سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قاضی‌پور در صحن علنی:

فعالیت سازمان بورس با ابهام و مشکلات زیادی همراه است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: یکی از مشکلات عدیده کارخانجات خرید مستقیم از بورس است و به دلیل وجود کاستی‌ها در این زمینه مجبور هستند نیازهای خود را از طریق دلالان و واسطه‌ها تامین کنند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، نادر قاضی‌پور در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۲۳ آبان) به‌عنوان یکی از طراحان تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: تحقیق و تفحص در راستای وظیفه ذاتی نمایندگان مجلس و اجرای اصل ۷۶ قانون اساسی برای حفظ حقوق مردم انجام می‌گیرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به موافقت اعضای کمیسیون اقتصادی با طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، تصریح کرد: مجلس با اتکا به نتایج تحقیق و تفحص می‌تواند نسبت به شفاف‌سازی عملکرد دستگاه‌ها اقدام، نقاط قوت آنها را شناسایی و در نهایت پس از بررسی نقاط ضعف راهکارهای قانونی برای آن ارائه کند.

وی در ادامه با بیان اینکه پس از تحقیق و تفحص می‌توان تخلفات را بررسی و عاملان تخلف را به مراجع ذی‌صلاح معرفی کرد، گفت: این مراجع ذی‌صلاح هستند که می‌توانند در چارچوب اختیارات قانونی با متخلفان برخورد کنند، لذا همه دستگاه‌های اجرایی باید از تحقیق و تفحص استقبال کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  در رابطه با اظهار نگرانی برخی افراد از تحقیق و تفحص در شرکت بورس گفت: بحث فرد نیست، بلکه عملکرد مطرح است، کارخانجات در خرید مستقیم از بورس با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

این نماینده در ادامه با ذکر دلایلي  پیرامون انجام تحقیق و تفحص از سازمان بورس پرداخت و افزود: چگونگی تحقیق و بازگشایی نماد معاملات امر بسیار مهمی است به طوری که یکی از ابزارهای مهم نظارتی و کنترل‌کننده در بازار بورس محسوب می‌شود و تاثیر بسزایی در کارکرد شرکت و سازمان بورس خواهد داشت، لذا حاکمیت اصول علمی و منطقی و توقف بازگشایی معاملاتی بسیار مهم است. لازم است دریافت اطلاعات جدید به منظور ارزشگذاری بر اوراق بهادار شرکت‌ها تسریع شود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه شرکت پتروشیمی پس از عرضه شدن در فرابورس طی ۳ روز یکصد برابر شده است، تصریح کرد: لزوم شفاف‌سازی اطلاعات در شرکت‌های بورس بسیار حائز اهمیت است، همچنین باید بر لزوم نظارت بر توازن سفارشات و سایر بی‌نظمی‌های موجود در بازار بورس تاکید کرد.

اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه ضرورت بروز اطلاعات درست و صحیح در بازار بورس وجود دارد، گفت: افشای اطلاعات باید از سوی شرکت بورس به درستی انجام گیرد، اما متاسفانه برخی اطلاعات نشان می‌دهد که مطالب افشاشده از سوی شرکت بورس درست نبوده است.

قاضی‌پور با اشاره به ضرورت نظارت سازمان بورس بر مدیریت شرکت‌ها بیان داشت: سهامداران و به‌ویژه سهامداران جزء معتقدند علی‌رغم وجود قوانین انضباطی، مدیران شرکت‌های بورس از نظارت جدی دور هستند و در این میان تنها سهامداران جزء هستند که مجازات می‌شوند.

وی با تاکید بر کنترل عملکرد نهادهای مالی گفت: در زمینه بررسی شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی باید نظارت بیشتری صورت گیرد. در چند ماه اخیر خبر عرضه سهام شرکت ایران‌خودرو در بانک پارسیان در میان فعالان بورس مطرح شده است و این سومین بار است که وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بورس و اوراق بهادار چنین مطلبی را علنی کرده‌اند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس نهم با ناکارآمد خواندن سازمان بورس، به واگذاری کارخانه نساجی مازندران اشاره کرد و افزود: به دنبال این واگذاری ۷ هزار نیروی کاری به ۷۰۰ نفر تقلیل یافته و این امر موجب افزایش بیکاری شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین با اشاره به موفق نبودن سازمان بورس در توقف میدان‌داری بازارهای سنتی، واسطه‌ها و بستن دست دلالان بیان کرد: با توجه به شواهد موجود کارخانجاتی که نیاز دارند از بورس به صورت مستقیم خریداری کنند، به دلیل کوتاهی‌های موجود نیاز خود را از دلالان،  تهیه می‌کنند.

وی در پايان از نمایندگان خواست تا با تصویب این طرح از قشر آسیب‌پذیر حمایت کرده و به تولیدکنندگان فرصت ادامه حیات داده شود.

انتهاي پيام/


برچسب ها: مجلس ، بورس ، ابهام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.