سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

تشخیص دیابت در سالمندان مشكل تر است

كارشناس بخش سالمندان مركز بهداشت خوزستان گفت: در سالمندان به دلیل تغییرات فیزیولوژیكی مرتبط با سن، بعضی از علائم دیابت مخفی مانده و یا تشخیص آن ها مشكل تر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ 'فیروزه شمس' اظهار داشت: با افزایش سن، تغییرات فیزیولوژیكی در بدن رخ می دهد و افراد سالمندی كه در معرض ابتلا به دیابت و یا پیشرفت دیابت قبلی هستند ، معمولا علایم متداول دیابت را ندارند.

وی از جمله علائم ابتلا به دیابت را تشنگی مكرر، افزایش حجم و تكرر ادرار و همچنین علی رغم پرخوری ، كاهش وزن اعلام كرد و افزود: افراد سالمند معمولا دچار این علائم نمی شوند، اما ممكن است بی حال و مریض احوال باشند و یا با وجود اشتهای طبیعی، وزنشان به تدریج كم شود.

شمس تصریح كرد: انجام آزمایش خون برای بررسی وجود قند خون بالا در افراد سالمند ضروری است و باید به عنوان جزیی از معاینه معمول آن ها به شمار آید زیرا در این افراد ممكن است ماه‌ ها یا سال‌ ها پس از آسیب بافتی ناشی از افزایش قند خون، دیابت تشخیص داده شود.

كارشناس بخش سالمندان مركز بهداشت خوزستان افزود: در سنین سالمندی میزان بروز دیابت افزایش می یابد به طوریكه شیوع آن در این دوره سه برابر بیش از دوران جوانی است.

وی یاد آور شد: چاقی، فشار خون بالا، سابقه ابتلا به دیابت در افراد درجه یك فامیل و سابقه اختلال قند خون ناشتا از عوامل هشدار دهنده جهت ابتلا به دیابت است.

شمس با بیان لزوم مراقبت از سالمندان دیابتی اظهار داشت: هر فرد سالمند باید نوشته ای حاوی اطلاعات مربوط به بیماری فعلی، قبلی و اعمال جراحی انجام شده، داروهایی كه مصرف می كند یا نسبت به آنها حساسیت دارد را همیشه همراه داشته و به تمام پزشكانی كه به ویژه در هنگام فوریت های پزشكی مراجعه می كند ،ارائه دهد.

این كارشناس خاطرنشان كرد: فرد دیابتی باید بیماری خود را به تمام كسانی كه نزد آنها می رود یادآوری كند. /ب
برچسب ها: تشخیص ، دیابت ، سالمند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.