سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دعوای «زیر آبی» دو کشور آفریقایی بر سر یک دریاچه +عکس

این اختلاف که به نیم قرن پیش باز می گردد، روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است و مالاوی ماه گذشته از مذاکرات خارج شد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، قاره آفریقا سرشار از معادن و ذخایر زیرزمینی است که اکثر آنها توسط استعمارگران دیروز و امروز غارت می شود و سودی به مردم فقیر این کشورها نمی رسد. یکی از جدیدترین ذخایر کشف شده، منابع گازی یافت شده در سواحل تانزانیا و موزامبیک است که منجر به این پیش بینی شده که این منطقه قابلیت تبدیل به سومین صادر کننده عمده گاز طبیعی در جهان را دارد.

اما طبق معمول، اختلاف افکنان برای بهره برداری از این ذخایر دست به کار شده اند و در حالی که مالاوی مدعی داشتن حق حاکمیت بر تمامی دریاچه مالاوی است که سومین دریاچه بزرگ آفریقا به شمار می رود، تانزانیا نیمی از این دریاچه را متعلق به خود می داند. تصور می شود که در زیر آب های این دریاچه معادن غنی نفت و گاز وجود داشته باشد.



این اختلاف که به نیم قرن پیش باز می گردد، روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است و مالاوی ماه گذشته (اکتبر) پس از آن از مذاکرات خارج شد که تانزانیا را به ایجاد رعب و وحشت در ماهیگیران مالاویایی متهم کرد، هرچند که دولت تانزانیا این اتهام را رد کرد.

خوشبختانه کشورهای تانزانیا و مالاوی امروز توافق کردند که یک میانجی بین المللی را برای حل و فصل منازعه دیرپای مرزی بر سر دریاچه مالاوی منصوب کنند تا تلاش های برخی کشورها برای تصاحب این ذخایر را بی نتیجه بگذارند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.