سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/

تنگ سولك بهمئی ثبت جهانی می شود

استاندار كهگیلویه وبویراحمد از ثبت جهانی 'تنگ سولك' در پنج كیلومتری شهر لیكك مركز شهرستان بهمئی تا آینده ای نزدیك خبر داد و گفت: ثبت این اثر تاریخی و ارزشمند در معرفی هرچه بیشتر استان نقشی تعیین كننده دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج، دكتر سید 'حسین صابری' در نشست كارگروه گردشگری كهگیلویه وبویراحمد افزود: دستگاه های متولی به ویژه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان موظفند تمامی شرایط و الزامات اساسی برای تایید و به ثبت رسیدن این اثر مهم تاریخی را در اسرع وقت فراهم كنند.
وی بیان كرد: با توجه به بررسی های انجام شده تنگ سولك یكی از آثار گرانبهای تاریخی مربوط به دوره اشكانیان است كه با توجه به نقوش برجسته و كتیبه های باقی مانده از این اثر می توان اطلاعات تاریخی فراوانی از آن دوران كسب كرد.
تنگ سولك در غرب تنگ بجك و در نزدیكی شهر لیكك از توابع استان كهگیلویه و بویراحمد و در حدود 45 كیلومتری غرب بهبهان قرار دارد و در سال 1316 به ثبت ملی رسیده است.
استاندار كهگیلویه وبویراحمد ساماندهی طرح جامع آبشار یاسوج را ضروری دانست و افزود: هرگونه تغییر كاربری و طرح های عمرانی در این آبشار می بایست در قالب این طرح جامع انجام شود.
وی با بیان اینكه طرح های عمرانی در حال انجام در آبشار یاسوج به هیچ وجه توجیه فنی نداشته است ، افزود: بسیاری اقدامات انجام شده بر اساس یك نگاه مقطعی و سطحی بوده است.
استاندار كهگیلویه وبویراحمد احداث طرح باغ موزه دفاع مقدس در استان را نیز یكی از نیازهای اساسی برای تبیین و انتقال فرهنگ و ارزش های دوران هشت سال دفاع مقدس به نسل امروز دانست و گفت: 40هكتار زمین برای احداث این باغ در نظر گرفته شده است.
وی بیان كرد: برای شروع عملیات اجرایی این طرح نیز اعتباری افزون بر 10میلیارد ریال پیش بینی شده كه به محض ارایه طرح و نقشه از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان این میزان اعتبار تامین خواهد شد.
استاندار كهگیلویه وبویراحمد از احیا و پاسداشت حادثه 'تنگ تامرادی' به عنوان یكی از ارزش ها و افتخارات تاریخی در این استان خبر داد و گفت: این جنگ نمادی از شجاعت ، غیرت و سلحشوری ایل شجاع بویراحمدی در مقابل طاغوت و حكومت رضاه شاه قلمداد می شود وچنین حادثه عظیمی باید به گونه ای شایسته در تاریخ پرافتخار كشور و این استان باقی بماند.
دكتر صابری افزود: البته برای احیا و بزرگداشت این جنگ ، برخی مقدمات از جمله تاریخ دقیق حادثه ، تعداد كشته ها ، فرماندهی جنگ و نحوه مبارزات مردم نیز لازم است.
وی ابراز داشت: تمامی دستگاه های متولی از جمله اداره كل میراث فرهنگی و گردشگری استان باید در این راستا اقدامات لازم را انجام داده و با اطلاعات دقیق و تشكیل شورای اداری استان در محل حادثه جزئیات و چكونگی پاسداشت این مبارزات نیز برای مردم تبیین خواهد شد./س

برچسب ها: تنگ ، سولک ، ثبت ، جهانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.