سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زيباري در گفتگوي اختصاصي با شبکه تلويزيوني العربيه

آماده ميانجيگري ميان ايران و 1+5 هستيم/ هرگونه درگيري نظامي با ايران بر کل منطقه تأثير مي‌گذارد

وزير امور خارجه عراق در گفتگوي اختصاصي با شبکه تلويزيوني العربيه تاکيد کرد: هرگونه درگيري نظامي بيگانگان با ايران، بر ديگر کشورها و بويژه عراق تاثير مستقيم خواهد گذاشت.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از العربيه،‌ "هوشيار زيباري" گفت: عراق براي ميانجيگري در پرونده هسته اي ايران داراي موقعيت بسيار راهبردي است زيرا عراق داراي روابط متعادل و حسنه اي با ايران و کشورهاي 1+5 است بنابراين ما به مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام کرديم حاضريم در اين زمينه کمک کنيم چراکه تنش آفريني در اين زمينه بر همه کشورها و بويژه بر عراق تاثير خواهد گذاشت.
وي افزود: وقوع هرگونه درگيري  در منطقه بر امنيت خليج فارس و صادرات نفت تاثير خواهد گذاشت. 80 درصد از کالاهاي ما از طريق تنگه هرمز جابجا مي شود بنابراين اين مساله به ما مرتبط مي شود و هرگونه درگيري احتمالي بر وضعيت ما تاثير خواهد گذاشت.
وي در باره اوضاع سوريه گفت: هم اکنون هيچ يک از طرف هاي درگير در سوريه نمي تواند بر ديگري فائق آيند و بحران سوريه به علت نبود اراده بين المللي براي حل آن به طول خواهد انجاميد.راه حل پايان دادن به بحران سوريه حمايت از اجراي طرح ژنو و طرح اخضر ابراهيمي است.
زيباري درباره انتخاب مجدد باراک اوباما گفت:سياست خارجي آمريکا بعد از انتخاب مجدد باراک اوباما تغيير نخواهد کرد. اي بسا تاکتيک و روش آمريکايي ها در برخورد با مسائل منطقه اي و جهاني تغيير کند اما به هر حال اين منافع آمريکاست که سياست خارجي اين کشور را رقم مي زند.
وي افزود: واحد نبودن موضع سياسي عراقي ها و متکثر بودن اظهارات مسوولان و شخصيت هاي سياسي اين کشور باعث مي شود تا اعتبار عراق زير سوال برود و موضع واقعي عراق را با ابهام روبرو کند.
وزيرخارجه عراق گفت: ما در مسکو هيچگونه توافقنامه مسلح سازي ارتش عراق بوسيله روسيه را امضا نکرديم بلکه در آنجا تنها مذاکره و ارائه پيشنهاد بود و اين همه جنجال و هياهو بر سر اين مساله کاري ناپسند بود. مطالبي که درباره حجم قرارداد تسليحاتي با روسيه و هزينه اين قرار داد منتشر مي شد مبالغه آميز بود.
زيباري در پايان خاطرنشان کرد: اختلافاتي که ميان بغداد و اربيل وجود دارد بر سر تفسير قانون اساسي است زيرا هر يک از طرفين قانون اساسي را به نفع خود تفسير مي کند. بنيان هاي اوليه قانون اساسي قابل تاويل و تفسير نيست و معناي آن کاملاً روشن است و مسائل موجود ميان طرفين اين قابليت را دارد که بر سر آن توافق صورت گيرد اما در سايه اختلافات سياسي و وجود جوي متشنج و مسموم دستيابي به توافق مشکل مي شود.   

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.