سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بندرعباس /

پیشرفت 99 درصدی طرح جمع آوری گاز طبیعی یا ان.جی.ال جزیره سیری

99 درصد از طرح ان.جی.ال سیری اجرا شده و آذر امسال به پایان می رسد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بندرعباس مجری طرح ان. جی.ال سیری گفت : با خاموش‌ شدن مشعل‌های میدان‌های نفتی اطراف جزیره سیری در خلیج فارس سالانه از سوختن روزانه 140 میلیون مترمکعب گاز جلوگیری می شود.

پیش از این، مقدار کمی از گاز همراه نفت صرف تولید انرژی مورد نیاز و بقیه در فلرها سوزانده می‌شد .

ندیمی افزود :ارزش گازهایی که با اتمام این طرح سالانه جمع آوری می شود550 میلیون دلار است .

گاز‌های جمع‌آوری شده بعد از ارسال به پالایشگاه شیرین‌سازی و نم‌زدایی شده و پس از آن گاز‌های متان، اتان، پروپان، بوتان و پنتان و کاندنست جدا می شود .

وی گفت : تاکنون حدود 50هزار بشکه کاندنست از گاز دریافت و ذخیره شده‌است.

کارخانه یا پالایشگاه ان.جی.ال سیری ظرفیت دریافت روزانه 140 میلیون فوت مکعب گاز را دارد .

مجری طرح ان. جی.ال سیری هزینه‌ اجرای این طرح را حدود 500 میلیون دلار عنوان کرد و پیش‌بینی کرد در کمتر از یکسال هزینه طرح باز گردد.

ندیمی گفت : کل طرح یک سال و نیم پیش آماده راه‌اندازی بود اما به دلیل متعهد‌نبودن شرکت‌های اروپایی به تعهداتشان برای راه‌اندازی برخی از تجهیزات این کار را متخصصان ایرانی انجام دادند .

وی با اشاره به اینکه این طرح نخستین طرح جمع‌آوری گاز‌های همراه در منطقه است افزود: مهندسی و اجرای این طرح کاملا توسط کارشناسان ایرانی انجام شده و هیچ شرکت خارجی در اجرای آن حضور نداشته است.

منطقه عملیاتی سیری در آبهای خلیج فارس در 40 کیلومتری غرب جزیره ابوموسی و 75 کیلومتری بندر لنگه قرار دارد.

این منطقه از میدان‌های سیوند، اسفند، نصرت و دنا تشکیل شده است و سکوی اقماری ایلام و نصر واحدهای تولیدی آن راتشکیل می دهند.

با راه‌اندازی کارخانهNGLسیری، روزانه 22 میلیون فوت مکعب گاز از سکوی نصر، 100 میلیون فوت مکعب گاز از میدان نفتی سیری و 43 میلیون فوت مکعب گاز میدان نفتی اسفند جمع آوری و پالایش می شود.

با تکمیل این طرح روزانه 108 میلیون فوت مکعب گاز مورد نیاز نیروگاه‌های برق دو جزیره کیش و قشم تامین و امکان صادرات گاز به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز فراهم می‌شود./س

برچسب ها: گاز ، پالایشگاه ، سیری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.