سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمیته های اخلاق در پژوهش دانشگاه ها از انسجام بیشتری برخودار است

کمیته های اخلاق در پژوهش در دانشگاه ها از انسجام بیشتری برخودار هستند.

علی صابری، دکترای اخلاق پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: وظایف کمیته های اخلاق بالینی مشاوره و بحث در مورد تصمیمات اخلاقی و سیاستگذاری های اخلاقی در ارائه مراقبت های بالینی است.

وی گفت: وقتی که از کمیته های اخلاق بیمارستانی صحبت می شود، امکان دارد در ذهن برخی از افراد کمیته های اخلاق در پژوهش یا کمیته مراعات موازین شرعی در فعالیت های بیمارستانی تداعی شود.

صابر تصریح کرد:د به نظر می رسد کمیته های اخلاق در پژوهش در دانشگاه از انسجام بیشتری برخودار باشند و پژوهشگران با این کمیته ها بیشتر آشنا باشند و نسبت به کمیته های اخلاق بیمارستانی آگاهی کمتری در بین کارکنان و سایرین وجود دارد.

این دکترای اخلاق پزشکی اظهارکرد: ساختار کمیته های اخلاق بیمارستانی متفاوت است. در برخی از کشورها کمیته های اخلاق هر دو نقش کمیته های اخلاق بیمارستانی و کمیته های اخلاق در پژوهش را بازی می کنند و در برخی دیگر رویکردهای بالا به پایین و قانونی موجب غفلت از برخی وظایف می شود.

وی عنوان کرد: باید وظایف کمیته ها در بخش های مختلف شامل آموزش، سیاستگذاری مشاوره، بررسی موارد اخلاقی مورد توجه قرار گیرد و تصمیم گیری با توجه به پیچیدگی های مسائل اخلاقی و وجود طیفی از انتخاب های ممکن و توجه به استقلال و ملاحظات اقتصادی و اعتقادات مذهبی جوامع مختلف صورت پذیرد./ح
برچسب ها: کمیته ، اخلاق ، دانشگاه ، مشاوره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.