سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی:

حادثه فوت وبلاگ نويس ربطي به قوه قضائيه ندارد / متهم در اختيار ناجا بوده است

رئيس قوه قضاييه از صدور سريع دستور رسيدگي دقيق و همه‌جانبه به حادثه فوت «يک وبلاگ‌نويس» خبر داد و گفت:‌ تعجب از اين است که برخي بدون توجه به عزم قوه قضاييه در رسيدگي دقيق به اين حادثه ناگوار، از سکوت قوه قضاييه سخن مي‌گويند در حالي که کار ما رسيدگي عادلانه و دقيق و نه سخن‌پراکني و تبليغ است.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران به نقل از قوه قضاييه، آيت‌الله آملي لاريجاني در جلسه امروز مسئولان عالي قضايي به وضعيت رسانه‌ها درباره حملات حقوق بشري عليه قوه قضاييه اشاره کرد و با تاکيد بر اين‌که اين حملات تازگي ندارد، افزود: متاسفانه اين بار نيز به بهانه مرگ يکي از شهروندان که البته حادثه‌اي تلخ و ناگوار است، رسانه‌هاي خارجي و حتي متاسفانه برخي رسانه‌هاي داخلي سوار بر موجي از اطلاع‌‌رساني عليه قوه قضاييه شده‌اند.  
 
رئيس قوه قضاييه تاکيد کرد: قوه قضاييه از نخستين لحظه وقوع اين حادثه پيگيري‌هاي خود را آغاز کرده است و به دادستان تهران دستور داده‌ام تا با دقت و سرعت و با نظارت دادستان کل کشور پيگير اين پرونده باشند و البته در اين رسيدگي به جنجال‌هاي رسانه‌اي توجهي نکنند.
 
آيت‌الله آملي لاريجاني در پاسخ به پرسش برخي رسانه‌ها مبني بر دليل سکوت قوه قضاييه درباره اين حادثه با تاکيد بر اين‌که «وظيفه دستگاه قضايي سخن‌پراکني درباب پرونده‌ها نيست و البته در قبال سخناني که عليه نظام يا قوه مطرح شود، پاسخ لازم را خواهد داد» به دستور خود مبني بر رسيدگي همه‌جانبه به اين واقعه و لزوم مجازات خاطيان در صورت اثبات جرم اشاره کرد و گفت:‌ گرچه اين حادثه به صورت مستقيم ربطي به قوه قضاييه يا زندان اوين ندارد و متهم در اختيار نيروي انتظامي بوده است، با اين حال قوه قضاييه به وظيفه خود تا اين لحظه عمل کرده و دستورهاي لازم صادر شده است و قطعا اگر اثبات شود که مرگ اين شهروند در اثر اهمال يا شکنجه در زمان بازداشت بوده است، ماموران و مسئولان اين حادثه مجازات خواهند شد.
 
رئيس دستگاه قضا تصريح کرد:‌ اگر اثبات شود که اين فرد در اثر شکنجه فوت کرده است، تخلف و جنايت چند مامور بوده است و نبايد به بهانه‌اي براي تضعيف نيروي انتظامي يا قوه قضاييه تبديل شود. 
 
آيت‌الله آملي لاريجاني افزود:‌ تعجب‌آور است که رسانه‌هاي غربي که انگار بهانه‌اي براي حمله عليه جمهوري اسلامي ايران يافته‌اند، فراموش کرده‌اند که در زندان‌هاي گوانتانامو و ابوغريب چنان جنايت‌هايي عليه زندانيان مرتکب شدند که روي تمام جنايتکاران تاريخ را سفيد کرده است.

رئيس قوه قضاييه تاکيد کرد: قوه قضاييه از باب وظيفه انساني،‌ شرعي و قانوني خود به تمام ابعاد اين حادثه رسيدگي مي‌کند و البته اين رسيدگي ها به شلوغ‌کاري‌هاي رسانه‌اي درباره حقوق بشر ربطي ندارد. 
 
آيت‌الله آملي لاريجاني در ابتداي اين جلسه با تسليت فرارسيدن ايام عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين(ع) گفت:‌ محرم ماه حزن شيعيان، مسلمانان و بلکه تمام انسان‌هاي آزاده جهان است و شيعيان مفتخرند که در طول ساليان طولاني و در هر شرايطي عظمت اين مصيبت را حفظ کرده‌اند.
 
رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر اين‌که تمام ابعاد اين حادثه عظيم قابل فهم و کشف براي بشر نيست، افزود: وظيفه تمام شيعيان است که در باب اين حادثه بزرگ تامل بيشتري داشته باشند و ابعاد آن را کشف کنند وبه ديگران نيز انتقال دهند.
 
آيت‌الله آملي لاريجاني توسل به ائمه اطهار(ع) و خاندان نبوت را توفيق بزرگي براي مسلمانان و بويژه شيعيان دانست و گفت:‌ عاشورا در دو بعد فردي و اجتماعي در روح و جان انسان‌ها و جوامع تاثيرگذار است و مردم ايران در دوران انقلاب اسلامي نيز با تاسي به حادثه عاشورا به پيروزي رسيدند و در دفاع مقدس نيز حماسه‌اي بزرگ با توسل به ائمه‌اطهار(ع) خلق کردند.
 
رئيس قوه قضاييه يکي از بزرگ‌ترين ابعاد حادثه عاشورا را بعد توحيدي اين واقعه عظيم برشمرد و اظهار کرد: در تاريخ ثبت است که امام حسين(ع) و ياران ايشان هرچقدر که به پايان روز عاشورا نزديک‌تر مي‌شدند چهره ايشان نوراني‌‌تر مي‌شد و گويي که منتظر يک اتفاق خوشايند و ديدار بزرگ هستند و نقل شده است که حضرت اباعبدالله الحسين(ع) در آخرين دعاي خود در روز عاشورا و در حالي که خود و خاندان و يارانشان آماج شديدترين حملات جسمي و روحي بودند، چگونه از عظمت الهي سخن گفتند و شاکر درگاه الهي بودند: اللَّهُمَّ أَنْتَ مُتَعَالِي الْمَکَانِ عَظِيمُ الْجَبَرُوتِ شَدِيدُ الْمِحَالِ غَنِيٌّ عَنِ الْخَلائِقِ عَرِيضُ الْکِبْرِيَاءِ قَادِرٌ عَلَى مَا تَشَاءُ قَرِيبُ الرَّحْمَةِ صَادِقُ الْوَعْدِ سَابِغُ النِّعْمَةِ حَسَنُ الْبَلاءِ قَرِيبٌ إِذَا دُعِيتَ مُحِيطٌ بِمَا خَلَقْتَ قَابِلُ التَّوْبَةِ لِمَنْ تَابَ إِلَيْکَ قَادِرٌ عَلَى مَا أَرَدْتَ وَ مُدْرِکٌ مَا طَلَبْتَ وَ شَکُورٌ إِذَا شُکِرْتَ وَ ذَکُورٌ إِذَا ذُکِرْتَ ... در اين دعا توحيد الهي موج مي زند: چنين انساني متوغل در توحيد در کشاکش آن بلاء عظيم، کي ديده شده است؟
 
رئيس دستگاه قضا ابراز اميدواري کرد:‌ به برکت ايام عزاداري حسيني تمام عزاداران و مسلمين به نورانيت الهي دست يابند.
 
 در جلسه امروز مسئولان عالي قضايي بررسي «لايحه اصلاح قانون شوراهاي حل اختلاف» ادامه يافت.

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.