سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

كتاب زیباترین ساخته بشر و ترجمان آلام و اندیشه های اوست

شاید كتاب زیباترین ساخته بشر باشد كه ترجمان آلام ، اندیشه ها و رویاهای دست نایافتنی اوست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ كتاب و كتابت در شكل گیری و قوام تمدن ها نقش عمده ای داشته و از دیرباز به منزله رسانه ای گویا و مانا در عرصه ارتباطات اجتماعی ایفای نقش كرده است.

خداوند حكیم در ارزش گذاری به دانایی و مزمت جهل و نادانی در قرآن كریم می‌فرماید: 'هل یستوی الّذین یعلمون والّذین لا یعلمون' ، 'بگو آیا كسانی كه می‌دانند با كسانی كه نمی‌دانند مساوی‌اند'.

در اهمیت كتاب در تكامل جوامع انسانی همین بس كه تمام ادیان آسمانی و بزرگان تاریخ بشری از طریق كتاب جاودانه مانده‌اند.

دین آسمانی اسلام آنگاه كه چون روشنای صبحگاهی بر رسول اكرم (ص) نازل می شود آدمی را به خواندن توصیه می كند و می فرماید: بخوان به نام پرور‌دگارت كه جهان را آفرید ، همان خدایی كه انسان را از خون بسته به وجود آورد ، بخوان كه پروردگارت از همه بزرگوارتر است ، همان پروردگاری كه به وسیله قلم تعلیم داد.

جایگاه كتاب و كتابخوانی در مكتب آزادیبخش اسلام تا بدان حد است كه اگر هر یك از مشركان به 10 نفر از مسلمانان خواندن و نوشتن آموزش می داد جواز آزادی دریافت كرده است.

در كشور ایران به رغم تفاوت سرانه مطالعه در مناطق مختلف احداث ، توسعه ، تجهیز كتابخانه ها و انتشار نشریات متنوع در انگیزش مردم به مطالعه و ترویج فرهنگ كتابخوانی اهمیت بسزایی دارد.

كارشناسان حوزه كتاب و كتابخوانی معتقدند ترویج و تعمیق فرهنگ مطالعه مستلزم برنامه ریزی دقیق و جامعی است تا عادت به كتابخوانی از دوران كودكی در جامعه ایجاد شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در مورد اهمیت كتاب و كتابخوانی فرموده اند: كتابخوانی و علم آموزی نه تنها یك وظیفه ملی كه یك واجب دینی است.

مدیركل كتابخانه های عمومی استان اردبیل گفت: سرانه مطالعه كتاب در كشور روزانه 79 دقیقه است در حالی كه این میزان در استان اردبیل روزانه 59 دقیقه است.

صادق فرهمند امین در ادامه افزود: سرانه مطالعات غیر درسی در استان اردبیل 14 دقیقه است كه این میزان در كشور بیش از 18 دقیقه است./س

برچسب ها: اردبیل ، کتاب ، و ، کتابخوانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.