سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

پژوهش محوری عامل موثر در افزایش سرانه ی مطالعه

مدیر کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی گفت: سرانه مطالعه در استان 89.32 است که این سرانه به طور میانگین در کل کشور 76.1 است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، حسن خدایی در جمع خبرنگاران، مهمترین عامل در افزایش سرانه ی مطالعه در سطح کشور را توجه به پژوهش محوری از سنین پایین عنوان کرد و افزود: این در حالی است که آموزش و پرورش کشور، حافظه محوری را در اولویت نظام آموزشی قرار داده است.

وی با بیان اینکه بارم بندی سوالات امتحانی تاکیدی بر حافظه محوری است گفت: این روش در کشورهای پیشرفته منسوخ شده است و بیشتر امتحانات حول پژوهش محوری است و این مهم مستلزم تغییر در روش و فرهنگ مطالعه است.

وی با بیان اینکه باید نیازهای علمی خود را از طریق مطالعه کتاب برطرف نماییم گفت: بحث افزایش بهای کتاب و کاغذ، عدم توجه ناشرین به ویراستاری و طراحی جلد کتاب، از جمله عواملی بوده است که میزان مطالعه کتاب را در کشور کاهش داده است.

خدایی با بیان اینکه زیربنای کتابخانه ای استان در رده های برتر کشوری قرار دارد و برای هر 100 نفر، دو متر مربع تعریف شده است، از مراجعه سالانه شش میلیون و 438 هزار و 60 نفر به کتابخانه های عمومی استان خبر داد.

وی افزود: در خصوص امانت کتاب در طی شش ماه اول سال جاری تعداد چهار میلیون و 317 هزارو 688 جلد کتاب از کتاب خانه های استان امانت گرفته شده است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده مابین شورای اسلامی استان و اداره کل کتابخانه های عمومی، اظهار امیدواری کرد با عمل به مفاد این تفاهم نامه، گام های مثبتی در راستای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان برداشته خواهد شود.

وی با اشاره به توجه ویژه این مجموعه به نگهداری از کتب خطی موجود در کتاب خانه مرکزی استان گفت: همه ساله اقدامات تخصصی در خصوص آفت زدایی کتب خطی انجام می شود و در سالجاری نیز سعی داریم با استفاده از روش اسکن، از کتب خطی در فضای دیجیتالی استفاده خواهد شد.

وی از آغاز طرح یاوران کتاب در مدارس خبر داد و گفت: این اداره کل طرح یار مهربان را در قالب تشکیل شبکه دانش آموزان رابط کتابخانه و مدرسه با عنوان یاور کتاب اجرا می کند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در خصوص این طرح افزود: در طرح یاوران کتاب، تعدادی از دانش آموزان علاقه‌مند به کتاب و کتاب‌خوانی انتخاب شده و به عنوان رابطین کتابخانه عمومی و مدرسه فعالیت خود را آغاز می کنند.

خدایی تصریح کرد: این طرح ابتدا به صورت پایلوت باهمکاری اداره آموزش و پرورش ناحیه 5 تبریز در سطح مدارس راهنمایی اجرا خواهد شد تا پس از اجرای موفقیت‌آمیز آزمایشی، در سطح استان نیز اجرا شود.

خدایی با اشاره به تخریب بیش از 50 درصدی کتابخانه های مناطق زلزله زده گفت: در زلزله های اخیر منطقه ارسباران، 13 کتابخانه در مناطق زلزله زده تخریب شده که از این تعداد سه کتابخانه بازگشایی شده است./س

 

برچسب ها: پژوهش ، افزایش ، مطالعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.