سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/

درمان سرماخوردگي به روش کاملا طبيعي

به طور مرتب ورزش کنيد چون به سلول هاي ويروس کش طبيعي بدن کمک مي کند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، مهم ترين نکته اي که بايد توجه کنيد اين است که سرماخوردگي درمان ندارد. ضمنا در مورد درمان هاي مختلفي که به شما پيشنهاد مي شود دقت کنيد چون اگر علمي نباشد ممکن است عوارض آنها گرفتاري شما را بيشتر کند. دکتر بلاندينور رئيس طب اجتماعي و خانواده مرکز پزشکي دانشگاه پنسيلوانيا راهکارهايي طبيعي براي تسکين سرماخوردگي پيشنهاد مي کند که از نظر علمي نيز بررسي شده اند.

روي: ماده معدني روي که به صورت دارو نيز در بازار عرضه شده است در بسياري از سبزيجات، آجيل و گوشت وجود دارد و مانع تشکيل پروتئيني مي شود که ويروس سرماخوردگي براي تکثير خود به آن احتياج دارد. البته بررسي ها در اين مورد همچنان ادامه دارد و دانشمندان معتقدند براي تاثير درماني اسپري هاي بيني و ژله اي حاوي روي بايد تحقيقات به صورت تکميلي انجام شود اما مصرف مواد غذايي حاوي روي در اين دوران توصيه مي شود.

ويتامين ث: قرن هاست از تاثير اين ويتامين در درمان سرماخوردگي صحبت مي شود. بررسي هاي آزمايشگاهي نيز تقريبا تاثير اين ماده را اثبات کرده اند چون در حيوانات آزمايشگاهي باعث افزايش مقاومت بدن نسبت به ويروس سرماخوردگي شده است.

متخصصان معتقدند اين تاثير هنوز در انسان ها ديده نشده و برخي ديگر مدعي هستند ويتامين ث در کوتاهتر کردن دوره بيماري نيز نقش چنداني ندارد اما اگر در طول فصل سرما و قبل از ابتلا به سرماخوردگي به طور مرتب از مواد حاوي آن (مثل مرکبات) استفاده شود در صورت ابتلا در حدود 8 تا 14 درصد، طول مدت بيماري کوتاه تر مي شود. مطالعات نشان مي دهد اين تاثير در ورزشکاران بيشتر است و طول مدت بيماري را در آنها به نصف مي رساند.

گياه اکيناسه آ: اين گياه که به صورت مکمل گياهي در بعضي کشورها توليد شده است مثل ويتامين ث حرف و حديث زياد دارد. بعضي دانشمندان آن را داراي خاصيت تقويت ايمني و ضد ويروس معرفي کرده اند. تحقيقات نشان مي دهد اين گياه پيشرفت سرماخوردگي را تا 58 درصد و طول مدت آن را تا يک روز و نيم کاهش مي دهد.

سوپ مرغ: متخصصاني که طرفدار سوپ مرغ داغ براي افراد سرماخورده هستند معتقدند اين سوپ التهاب و علائم ناشي از سرماخوردگي را تسکين مي دهد. بررسي ها نشان مي دهد مواد ضدالتهاب موجود در سوپ مرغ علائم عفونت هاي دستگاه تنفس فوقاني را کاهش مي دهد؛ البته نمي توان گفت اين سوپ به جنگ سرماخوردگي مي رود اما يکي از مهم ترين تاثيرات آن اين است که مقادير زيادي مايعات به بدن مي رساند و کم آبي ناشي از بي اشتهايي و تب را که دستاورد سرماخوردگي است از بين مي برد.

خوراکي هايي که به جنگ عفونت مي روند؛

موز: در مواردي که دستگاه گوارش هم درگير شده باشد باعث تسکين معده مي شود. ضمن اينکه علاوه بر خواص فراوان، چون پرکالري است در زمان سرماخوردگي که بي اشتهايي وجود دارد و به دليل گلو درد بلع راحت نيست، خوردن آن راحت است؛ به خصوص در کودکان سرماخورده و بدغذا بسيار کاربرد دارد.

فلفل دلمه: سرشار از ويتامين ث است، ضمنا طعم خوبي به غذا داده و اشتها را بهتر مي کند.

