنار خیابان روبه رو می‌شویم که جلوه نامناسب به شهر می‌دهد. علاوه بر همکاری مردم، مسئولان نیز باید تعداد سطل‌های زباله را در مسیر حرکت هیات‌ها و اماکن توزیع نذورات افزایش دهند./س

 


برچسب ها: بو ، نذری ، ظرف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.