سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

غار رودافشان در دماوند، چشم اندازی طبیعی پیش روی گردشگران

غار روستای رودافشان در شهرستان دماوند با مناظر و چشم اندازی های بدیع طبیعی موقعیت منحصربه فردی را پیش روی گردشگران و طبیعت دوستان قرار داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن/ در آغوش کوهی در روستای ˈرودافشانˈ غاری نهفته است که در ژرفای دره زیبای آن آب رودخانه دلیچایی جریان دارد و چشمه هایی کوچک و گوارا نیز از دل کوه بیرون زده و مناظر زیبایی را خلق کرده است.

پس از پشت سرگذاشتن گیلاوند در ابتدای شهر دماوند و روستاهای آئینه ورزان، جابان و سربندان در روستای سید آباد در سمت راست جاده منتهی به شهرستان فیروزکوه، تابلوی ˈکلاک، حصاربن و رودافشانˈ خودنمایی می کند.

روستای رودافشان در مسیر چپ جاده ای واقع شده است که از روستای سیدآباد در کنار جاده تهران به فیروزکوه به سمت سیمین دشت امتداد می یابد و در محل تقاطع با رودخانه دلیچای پس از طی حدود شش کیلومتر به روستای رودافشان می رسد.

با عبور از کنار جاده روستا و مشاهده ویلاسازی های مختلف و مزرعه پرورش ماهی که چند سالی است در تولید ماهی برای استان فعالیت دارد، وارد روستای رودافشان شدیم.

با عبور از جاده ای که از میان باغ ها با فنس جدا شده به سوی کف رودخانه حرکت کردیم تا پس از عبور از پل چوبی روی رودخانه که چندان قابل اعتماد نیست و از سه تنه درخت ساخته شده است، عازم قله کوه برای رویت دهانه غار شویم.

در دل این کوه در روستای رودافشان غاری با همین نام در ارتفاع یک هزار و 945 متری از سطح دریا قرار دارد که از سنگ های طبیعی پوشیده شده و از عمق 50 متر به بعد آثار لایه های آهکی بر تمامی بدنه غار متنوع ترین مناظر را ترسیم کرده است.

در مسیر طولی راهروهای غار بویژه مناطقی که عرض آن افزایش می یابد، قندیل ها و ستون های استالاکتیت و استالاکمیت زیبایی در فضای تاریک غار خودنمایی می کند و این زیبایی ها مشتاقان را وا می دارد با عبور از مسیرهای سخت عبور تماشای آن را بر خود لازم بداند.

ارتفاع دهانه غار از کف حدود 20 متر و طول دهانه آن حدود 29 متر است و طولانی ترین مسیر غار که تاکنون مورد شناسایی قرار گرفته حدود 783 متر اعلام شده اما مسیرهای فراوان دیگری وجود دارد که به نظر می رسد بر اثر رسوب لایه های آهکی یا ریزش قندیل ها مسدود است.

این غار به قدری تاریک است که برای ورود به آن باید از چراغ قوه های بزرگ، قوی و پر نور استفاده کرد و حتی مسوولان تاکید دارند برای ورود به غار باید از طناب بلند و محکم استفاده شود تا هنگام بازگشت مشکلی پیش نیاید.

در کف غار چاههای عمیقی وجود دارد که برخی بازدیدکنندگان به علت مجذوبیت قندیل های آویخته شده در تاریکی ممکن است به درون چاله های عمیق سقوط کنند لذا لازم است برای بازدید از این مکان به طور دسته جمعی و با امکانات و تجهیزات کامل وارد شوند.

در این غار معبدی به نام ˈآناهیتاˈ قرار دارد که در کنار در ورودی آن یک سنگ بزرگ مرمری به شکل یک انسان خودنمایی می کند.

در گوشه دیگر این غار چشمه ای با آب بسیار خنک و گوارا دیده می شود و دهانه غار با درخت زیبای گل نسترن و گل های وحشی ˈبومادرانˈو ˈافسنطینˈ آذین بندی شده است.

به نقل از کتاب آثار تاریخی دماوند تالیف ˈناصر پازوکی طرودیˈ در اطراف دهانه غار و در برخی نقاط فضای ورودی آن حفاری های غیرعلمی انجام شده و سفال هایی به رنگ قرمز و انواع سفال های دوران سلجوقی و متعلق به قرون هفت و هشت هجری یافت شده اما اظهار نظر در مورد مکان استقرار انسان در غار یا تعیین قدمت آن نیازمند انجام کاوش های علمی بیشتر است.

روزهای تعطیل شاهد حضور بسیاری از جوانان برای بازدید از غار هستیم که با توجه به خطرات ورود به غار، نظارت مسوولان را می طلبد تا شاهد اتفاقات ناگواری نباشیم.

بخشدار مرکزی دماوند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن گفت: در سال های 77 و 87 به منظور رفع دغدغه باغداران با ایجاد فنس در کنار باغ ها مسیری برای تردد بازدیدکنندگان فراهم و علاوه بر آن نمازخانه، پارکینگ و سرویس بهداشتی در انتهای روستای رودافشان احداث شد.

ˈموسی بهرامیˈ افزود: در سال های قبل از آن نیز با تلاش بخشداری و صرف هزینه های بسیار دیوار ساحلی برای تردد آسان بازدیدکنندگان به سمت ارتفاع ساخته و تیرهای برق تا دهانه ورودی غار برده شد که اکنون نیز موجود است و برق کشی درون غار نیز انجام گرفت که به دلیل اختلاف نظر میان تعاونی روستای رودافشان با اداره میراث فرهنگی شهرستان دماوند برای واگذاری امور غار به این تعاونی، موضوع مسکوت ماند.

وی با اشاره به ضرورت تامین نیازهای این غار به منظور استفاده بهینه بازدیدکنندگان و توجه ویژه مسوولان شهرستان به این مقوله گفت: با طرح های تهیه شده و اعلام نیاز به فرمانداری تلاش داریم با کسب اعتبار برای سال 92 مشکلات مبتلابه بازدید کنندگان را مرتفع کنیم.

بخشدار مرکزی دماوند افزود: توجه به طبیعت گردی و گردشگری از اولویت های مدیران شهرستان دماوند به شمار می رود.

امور مربوط به مسائل این غار به اداره میراث فرهنگی ارتباط دارد اما تلاش ما برای گفت وگو با مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند به نتیجه نرسید.

باتوجه به مشکلات مربوط به این غار، محافظت از پروژکتورهای درون غار و سرقت سیم ها برای صیانت بهتر از این مکان گردشگری ضرورت دارد./س

برچسب ها: غار ، رودافشان ، گردشگران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.