سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرانس 24؛

تنش‌آفريني‌هاي رژيم صهيونيستي

کارشناسان سياسي و روزنامه نگاران در مسئله تنش آفريني هاي رژيم صهيونيستي را در آستانه انتخابات پارلماني در فلسطين اشغالي بررسي کردند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني فرانس24، "اليزابت لوي" خبرنگار اسرائيلي نشريه "کوزور  ماگازين"، گفت: براي اولين بار در تاريخ يک سازمان غير دولتي، اقدام به شليک موشک دور برد مي کند که  قاعدتا مي بايست در کنترل دولتها باشد. اين موشکهاي دوربرد و استراتژيک را ايران به اين سازمانهاي غير وابسته به حماس تحويل داده است و در حال حاضر، آشدت و تل آويو در تيررس اين موشکها قرار دارند.
 نکته تاسف بار اين است که بار ديگر ملت فلسطين بهاي اين تحريک آميزي ها را مي پردازد.
داگلاس هربرت خبرنگار و تحليلگر مسائل بين المللي، خاطر نشان کرد؛ اين وضع تنها و تنها به علت قرار گرفتن اسرائيل در دوره انتخاباتي پديد آمده است.  اوضاع امروز دقيقا با اوضاع در سال 2008 و دوره قبل از انتخابات شباهت دارد و در اسرائيل هيچ کس قدرت نمايي را امري منفي تلقي نمي کند.
کريستيان مالار خبرنگار فرانس 3 نيز، ادامه داد؛ تصور نمي کنم که نتانياهو محاسبه اي انتخاباتي کرده باشد. تحريک ها را حماس آغاز کرده است. 
حماس با شليک موشکهاي فجر ايراني با برد 75 کيلومتر، تحريک آميزي مي کند. امروز ايران و حزب الله و حماس در حال آزمايش و محک زدن اسرائيل قبل از انتخابات 22 ژانويه هستند، اما آنها به طور غيرمستقيم باراک اوباما و غرب را نيز محک مي زنند.
محمود عباس درحال حاضر هيچ قدرتي ندارد و مشکل اصلي به حماس و ايران مربوط مي شود .
زياد الامام مدير نشريه آفريک ماگازين، در اين خصوص گفت: چرا نتانياهو تصميم گرفته است اكنون و در اين برهه زماني عمليات را آغاز کند؟
چرا اين کار را يک ماه پيش نکرد يا اين کار را بعد از انتخابات نمي کند؟ راکتها ماهها است که به سوي اسرائيل شليک مي شوند و شايد به همين علت اسرائيل رئيس شاخه نظامي حماس را به قتل رساند که به گفته روزنامه اسرائيلي هاآرتص، وي در تماس با اسرائيل بوده و به نوعي پيمانکار اسرائيل به شمار مي رفته است.
اسرائيل اين فرد را حذف کرده تا به حماس گوشزد کند، بايد امنيت را برقرار سازد، در غير اين صورت اسرائيل خودش اين کار را خواهد کرد.
با توجه به اوضاع کنوني، متوجه مي شويم عمليات زميني اسرائيل در غزه هيچ نتيجه اي نخواهد داشت.
اسرائيل در غزه چه مي خواهد بکند؟ در ثاني راه حل وجود دو کشور نيز به کلي منتفي است .
پس از اين عمليات نيز بايد تاکيد کرد؛ راه حل به کلي منتفي خواهد بود. نکته قابل اهميت اين است که در اين منطقه شما يک اشغالگر داريد و جمعيتي تحت اشغال و تا زماني که راه حل سياسي پايه اي ارائه نشود،  اين وضع ادامه مي يابد.
نکته سوم، غيبت کامل جامعه بين المللي است. در قضيه سوريه جامعه بين المللي حضور ندارد، در اين پرونده نيز جامعه بين المللي غايب است. فرانسوي ها و آمريکايي ها هيچ حرفي براي گفتن در اين بحران ها ندارند.
داگلاس هربرت تحليلگر سياسي فرانس 24، خاطر نشان کرد؛ بدون در نظر گرفتن اين که چه کسي مقصر است و چه کسي درگيريها را آغاز کرده، بايد گفت؛ اسرائيل هميشه به طور نامتعادل از قدرت استفاده مي کند.
در عمليات سرب گداخته اسرائيل، در حدود 1400 فلسطيني کشته شدند، در حالي که اسرائيل تنها يك كشته داشته است.
زياد الامام، ادامه داد؛ جنگي که در حال حاضر آغاز شده، با جنگ سال 2008 متفاوت بوده؛ چرا که محيط اطراف اسرائيل تغيير کرده است.
بهار عربي به وقوع پيوسته، مصر تغيير کرده ايران تغيير کرده است. هر بار که اسرائيل به چنين عملياتي روي مي آورد، جناح تندروها را تقويت مي کند. پس از اين جنگ نيز حماس قدرتمند تر از قبل خواهد شد.
اليزابت لوي نيز افزود: هنگامي که اسرائيل اطراف کشورهايي نظير ايران و افرادي مشابه قرار گرفته که مدام تکرار مي کنند تنها هدفشان نابودي اسرائيل است، اين مسئله موجب نگراني موجوديت اسرائيل  مي شود.
زياد الامام در پايان اظهار داشت: حقيقت امر اشغالگري است که همواره ناديده گرفته مي شود. بحث اصلي بايد مذاکرات  سياسي باشد. نسلي از فلسطينيان که آماده صلح بود، امروز در شرف نابودي است.

 

برچسب ها: تنش ، صهیونیستی ، فلسطین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.