سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر کل رادیو قرآن در گفتگو با ستاد خبری هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی :

رایو کتابی شنیداری است

مدیر کل رادیو قرآن ، رادیو را کتابی شنیداری دانست و گفت : در یک شبکه رایویی در کنار تخصص ، مطالعه مستمر در همه حوزه ها امری ضروری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمد حسین محمد زاده ، مدیرکل رادیو قرآن در گفتگو با ستاد خبری هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی اظهار داشت : رادیو قرآن مولود پاک جمهوری اسلامی است که در سال 1362 بر اساس تدابیر مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس جمهور وقت بودند بر پایه دستورات کتاب الهی و تکیه بر قرآن تأسیس شد.
وی ادامه داد: بر اساس نظر سنجی ها صورت گرفته در سال های اخیر ، رادیو قرآن سومین رادیو از لحاظ مخاطب پس از رادیو پیام و جوان است و از نظر میزان رضایتمندی مخاطبان با کسب بیش از 98 درصد رأی بسیار عالی و عالی رتبه اول را در بین دیگر رادیو ها دارد و این امر بیانگر توجه مردم کشورمان به قرآن و نشانگر اهمیت مسئله دستورات این کتاب آسمانی در بین مردم است.
محمد زاده بیان داشت : در جمهوری اسلامی ایران، با توجه به اینکه کشوری اسلامی است و معجزه جاوید پیامبر ختمی مرتبت نیز کتاب است پس مطالعه و کتاب از اهمیت بسزایی بر خوردار است .
مدیر کل رادیو قرآن در رابطه با هفته کتاب و کتابخوانی تصریح کرد : درست است این هفته به طور نمادین هفته کتاب و کتابخوانی است اما در جامعه اسلامی ایران باید هر روز، روز کتاب و کتابخوانی باشد.
وی با اشاره به اهمیت مسئله مطالعه در کشور گفت: یکی از مهمترین نشانه های رشد هر جامعه اهمیت به مطالعه است و اینکه هر خانواده روزانه چه زمانی را به کتاب خواندن اختصاص می دهد.
محمد زاده در رابطه با برنامه های رادیو قرآن برای اهمیت به کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: رادیو قرآن برای تشویق مخاطبان به مطالعه به طور ویژه در هفته کتاب پنج عنوان برنامه تولید کرده و در طول سال در تمامی برنامه های زنده آیتم معرفی کتاب گنجانده شده است و در دو عنوان برنامه  ویژه "صدای قلم" و "مصباح" کتاب های تخصصی در حوزه قرآن، تفسیر و معارف دینی معرفی و بررسی می شوند.
وی نقش رسانه ها در فرهنگ سازی مطالعه در کشور را مهم دانست و خاطرنشان کرد: در عصر امروز که زمان برای مطالعه نسبت به گذشته کم شده است، رسانه ملی می تواند با برنامه سازی مفاهیم کتاب های ارزنده را در اختیار شنوندگان قرار دهد و رادیو به عنوان رسانه ای برای همه وقت و همه جا بیشتر می تواند در اشاعه این فرهنگ نقش داشته باشد .
محمد زاده ادامه داد : رادیو قرآن با توجه به اینکه تمامی برنامه های خود را بر اساس کتاب قرآن ارائه و در کنار آن کتب تفسیری و روایی در قالب پژوهش های مختلف را در برنامه سازی مورد استفاده قرار می دهد، بیش از دیگر شبکه ها رسالت تشویق مردم به این کتاب آسمانی را بر عهده دارد.
مدیر کل رادیو قرآن با بیان اینکه برنامه سازان در آینده ای نزدیک گلچینی از بهترین مجموعه های آموزشی، تفسیری و تلاوت را در اختیار مخاطبان قرار می دهند، گفت : بسیاری از برنامه های شبکه رادیویی قرآن را می توان به عنوان کتابهایی شنیداری محسوب کرد چرا که مخاطب در هر زمان و هر کجا که باشد می تواند از آن بهره برداری کند.
وی با اشاره به توجه مخاطبان امروز به فضای مجازی و امکان استفاده از این ابزار برای انتقال پیام گفت : در ماه مبارک رمضان برای کاربران سایت رادیو قرآن این امکان فراهم شد تا سخنرانی های آیت الله شجاعی را در قالب متن دریافت کرده و از آن بهره مند شوند.
محمد زاده با بیان اینکه یکی از مهمترین منویات مقام معظم رهبری توجه به مطالعه در کشور است، ادامه داد: رسانه ها باید در کنار یکدیگر و با برنامه ریزی دقیق با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ، مؤسسات ، انتشارات و همچنین وزرات فرهنگ اسلامی برای بالا بردن سطح سرانه مطالعه در کشور تلاش کنند.
محمد زاده تصریح کرد : شبکه های رادیویی در سطوح مختلف کارکنان خود ، توجه ویژه ای به مطالعه و کتابخوانی دارند. برای مثال سردبیر یک برنامه برای ارائه یک طرح برنامه یک ساعته نیازمند مطالعه لااقل 5کتاب مرتبط در خصوص آن برنامه است یا نویسنده ای که متن گوینده را نگارش می کند باید پشتوانه قوی اطلاعاتی داشته باشد که تحقق این امر مستلزم مطالعه مداوم است .
مدیر رادیو قرآن ادامه داد : یک گوینده که عرضه کننده تلاش گروه برنامه ساز است نیز بدون مطالعه توانایی اجرای برنامه را نخواهد داشت. پس در یک شبکه رادیویی در کنار تخصص ، مطالعه مستمر در تمامی حوزه ها امری ضروری است.
محمد زاده گفت: رادیو قرآن هر سال با برگزاری طرح های فراگیر تابستانه اهتمام ویژه به امر کتابخوانی در جامعه داشته است به طوری که سال گذشته در طرح "قرآن کتاب بیداری" با محوریت سوره " صف " بیش از پانزده هزار شنونده ثابت در طول پنجاه روز با مفاهیم سوره صف آشنا شدند و کتاب تفسیر و بیان نکات این سوره در اختیار آنان قرار گرفت .
وی افزود: در سال جاری در طرح "قرآن کتاب زندگی " با محوریت سوره انسان، سبک زندگی قرآن برای شنوندگان معرفی شد و بیش از هشت میلیون نفر با شرکت در این طرح در طول 45 روز با قرآن کتاب آسمانی مانوس بودند. همچنین در بسیاری از طرح های ویژه ای که شبکه رادیویی قرآن برگزار می کند به مسئله انس با قرآن و کتابهای تفسیری و روایی توجه شده و تلاش می شود تا مخاطبان در طول برگزاری این طرح ها زمانی را به مطالعه اختصاص دهند.
مدیر شبکه رادیویی قرآن، هفته کتاب را فرصتی مناسب برای یاد آوری اهمیت مطالعه در کشور عنوان کرد و گفت : بهتر است این فرصت را غنیمت شمرده و به بهانه این هفته، یک کتاب بیشتر اغز گذشته بخوانیم، یک ساعت بیشتر زمان خود را به مطالعه اختصاص دهیم و در این هفته گرامی به دوستان خود کتاب اهدا کرده و همچنین به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی عضویت در کتابخانه های عمومی را به فرزندان و عزیزان هدیه کنیم./ي2

برچسب ها: رادیو ، کتاب ، شنیدار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.