زغال اخته: در مواردي که اسهال همراه سرماخوردگي باشد (در بعضي انواع ويروسي به خصوص در کودکان)، اسهال را تسکين مي دهد. ضمنا آن را سرشار از آسپيرين طبيعي مي دانند که تب را تخفيف داده و درد را تسکين مي دهد.

هويج: بتاکاروتن آن بسيار مفيد است.

پودر فلفل: سينوس ها را باز کرده و ترشحات ريه را کاهش مي دهد.

خردل و ترب: باعث تجزيه و کاهش ترشحات در مجاري هوايي مي شود.

پياز: حاوي مواد فيتوشيميايي است که در رفع عفونت نايژه ها و ساير قسمت هاي بدن کمک مي کند.

چاي: چاي سبز و سياه هر دو حاوي مواد فيتوشيميايي هسنند که آنتي بيوتيک و ضد اسهال طبيعي محسوب مي شود.

پيشگيري از سرماخوردگي: آيا واقعا ممکن است؟

طبق نظر متخصصان شستن مرتب دست ها به خصوص در فصل شيوع سرماخوردگي در پيشگيري از ابتلا بسيار مؤثر است. اما موضوعي تازه که دانشمندان بر آن تاکيد دارند اين است که توجه داشته باشيد در طول روز دست هايتان را کجا مي گذاريد و با چه افراد و اشيايي تماس مي دهيد و بر طبق همين موضوع براي شستن برنامه ريزي کنيد چون ويروس هاي سرماخوردگي بيشتر از آنچه شما فکر مي کنيد روي اشيا باقي مي مانند.

محققان دانشگاه ويرجينيا به نتايج جالبي برخوردند. آنها تعدادي افراد سرماخورده را يک شب در هتلي نگه داشتند و روز بعد، از 10 محلي که افراد به آنها دست زده بودند نمونه برداشتند. در 30 تا 40درصد مکان ها به خصوص کليد برق و کنترل تلويزيون ويروس يافت شد و جالب اينکه در سومين روز نمونه برداري، ويروس همچنان آنجا بود! به اين ترتيب اگر در فصول سرماخوردگي در مکان هاي عمومي تردد داريد ميزان شست وشوي دست هايتان بايد چند برابر افراد ديگر باشد. رينوويروس ها که علت نيمي از سرماخوردگي ها در بزرگسالان هستند از طريق دست هايتان و وقتي دست آلوده به ويروس را به چشم ها و بيني خود مي کشيد وارد بدنتان مي شود.

اين ويروس ها معمولا از طريق هوا وارد بدن نمي شوند بنابراين فقط با فرد مبتلا در يک مکان بودن براي ابتلا کافي نيست. مرطوب کردن هواي استنشاقي و مصرف مايعات کافي نيز در پيشگيري مؤثر است. حين عطسه و سرفه به جاي آنکه دست تان را به تنهايي جلوي دهان و بيني بگيريد از دستمال کاغذي استفاده کنيد و آن را نيز فورا دور بيندازيد چون عوامل بيماري زا را با دست هايتان به سايرين منتقل مي کنيد. در اين فصول زياد دست هايتان را به صورت تان نماليد چون ويروس ها از طريق چشم ها، دهان و بيني وارد بدنتان مي شوند.

به حمام سونا برويد:بررسي ها نشان مي دهد افرادي که 2 بار در هفته به سونا مي روند نصف سايرين سرما مي خورند چون دماي هواي تنفسي در سونا بالاي 80 درجه است و ويروس ها در چنين دمايي زنده نمي مانند. عوامل بيماري زا در مکان هاي بسته و خشک بيشتر وجود دارند. در زمستان نيز هواي منزل بايد به طور مرتب عوض شود.

از مصرف ماست غافل نشويد: بررسي ها نشان مي دهد مصرف روزانه يک فنجان ماست کم چرب تا 25 درصد احتمال ابتلا را کاهش مي دهد. کارشناسان احتمال مي دهند باکتري هاي مفيد ماست توليد مواد مقابله کننده با ويروس را در سيستم ايمني افزايش مي دهد./س

برچسب ها: درمان ، سرماخوردگی ، ورزش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.