سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

رونق آهنگری سنتی در کرمانشاه

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: آهنگری سنتی جان دوباره می گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

نصرت اله سپهر در این خصوص گفت: یکی از هنرهای بومی و اصیل سنتی و صنایع دستی استان آهنگری سنتی یا چلنگری می باشد که سابقه ای بس دیرینه دارد و در اکثر شهرها و روستاهای استان رونق داشت و در ایام گذشته بسیاری از هنرمندان و صنعتگران از راه تولید همین صنعت روزگار می گذرانده اند. تا آنجا که یکی از بازارهای سنتی کرمانشاه به نام همین پیشینه و صنعت در میدان وزیری به نام بازار آهنگرها نامگذاری شده بود.

وی افزود: خوشبختانه با حمایت های معاونت صنایع دستی و با مدد چندین نفر از صنعتگران فعال در این حرفه در بازار سنتی در حال رونق می باشد.

سپهر در ادامه گفت: با توجه به اینکه در گذشته بسیاری از وسایل کاربردی و مایحتاج زندگی مردم شهر روستاها و عشایر که محصولاتی نظیر وسایل کشاورزی ، چکش، انواع سیخ کباب، انواع کلنگ، تبر، ابزار آلات باغبانی، چکش سنگ تراشی، تبرداس، اسکنه، انواع ساجهای پخت نان، قیچی پشه زنی، دیلم، انواع قیچی های آهنبری و طلاسازی، انواع قفل ها، قندبرها، دهان بند اسب، میخ طویله و بسیاری محصولات دیگر توسط آهنگران ساخته و مورد استفاده قرار می گرفت، لذاخوشبختانه در حال حاضر نیز به جهت مصرف روستائیان و بسیاری عشایر توسط صنعتگران این محصولات همچنان تولید می شود.

وی افزود: در حال حاضر چلنگری که همان آهنگری هنری است در میان عامه مردم به فرفرژه معروف شده است که از هنرهای سنتی و بسیار اصیل گذشته می باشد.

به دلیل مکانیزه شدن زندگی ها آهنگری سنتی نسبت به گذشته دور در مقطعه ای کم رونق شده بود اما به دلیل شرایط خاص جغرافیایی منطقه کرمانشاه و بافت روستایی و عشایری منطقه همچنان بسیاری از محصولات مصرفی مورد احتیاج توسط صنعتگران استان و به صورت سنتی تولید می شود و رونق بهتری دارد.

با توجه به شیوه تولید آن با همان کوره آهنگری که قالب کارگاه صنعتگران این رشته بوده و در بسیاری از کارگاه ها از نوعی کوره سرپوشیده دیواری استفاده می شود. شیوه کار نیز به همان روش سنتی با استفاده از چکش کاری انجام می شود که بعد از قراردادن تکه آهن یا فلزهای مورد نظر در کوره با کوبیدن چکش آن را شکل داده و آماده و روانه بازار می کنند که خوشبختانه طی سالهای اخیر معاونت صنایع دستی با شناسایی صنعتگران و هنرمندان ای رشته و صدور مجوزهای سه گانه تولید نظیر کارت شناسایی و پروانه تولید سعی بر احیاء و رونق دادن به این حرفه گشته و همچنین به دلیل اینکه این رشته علاوه بر شهر کرمانشاه در بسیاری از شهرهای استان صنعتگر فعال داشته و بسیاری مشغول به کار هستند.

وی یادآور شد: طی چندسال اخیر صنعتگران بسیاری به نمایشگاه های مختلف که توسط ارگانها و ادارات مختلف برگزار گردیده اعزام شده اند و همچنین اداره کل میراث فرهنگی از طریق معاونت میراث در حال بازسازی بازار سنتی آهنگران و نامگذاری آن بر طبق اسناد موجود به نام قبلی خود می باشد. امیدواریم همه با تلاش بیشتر بتوانیم هنرهای سنتی و صنایع دستی استان را توسعه بیشتر دهیم زیرا تداوم این شغلها کمک به اشتغال بومی محلی است./س


برچسب ها: کرمانشاه ، آهنگری ، سنتی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
جعفر داودی
۲۰:۱۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۴
بسیار مطالب خوبی نوشته اید وهمچنان منتظر مطالب جدید شما درمورد صنعتگران اهنگر هستیم موفق باشید