سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان/

زیارت عاشورا و فضائل قرائت آن

یکی ازآداب شیعیان همزمان با آغاز ماه محرم و صفر مداومت در خواندن زیارت عاشوراست ، زیارتی که در فضیلت آن سخن ها بسیار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ در فضیلت زیارت عاشورا روایاتی ذكر شده است كه ما در اینجا برخی از آنها را ذكر می‌كنیم :
روایت اول:
شیخ طوسی در كتاب مصباح المجتهد از محمد بن اسماعیل بن یزبع و او از «صالح بن عقبه» و او از پدرش و او از امام باقر(علیه‎السلام) روایت می‎كند كه فرمود: هر كس حسین بن علی (علیهم السلام) را در روز عاشورا - دهم محرم - زیارت كند و نزد قبر آن حضرت گریان شود روز قیامت خداوند را با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد ملاقات كند، آن هم ثواب حج و عمره و جهادی كه در خدمت رسول اكرم و ائمه طاهرین(علیهم‎السلام) بوده باشد.
راوی می‎گوید: عرض كردم فدایت شوم برای كسی كه در شهر یا كشور دیگری است و نمی‎تواند در آن روز خود را به قبر آن حضرت برساند چه ثوابی خواهد بود؟ حضرت فرمودند: اگر چنین باشد به صحرا یا بالای بام خانه خود رود و با اشاره به سوی قبر آن حضرت، سلام داده و بر لعن قاتلان آن حضرت جدیت كند و بعد دو ركعت نماز بخواند و این كار را هنگام برآمدن روز قبل از ظهر انجام دهد، آن گاه هم خودش در مصیبت آن حضرت گریه كند و هم اگر ترسی نداشته باشد امر كند تا خانواده او نیز بر آن حضرت گریه كنند و در خانه‎اش مجلس مصیبتی برپا كرده و مصیبت حضرت سیدالشهداء را به یكدیگر تعزیت گویند. من ضامن می‎شوم كسی كه این عمل را انجام دهد خداوند تمام آن ثواب‎ها را به او عنایت فرماید.
 
روایت دوم:
صالح بن عقبه و سیف بن عمیره نقل می‎كنند كه علقمه بن محمد الخضرمی گفت: به امام باقر (علیه‎السلام) عرض كردم دعایی به من تعلیم فرمایید كه اگر از نزدیك زیارت كردم بخوانم و دعایی كه اگر از دور اشاره به سلام كردم بخوانم.
حضرت فرمودند: ای علقمه هر گاه تو اشاره به سلام نمودی و دو ركعت نماز را خواندی هنگام اشاره به آن حضرت بعد از تكبیر، این قول - زیارت عاشورا - را بگو . پس اگر تو این زیارت را خواندی دعا كرده‎ای به آنچه كه ملائكه زائر حسین دعا می‎كنند و خداوند صد هزار درجه برای تو می‎نویسد و مانند كسی هستی كه با امام حسین(علیه‎السلام) شهید شده و در درجات آنها شركت كرده باشد و برای تو ثواب زیارت هر پیغمبر و رسول و هر زائری كه امام حسین(علیه‎السلام) را زیارت كرده نوشته شود.
بعد از نقل زیارت علقمه می‎گوید: امام باقر(علیه‎السلام) به من فرمودند اگر بتوانی هر روز در خانه خود این زیارت را بخوانی تمام این ثواب‎ها برای تو خواهد بود.
 
