سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از بمب های کاغذی تا اعتراف ویلیام هیگ به وضعیت سربازان اسرائیلی

وزیر امور خارجه انگلیس اعتراف کرد حملات مقاومت فلسطین وضعیت غیرقابل تحملی را برای غیرنظامیان اسرائیلی به وجود آورده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در حالی که برخی کار‌شناسان نزدیک شدن به زمان انتخابات پارلمانی در رژیم اسرائیل را دلیل افزایش تنش در جنوب این کشور می ‌دانند، اما برخی دیگر معتقدند تلاش محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، برای ارتقا فلسطین به کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل متحد دلیل اصلی درگیری بین حماس و رژیم اسرائیل است. 

 

بر اساس گزارش های منتشر شده هواپیماهای اسرائیلی با پخش اعلامیه بر فراز نوار غزه از مردم این منطقه خواستند که از سازمان حماس و دیگر گروه های مسلح فلسطینی فاصله بگیرند. 
 

این امر در حالی است که هواپیماها، تانک ها و ناوهای جنگی رژیم اسرائیل امروز بار دیگر نوار غزه را هدف حملات خود قرار دادند. گفته می شود برای بررسی بمباران غزه، شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل جلسه اضطراری تشکیل داد، اما این نشست به نتیجه مشخصی نرسید. 

 

ریاض منصور، فرستاده ویژه فلسطین در سازمان ملل، با تأکید بر این نکته می‌ گوید "آن چه در حال انجام آن هستیم بسیار معنادار است و من معتقدم که سران رژیم اسرائیل از این وحشت دارند که به ما، اعراب و جامعه جهانی اجازه دهند تا کشور فلسطین با قطعنامه مجمع عمومی به عنوان کشور ناظر غیرعضو سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شود".
 

پاسکال بونیفاس، مدیر مؤسسه روابط بین الملل در پاریس، علل گوناگون استراتژیکی را دلیلی بر گسترش خشونت ها در غزه دانست. وی افزود "درگیری‌های پراکنده در مرز سوریه و رژیم اسرائیل، در پی امضای توافقنامه دوحه، بر تنش میان دو کشور افزوده است.

از سوی دیگر انتخابات زودهنگام در رژیم اسرائیل و مسائل مربوط به آن به طور مستقیم بر روابط این کشور با فلسطینی ها تأثیرگذار است. در حال حاضر، سیاست های نتانیاهو از حمایت بخش اعظمی از اسرائیلی ‌ها برخوردار و انتخابات پارلمانی آتی ممکن است بر تعداد سکو‌های احزاب هوادار وی نیز بیافزاید. اما در مورد حماس، تلاش تشکیلات خودگردان فلسطینی برای حضور فلسطین به عنوان کشور ناظر در سازمان ملل متحد که با استقبال فلسطینی ها مواجه شده جنبش حماس را در شرایط پیچیده‌ای قرار داده است. هرچند هنوز تعداد هواداران این طرح در میان فلسطینی ها و حتی واکنش کشورهای اروپایی در این مورد مشخص نیست، اما درخواست آن‌ ها به احتمال قوی با اکثریت آرا و به دلیل نبود حق وتو در مجمع عمومی پذیرفته خواهد شد.
 

از سوی دیگر، ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس، سازمان حماس را مسئول اصلی بحران کنونی در نوار غزه دانسته است. هیگ حملات راکتی سازمان حماس و دیگر گروه های مسلح فلسطینی علیه رژیم اسرائیل را محکوم کرده و ادعا میکند که این حملات وضعیت غیرقابل تحملی را برای غیرنظامیان اسرائیلی به وجود آورده است.

 

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین ادعا کرده است که حملات حماس باعث خواهد شد تا وضعیت ناامید کننده مردم فلسطین نیز رو به وخامت بگذارد. ویلیام هیگ از سازمان حماس و دیگر گروهای فلسطینی خواسته است تا به حملات راکتی شان علیه رژیم اسرائیل خاتمه دهند.

 

وی از رژیم اسرائیل نیز خواسته است تا تمام تلاش خود را برای کاهش دادن تنش های جاری انجام دهد. دولت روسیه نیز معتقد است که حملات هوایی رژیم اسرائیل علیه نوار غزه تناسبی با حملات غیرقابل قبول سازمان های فلسطینی ندارد.
 

با توجه به درگیری های کنونی در نوار غزه گفته می شود نقش سیاسی و دیپلماتیک محمد مرسی از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است. مرسی صبح روز پنجشنبه در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود بر ضرورت توقف حملات رژیم اسرائیل و برقراری امنیت و ثبات در منطقه تأکید کرد. وی در اعتراض به حملات هوایی رژیم اسرائیل علیه نوار غزه، سفیر مصر در واشنگتن را به قاهره فراخواند و سفیر رژیم اسرائیل در مصر را نیز احضار کرد. مرسی همچنین خواستار برگزاری نشست فوق ‌العاده‌ای در سطح وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب شد.
 

وزیر امور خارجه مصر، کمال عمرو، نیز از آمریکا خواسته است که برای پایان دادن به حملات رژیم اسرائیل علیه نوار غزه سریعاً اقدام کند. در این میان، شیخ حامد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر اظهار داشت که حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه پرورش دهنده تروریسم و افراطی گرایی است و نباید بی پاسخ بماند.
 

دولت ایران نیز حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه را تروریسم دولتی سازمان یافته توصیف کرده است.


برچسب ها: صهیونیست ، وبگردی ، حمله ، غزه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
مهدی
۱۴:۵۹ ۲۸ آبان ۱۳۹۱
لعنت بر تخت کله اسرائیل