سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح هاي ذخيره سازي گاز با ارزش است

رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي ايران طرح هاي ذخيره سازي را مطلوب خواند و گفت : اجراي چنين طرح هايي در کشور که درصد قابل توجهي از گاز را در اختيار دارد، ضروري و با ارزش است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل ازشبکه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا) ، مسعود ميرکاظمي تاکيد کرد: انتظار مي رود شمار بيشتري از مخازن ذخيره سازي گاز در کشور ايجاد شود.

وي گفت: با توجه به روند افزايش مصرف اين حامل انرژي در آينده نه چندان دور، وجود مخازن ذخيره سازي گاز، نکته مثبتي براي امنيت عرضه انرژي در بعد داخلي و خارجي به شمار مي آيد.

رئيس کميسيون انرژي گفت: تعدد ايجاد مخازن ذخيره سازي گاز در کشور همچنين موجب خواهد شد انتقال گاز از ميدان هاي مشترک به ميدان هاي مستقل را به منظور ذخيره سازي در زمان هاي اوج مصرف افزايش دهيم.

ميرکاظمي ، ايجاد ارزش افزوده قابل توجه از ميعانات گازي حاصل از فرآورش ذخيره سازي گاز در اين گونه ميدان ها را از ديگر مزيت هاي اجراي چنين طرح هايي برشمرد.
 
اين گزارش مي افزايد: مخزن سراجه قم در 40 کيلومتري شرق شهرستان قم قرار دارد؛ اين مخزن از مخازن هيدروکربوري و از قابليت ذخيره سازي 1.5 ميليارد مترمکعب گاز در فاز اول و 3.3 ميليارد مترمکعب گاز در فاز دوم برخوردار است.

قرار است در فاز نخست روزانه 7.3 ميليون مترمکعب گاز به مخزن سراجه قم تزريق و در ماه هاي سرد سال روزانه 9.8 ميليون متر مکعب گاز از آن برداشت شود.

با بهره برداري از نخستين مخزن ذخيره سازي گاز طبيعي سراجه قم ، جمهوري اسلامي ايران در ميان 34 کشور دارنده فناوري ذخيره سازي گاز در رتبه 19 قرار مي گيرد و با بهره برداري از ديگر طرح هاي ذخيره سازي تا پايان برنامه پنجم توسعه، به رتبه پنجم ارتقا مي يابد.

اعضاي کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، پيش از اين و روزهاي اول و دوم آبان در سفر به عسلويه، از آخرين روند توسعه ميدان مشترک پارس جنوبي نيز بازديد کرده بودند./عب
برچسب ها: ذخیره ، نفت ، گاز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.