سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ویژه برنامه های محرم در قاب شبکه چهار

شبکه چهار سیما با تولید و پخش برنامه‌های متنوع مذهبی در ایام محرم یاد و نام شهیدان کربلا را گرامی می‌دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی شبکه 4 سیما : گفت و گوی تنهایی،راسخون،کشته اشکها،واگویه و... از جمله برنامه هایی هستند كه شبکه چهار سیما براي پخش در ایام محرم در نظر گرفته است.

گروه فیلم و نمایش شبکه چهار برنامه "گفت و گوی تنهایی" را آماده پخش کرده است.
1-گفت و گوی تنهایی:سری دوم "گفت و گوی تنهایی" در 13 قسمت 30 دقیقه ای ویژه ماه محرم تهیه میشود.در سری جدید با برخی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت و هنرمندان در خصوص واقعه عاشورا گفت و گوی دلی می شود.
گروه  معارف و اندیشه دینی شبکه 4 سیما برنامه های مناسبتی مختلفی را برای پخش در این ایام در نظر گرفته است:
1- کشته اشکها: در 13 قسمت 20 دقیقه ای بازخوانی مقتل امام حسین(ع) است که در قالب مستند بازسازی بر اساس کتاب نفس المحموم از شیخ عباس قمی ساخته می شود. بخش اصلی برنامه روایت مقتل خوانی براساس این کتاب است که توسط بهرام زند اجرا می شود.همچنین یک گروه تعزیه خوان متناسب با مقتل خوانده شده به اجرای تعزیه می پردازند.
بخش شعر خوانی اشعار عاشورایی بر روی تصاویر تولیدی و سخنرانی بزرگانی مانند شهید مطهری درباره حادثه کربلا از دیگربخش های این برنامه است.
2- هزار و یک شب:برنامه "هزار و یک شب"در ایام محرم به موضوعات مرتبط با این ایام می پردازد.ادبیات عاشورایی،تحریفات عاشورا،عرفان عاشورایی و ... از جمله موضوعاتی است که با حضور کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد.هزار و یک شب شنبه تا سه شنبه ساعت 23:15 از شبکه چهار سیما پخش می شود.
گروه مستند شبکه چهارمستند "راسخون" را آماده پخش در ایام محرم کرده است.
راسخون:این مجموعه در 7قسمت 30  دقیقه ای تهیه شده است و هر مستند با داستان و ساختار متفاوتی به موضوعات مرتبط با محرم می پردازد.
عاشقانه (درباره زندگی یک پیر غلام اهل بیت) ،نخل،بیرق،درمکتب او و....  از جمله عناوین این مستند است که در قالب پرتره در شهر های مختلف ایران همچون اصفهان،اردبیل،قزوین،یزد و کرمان تهیه شده است.
هر یک از این مستندها با یک کارگردان ساخته شده است و میردولت موسوی،حسن نقاشی،مهدی الیاسی،فرهاد و مرتضی مختاری از جمله کارگردانان این برنامه هستند.
گروه فرهنگی و اجتماعی نیز برنامه های مختلفی همچون "واگویه" و "اردی بهشت" را برای پخش در نظر گرفته است.
"واگویه": در 4 قسمت 15 دقیقه ای درقالب پرده خوانی و شبیه خوانی وقایع عاشورا را باز گو می کند.
"واگویه" تلاش می کند پرده خوانی را که یک هنر میدانی است  در قالب تلویزیونی برای مخاطبان به نمایش در بیاورد.در این تغییر تصاویر پرده خوانی های قدیم که توسط نقاشان برجسته نقاشی شده است به صورت متحرک در قالب تصویر به نمایش در می آید.در این برنامه حادثه عاشورا از ابتدای سفر امام حسین (ع) تا شهادت ایشان توسط مرشد میرزا علی روایت می شود.
اردی بهشت: برنامه اردی بهشت با حضور کارشناسان در ماه محرم به موضوعات مرتبط با این ایام می پردازد.نقش زنان در واقعه عاشورا،تربیت دینی از نگاه امام حسین (ع)،زنان عاشورایی،فلسفه عاشورا از جمله موضوعاتی است که در این برنامه به انها پرداخته می شود. معرفی کتاب های عاشورایی و پخش قسمت هایی از سریال مختار نامه و تحلیل شخصیت زنان عاشورایی در این سریال از دیگر بخش های برنامه است.
اردی بهشت شنبه تا پنجشنبه ساعت 12:10 از شبکه چهار سیما پخش می شود.
پخش عزاداریهای عاشورایی در کشور های مختلف جهان،سخنرانی آیت الله جوادی آملی،آیت الله فاطمی نیا،دکتر رحیم پورازغدی و دکتر دینانی دررابطه با تشریح واقعه عاشورا از دیگر برنامه های شبکه چهار سیما در ایام محرم است./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.