سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

بارندگی ها ، جان تازه ای به كارون بخشید

بارندگی های چند روز اخیر و جاری شدن آب در مسیل ها ، رودخانه های فصلی و دایمی ، جان تازه ای به رودخانه كارون كه به مثابه شاهرگ حیاتی خوزستان است بخشیده و از نگرانی های دوستداران محیط زیست كاسته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ افزایش دبی رودخانه كارون هرچند سبب گل آلود بیش از حد پرآب ترین رودخانه ایران شد ولی این چشم انداز ، حیات تازه و پرآبی را برای این پهنه آبی در سال آبی جدید نوید می دهد.

افزایش آب رودخانه كارون در دومین ماه پاییز آنقدر قابل توجه بود كه توانست عملیات ساحل سازی دو سوی رودخانه در اهواز را تحت تاثیر قرار داده و تا حدودی متوقف كند.

گل آلود شدن آّب كارون فرصتی مناسب برای ماهیگیران محلی كه از این محل ارتزاق می كنند به وجود آورده است و صدای جورواجور پرندگان كه به تازگی برای زمستان گذرانی به در سواحل این رودخانه فرود آمدند جلوه های بدیع و دل انگیزی خلق كرده است.

این جلوه های زیبا به همراه هوای بسیار پاك و عاری از آلودگی ، بسیاری از شهروندان اهوازی را وسوسه كرد و ساعاتی را برای ناهارخوری و تفریح به دوسوی ساحل كارون كشاند.

حضور شهروندان اهوازی در سواحل كارون و رویت حیات تازه در این پهنه آبی به قدری

غافل كننده بود كه روز جمعه پلیس به ناچار عبور و مرور خودروهای شهروندان در كمربندی

كارون را كنترل و پلیس راهور نیز در جزیره شادی كه همچون نگینی در قلب كارون خودنمایی می كند حضور جدی تری داشته باشد.

ساحل كارون در دهه های گذشته به قدری خاطره انگیز بود كه هر مسافری ورودی به اهواز ترجیح می داد در ساحل كارون و قایق های ماهیگیری و تفریحی عكس یادگاری بگیرد.

در سال های اخیر با كاهش نزولات جوی و قهر طبیعت از یك سو و احداث سدهای متعدد در سرشاخه های اصلی كه آخرین آن سد عظیم گتوند علیا بود و همچنین انتقال بخشی از آب به دیگر مناطق كشور حجم ورودی آب رودخانه كارون به شدت كاهش یافت تاجایی كه در تابستان ها حجم زیادی از آّب این رودخانه را فاضلاب صنعتی ، كشاورزی و خانگی تشكیل می داد.

در كنار كاهش آورد آب ، شوری آن نیز بالا رفت تا جایی كه در اراضی زیر كشت پایین دست به ویژه واحدهای هفت گانه نیشكر آثار مخربی برجای گذاشت به گونه ای كه تولید شكر را تا حدود 30درصد كاهش داد.

این وضعیت نگرانی های زیادی برای دوستداران طبیعت و محیط زیست به وجود آورد و به موازات آن كارگروه ساماندهی رودخانه كارون با مدیریت آب كارون تا حدودی توانست ضمن جلوگیری از ورود بخش از فاضلاب های صنعتی و كشاورزی ، میزان برداشت آب در مناطق بالادست را كنترل كند.

در كنار این اقدامات ، آب خروجی سدهای بالادست نیز به فراخور نیاز كشاورزان و تامین آب آشامیدنی 20شهر و بیش از دو هزار روستا تنظیم شد و توانست تا حدودی نگرانی ها را برطرف كند.

با این حال اقدامات انجام شده در ستاد خشكسالی استان هرچند قابل قبول بود ولی نتوانست از رفع محدودیت های كشت تابستانه در سال های اخیر بكاهد.

بر اساس آمار محدودیت كشت در حوضه های رودخانه دز ، كرخه و كارون تنها در تابستان گذشته بیش از 15هزار میلیارد ریال خسارت بر كشاورزان خوزستانی تحمیل كرد.

مردم خوزستان امیدوارند با افزایش نزولات جوی و بازگشت حیات دوباره بسیاری رودخانه كم آّب استان از جمله كرخه و دز كه زدیرزمانی بسیار پرآّب بودند خشكسالی پنج سال اخیر پایان یابد.

حدود 30درصد آّبهای سطحی كشور در استان خوزستان جریان دارند ولی كاهش روان آب رودخانه های بزرگی همچون كارون ، جراحی و دز به قدری چشمگیر بود كه تامین حق آبه های تالاب های شادگان و هورالعظیم با مشكلاتی زیادی رو به رو شد./س
برچسب ها: بارندگی ، تازه ، کارون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.