سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

بمناسبت روز ثبت جهانی ورزش زورخانه ای وباستانی

اولین نکوداشت پیشکسوتان ونام آوران ورزش پهلوانی وزورخانه ای ، تعزیه ونقالی برگزار شد.

مدیر كل ورزش و جوانان استان مركزی در این آیین نكوداشت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک  گفت:ورزش زورخانه ای باید به عنوان رشته ای نمونه و تاثیرگذار معرفی شود.

' سعید ملكی' فزود: بزرگی، اخلاق، افتادگی، هنر، جوانمردی و از همه مهمتر ذكر ائمه اطهار از جمله علی(ع) از یژگی های این ورزش است.

وی ادامه داد: ورزش زورخانه ای برگرفته از آداب و سنن ملی ، دینی و مذهبی و افتخاری برای تاریخ ایران زمین به شمار می رود.

مدیر كل ورزش و جوانان استان مركزی اضافه كرد: در ورزش ایران بزرگان و نام آورانی همچون تختی و پوریای ولی وجود دارند كه جوانان باید از آنان الگوبرداری كنند.

ملكی ادامه داد: امیدواریم تمام ورزشهای باستانی و دیگر فعالیت های تاریخی در یونسكو ثبت شود كه این مهم جاودانگی و رونق بیشتر این رشته ها را به همراه دارد.

سرپرست اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی نیز گفت: این استان سرزمین مفاخر و اندیشمندان بزرگ با آثار بسیار با ارزش است كه باید برای حفظ و انتقال به نسل های آینده به ثبت جهانی برسد.

' مجتبی رضوانی' افزود: هنر تعزیه و نقالی در استان مركزی به ویژه شهرستان فراهان و تفرش پیشینه ای طولانی دارد.

وی یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی در راستای رسالت خود به منظور اشاعه و حفظ فرهنگ اصیل اسلامی و ترویج حقانیت شیعه در جهان تعزیه را به ثبت جهانی رسانید.

وی اضافه كرد: هنر نقالی نیز به عنوان ذكر حق و هنر اصیل ایرانی- اسلامی ثبت شد و ورزش پهلوانی و زورخانه ای نیز در سال 89 به ثبت یونسكو رسید.

وی ادامه داد: ورزش زورخانه زمانی شكل گرفت كه جهان اسلام در مقابل فتنه مغولان غارتگر قرار گرفت.

وی اضافه تاكید كرد: محور تاریخی ساوه و بافت تاریخی اراك در ماه گذشته در نوبت ثبت جهانی یونسكو قرار گرفته است

در این آیین از 25 پیشكسوت و ورزشكار فعال استان مركزی در حوزه تعزیه، نقالی و ورزش باستانی و زورخانه ای به مناست 25 آبان روز ثبت جهانی ورزش پهلوانی و زورخانه ای تقدیر به عمل آمد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.