روایت سوم:
شیخ در مصباح از محمد بن خالد طیالسی و او از سیف بن عمیره نقل می‎كند كه گفت پس از آنكه امام صادق(علیه‎السلام) از حیره به مدینه تشریف بردند با صفوان بن مهران و جمعی دیگر از اصحاب به نجف اشرف رفتیم. پس از آنكه از زیارت امیرالمومنین(علیه‎السلام) فارغ شدیم صفوان خود را به طرف قبر حضرت سیدالشهداء نمود و به ما گفت از این مكان آن حضرت را زیارت كنید كه من در خدمت امام صادق(علیه‎السلام) بودم كه از این مكان آن حضرت را زیارت نمود. صفوان گفت در خدمت امام صادق(علیه‎السلام) به این مكان آمدیم چون آن حضرت زیارت عاشورا خواندند پس از خواندن دو ركعت نماز، این دعا را هم خواندند. آن گاه حضرت به من فرمودند: ای صفوان مواظب این زیارت و دعا باش و اینها را بخوان كه من ضامن می‎شوم هر كس این زیارت و دعا را چه از دور و چه از نزدیك بخواند زیارتش مقبول شود و سعی اش مشكور گردد و سلامش ‍ به آن حضرت برسد و حاجت او از طرف خداوند برآورده شود و به هر مرتبه‎ای كه بخواهد برسد و او را نا امید برنگردانند. آن گاه شروع به خواندن زیارت عاشورا كرد و بعد از نماز زیارت، دعای علقمه را كه پس از زیارت عاشورا می‎خوانند، خواند.امام فرمود: ای صفوان من این زیارت را با این ضمان از پدرم یافتم و پدرم از پدرش علی بن الحسین(علیهم السلام) با همین ضمان و او از امام حسین(علیه‎السلام) با همین ضمان از برادرش امام حسن(علیه‎السلام) با همین ضمان و امام حسن(علیه‎السلام) از پدرش امیرالمومنین(علیه‎السلام) با همین ضمان و امیرالمومنین از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) با همین ضمان و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از جبرئیل با همین ضمان و جبرئیل این زیارت را با همین ضمان از خدای عز و جل یافت و خدای عز و جل به ذات خود قسم خورده است كه هر كس امام حسین(علیه‎السلام) را با این زیارت از دور یا از نزدیك زیارت كرده و با این دعا، دعا كند، زیارت او را قبول می‎كنم و خواهش او را هر قدر كه باشد می‎پذیرم و سئوالش را عطا می‎كنم، پس ناامید از طرف من برنمی‎گردد بلكه مسرور و خوشحال، با حاجت روا شده و فوز بهشت و آزادی از آتش برمی‎گردد و شفاعت او را درباره هر كس غیر از دشمن اهل بیت قبول می‎كنم .آن گاه صفوان گفت كه حضرت صادق(علیه‎السلام) به من فرمودند: هر وقت حاجتی برایت پیش آمد در هر مكانی كه هستی زیارت این دعا را بخوان و حاجت خود را از خداوند بخواه كه برآورده می‎شود و خداوند و رسول او خلف وعده نمی‎كنند.
اگر چه در خبر علقمه زیارت عاشورا اختصاص به روز عاشورا دارد ولی در خبر صفوان آمده كه امام فرموده اگر بتوانی امام حسین علیه السلام را هر روز به این زیارت بخوانی بجا آور كه تمام این ثوابها برای تو خواهد بود. بلكه در عبارت كامل الزیاره آمده است كه اگر بتوانی هر روز عمرت این زیارت را بخوان. نیز برای برآمدن حاجات و امور مهم ، خواندن زیارت عاشورا بسیار مجرب است و در ذیل خبر صفوان فرمود هر گاه برایت حاجتی پیش آید این زیارت را بخوان در هر كجا كه باشی و حاجت خود را از خداوند سئوال كن كه برآورده می‎شود. علما برای برآمدن حاجات چهل روز پیاپی خواندن زیارت عاشورا را در ساعت معین بسیار مجرب دانسته‌اند، گر چه در روایت چهل روز وارد نشده ولی تجربه این مطلب را ثابت نموده است.
 
زیارت عاشورا، حدیث قدسی:
در فضیلت زیارت عاشورا، همین بس كه از سنخ سایر زیارات نیست كه به ظاهر از انشا و املای معصوم است (هر چند از قلوب مطهر ایشان چیزی جز آنچه از عالم بالا می‌رسد، صادر نمی شود.) این زیارت از احادیث قدسیه‌ای است كه به همین ترتیب، از زیارت و لعن و سلام و دعا، از حضرت احدیت به جبرئیل امین و از او به خاتم النبیین صلی الله علیه وآله وسلم رسیده است (و به حسب تجربه، مداومت در خواندن آن در چهل روز یا كمتر، در برآورده شدن حاجات و نیل به مقاصد و دفع دشمنان بی نظیر است.)
 
سفارش حضرت ولی عصر (عج):
در حكایت تشرف جناب حاج سید احمد رشتی به خدمت حضرت ولی عصر - ارواحنا فداه - در سفر حج، آن حضرت فرمود: «چرا شما عاشورا نمی‌خوانید؟! عاشورا! عاشورا!.» (داستان‌های شگفت، شهید دستغیب، ص 316)/س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.