سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عبدالجبار كاكايي:

مطالعه در كشور ما هنوز ضرورت يافته نيست

مردم در جوامع توسعه يافته بخشي از زندگي روزمره خود را به آگاهي يافتن و مطالعه اختصاص مي‌دهند اما در كشورهاي در حال توسعه مطالعه هنوز ضرورت نيافته است.

عبدالجبار كاكايي شاعر و ترانه سرا در گفتگو با خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران با بيان نهادينه نشدن فرهنگ كتابخواني در جامعه ما گفت: در اين سالها مسئولان تمام شيوه هاي مرسوم براي ترويج فرهنگ كتابخواني را تجربه كرده اند اما متاسفانه هنوز اين نياز در مردم ايجاد نشده است در مورد راهكارهاي ديگري براي ايجاد ميل و  علاقه به كتابخواني در مردم عنوان كرد: اهداي كتاب توزيع آن در مترو و اتوبوس و حتي برگزاري نمايشگاه ها اگرچه راهكارهاي خوبي بوده اند اما آنچنان كه بايد توانايي كمك به بالا بردن سرانه مطالعه كتاب را نداشتند.
كاكايي با اشاره به پائين بودن سرانه مطالعه در كشور به عنوان يك معضل فرهنگي تصريح كرد: مردم ما كم حوصله اند و شايد اين مسئله خيلي با قيمت، محتوا و خود كتاب ارتباطي نداشته باشد.
وي افزود: براي حل اين مسئله بايد به سراغ علماي علم الاجتماع و جامعه شناسي رفت و از آنها علت اين بي حوصلگي و بي ميلي به كتاب خواندن را پرسيد.
اين شاعر و ترانه سرا همچنين با اشاره به نقش توسعه يافتگي جوامع در سرانه مطالعه تصريح كرد: مردم در جوامع توسعه يافته بخشي از زندگي روزمره خود را به آگاهي يافتن و مطالعه كردن اختصاص مي‌دهند اما اين كار در كشورهاي در حال توسعه هنوز ضرورت پيدا نكرده است.
وي همچنين بخشي از اين معضل را وجود مشكلات اقتصادي و اجتماعي در جامعه دانست و اظهار كرد: بخش وسيعي از جامعه درگير معيشت خود هستند و زمانيكه نيازهاي اوليه برطرف شود مردم بيشتر به سمت مطالعه مي‌روند./
برچسب ها: مطالعه ، کشور ، ضرورت ، جوامع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.